تعداد بازدید: ۳۴۳
کد خبر: ۱۰۷۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶ - 2021 03 October
نویسنده: رضا امیرخانی
انتشارات: افق
تعداد صفحات: 200

رَهِش (به نگارش نویسنده ره‌ش) رمانی به زبان فارسی است که در سال ۱۳۹۷ جایزه‌ اثر برگزیده بخش رمان و داستان بلند یازدهمین دوره‌ جایزه ادبی جلال آل‌احمد و نیز بخش ادبیات سی ‌و ششمین کتاب سال جمهوری اسلامی را از آن خود کرد.

عنوان کتاب (ره‌ش)، هم به معنای رهیدن و هم عکس واژه‌ شهر است.

داستان از این قرار است که زن میانسالی به نام لیا با همسر و فرزند کوچکش ایلیا در لابه‌لای برجهای سر به فلک کشیده‌ تهران در خانه‌ موروثی پدر لیا زندگی می‌کنند. پسر کوچک خانواده بیمار است و مشکل تنفسی دارد. علا، همسر لیا معاون شهردار است.

لیا که خود معماری خوانده است به دلیل مریضی فرزندش در خانه مانده است. بیماری ایلیا ناشی از آلودگی تهران است. رمان ماجرای زندگی لیا و ایلیا و علا در تهران است با همه‌ برج‌ها و آلودگی‌ها و مسایل و مشکلات. رمان رهش را زن داستان لیا روایت می‌کند.

ارتباطات عاطفی و صمیمانه‌ هم‌محله‌ای‌ها و همسایه‌ها که این روزها از بین می‌رود و دود و آلودگی که شهر را در خود می‌بلعد و صدماتی که به نسل جدید وارد می‌کند، همه از موضوعاتی هستند که از میان سطرهای کتاب رهش در یک داستان بیان شده است.

به گفته امیرخانی:
این اثر یک رمان معمارانه است و در آن بیشتر دارم سراغ واکاوی این مسئله می‌روم که چه اتفاقی برای شهر در حال رخ دادن است. به نظرم در دنیا شهرهای بزرگ الگوهای توسعه متفاوتی دارند. از توسعه شهرهای بزرگ معمولاً به عنوان عبرت بزرگ یا عبرت منفی یاد می‌کنند. مثلاً در آمریکا شهری مانند لس‌آنجلس توسعه بزرگی داشته اما همه آن را شهر از دست رفته معرفی می‌کنند. همه شهردارهای آمریکا هم می‌دانند که نباید شهرشان مانند لس‌آنجلس شود. در ایران مسئله برعکس است. شهری مثل تهران تا این اندازه که می‌بینیم بزرگ می‌شود، آلودگی هوا پیدا می‌کند و از طرف دیگر همه شهرهای دیگر کشور هم سعی دارند مثل تهران شوند. امیرخانی افزود: من برای تهران راه‌حلی ندارم اما می‌توانم فکر کنم که مشهد، شیراز و اصفهان نباید مثل تهران می‌شدند که شدند و می‌دانم شهری مثل کاشان نباید قطعاً مثل تهران شود و در حال تبدیل شدن است.

متن زیر برگرفته از کتاب است:
چه فرقی دارد فرزند من با جانباز شیمیایی که در جنگ آسیب دیده است؟ حالا گیرم با رزمنده‌ داوطلب یکی نباشد. چه تفاوتی دارد با کودک حلبچه‌ای؟ علا که می‌رود و در سمینار آسیب‌های شیمیایی چفیه گردن می‌اندازد و به جانبازان، روی سن سالن شهرداری گل می‌دهد، نباید به ایلیا هم گل بدهد؟
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها