تعداد بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۱۰۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳ - 2021 03 October
شوید در انواع غذاهای آسیایی و اروپایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. عطر و بوی شوید بیشتر به بذر آن مربوط می‌شود.
ویژگی‌های منحصر به فرد شوید تنها محدود به مصارف آشپزی نمی‌شود. این گیاه سرشار از مواد مغذی متعددی است و به طور سنتی برای درمان یک سری از بیماریها مانند مشکلات گوارشی، کولیک نوزادان و بوی بدن دهان استفاده می‌شود.

محتوای تغذیه‌ای شوید
یک فنجان (9 گرم) شوید تازه به طور تقریبی متشکل از محتویات زیر خواهد بود: 
- کالری: 4
- ویتامین ث: 8 درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه (به اختصار DV)

- منگنز: 5 درصد DV
- ویتامین آ: 4 درصد DV
- فولات: 3 درصد DV
- آهن: 3 درصد DV

شوید تازه کالری بسیار کمی دارد؛ اما منبع فوق‌العاده‌ای از چندین ویتامین و ماده معدنی ضروری از جمله ویتامین ث، منگنز و ویتامین آ به شمار می‌رود. ویتامین آ خود یک ماده مغذی ضروری مهم برای کمک به حفظ بینایی و حمایت از سلامت سیستم ایمنی بدن است. این ویتامین همچنین در سیستم تولید مثل مردانه و زنانه نیز نقش ارزشمندی ایفا می‌کند.

این گیاه در عین حال منبع خوبی از منگنز است. هرچند بدن انسان به مقادیر بسیار کمی از آن نیاز دارد. اما منگنز برای عملکرد طبیعی مغز، سیستم عصبی و متابولسیم قند و چربی حیاتی خواهد بود. علاوه بر این شوید تازه 1 الی 2 درصد DV کلسیم، مس، منیزیم، پتاسیم، ریبوفلاوین و روی را هم در خود جای می‌دهد.

دانه‌های شوید نیز مزایای تغذیه‌ای مشابهی را به خود اختصاص می‌دهند. یک قاشق غذاخوری (معادل 6.6 گرم) دانه شوید حاوی 8 درصد DV کلسیم، 6 درصد آهن و 1 تا 5 درصد منیزیم، منگنز، فسفر و پتاسیم است.


شوید تازه و مکملهای دارویی آن چه سودهایی برای بدن دارند؟
سرشار از آنتی اکسیدانها

مصرف مواد غذایی و مکملهایی که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند، مستقیماً به کاهش التهاب و پیشگیری یا حتی درمان برخی از اختلالات خاص مانند بیماریهای قلبی- عروقی، آلزایمر، آرتریت روماتوئید و برخی از انواع سرطان کمک می‌کند. در این میان هم برگها و هم دانه‌های شوید حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی مهمی هستند:

- فلاونوئید: این اجزای گیاهی با کاهش ریسک بیماریهای قلبی، سکته و پیشرفت برخی از سرطانها ارتباط دارند. فلاونوئیدها همچنین در سلامت سلولهای مغزی مؤثر هستند.

- ترپنوئید: نقش اساسی ترپنوئیدهای شوید در محافظت از بدن در برابر امراض کبدی، قلبی، کلیوی و مغزی به اثبات رسیده است.

- تانن: نه تنها اثرات آنتی اکسیدانی قوی دارند، بلکه آنتی باکتریال نیز هستند.

کاهنده چربی، قند خون و پیشگیری از امراض قلبی- عروقی
سطح بالای چربی و قند خون به ویژه به صورت مزمن بسیار نگران کننده خواهد بود. این وضعیت به بیماریهای قلبی عروقی، مسدود شدن عروق خونی، مقاومت به انسولین، سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 منجر می‌شود.

شوید یکی از مؤثرترین گیاهان در راستای کمک به کاهش چربی و قند خون محسوب می‌شود و مورد تأیید پزشکان سراسر جهان است. 

مصرف روزانه دوزهای کنترل شده از عصاره شوید (مانند مکملهای دارویی این گیاه) توانست به طرز معنی‌داری قند خون ناشتا و سطح چربی در بیماران را کاهش دهد. 

خواص ضد سرطانی
مونوترپن‌ها ترکیبات طبیعی گیاهی به شمار می‌روند و به واسطه خواص ضد سرطانی، ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد التهابی خود شناخته می‌شوند. آنها معمولاً در اسانس‌های گیاهی مانند شوید وجود دارند و به نظر می‌رسد که بتوانند با برخی از سرطانها مقابله کنند.

این ترکیبات در جهت پیشگیری و درمان سرطان ریه، سینه و روده بزرگ مؤثر واقع شده است. بدین ترتیب ممکن است این گیاه دارای خواص ضد سرطانی باشد.

دیگر سودمندی‌های بالقوه
- خصوصیات آنتی‌باکتریال: عصاره شوید حاوی ترکیبات آنتی‌باکتریالی است که می‌توانند به صورت بالقوه با باکتریهای زیان‌آور مقابله کند.

- تندرستی استخوانی: شوید متشکل از کلسیم، منیزیم و فسفر است که همگی برای سلامت استخوان حیاتی هستند.

- دل‌دردهای قاعدگی: گفته می‌شود که اسانسهای روغنی شوید قابلیت تسکین درد ناشی از کرامپهای شکمی دوران قاعدگی را در اختیار دارند.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها