تعداد بازدید: ۵۷۴
کد خبر: ۱۰۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۲ - 2021 27 September
فاطمه‌زردشتی نی‌ریزی، نی‌ریزان فارس:
شهریور بود و قیل و قال خرید مدرسه! اما این روزها خزان کرونا بدجور به بازار رو کرده و کسبه از وضعیت موجود دلگیر و نگرانند.

کلاس‌های آنلاین دانش‌آموزان بر کسادی این روزهای بازار تأثیر مستقیمی داشته است.

اکثر هم‌صنفی‌هایمان تعطیل شده‌اند
جواد خواجه‌زاده از کسانی است که سال‌هاست در کار فروش لوازم‌التحریر فعالیت دارد. از وضعیت بازار بسیار ناراضی است و می‌گوید: اصلاً انگار نه انگار که سال تحصیلی شروع شده و تا چند روز دیگر مدارس باز می‌شود. حدود دو سال است که بازار همین گونه است و ما چون از قدیمی‌های این شغلیم توانسته‌ایم خودمان را سراپا نگه داریم وگرنه اکثر هم‌صنفی‌های ما در این دو سال تعطیل کرده‌اند.کرونا باعث شده کلاس‌ها آنلاین شود و بازار ما راکد. قبل از شروع کرونا، بازار ما از اواخر مرداد شروع می‌شد و تا یک هفته بعد از مهر ادامه داشت اما الان همانطور که می‌بینید خریدها کلاً کنسل شده و به فروش چند بازی فکری و سرگرمی و این چیزها محدود شده است.

بدترین و بی سابقه‌ترین سال کاری
نعیم نظری از دیگر کسانی است که مدت‌هاست در کار لوازم‌التحریر است. از وضعیت بازار به شدت شاکی است. می‌گوید:
حدود 16 سال است در این شغل فعالیت دارم و امسال بدترین و بی‌سابقه‌ترین سال کاری‌مان بوده، هر سال از اول شهریور بازار ما شروع می‌شد اما الان بیست و یکم است و هنوز خبری از خرید نیست. به نوعی روزهای الان ما شبیه روزهای عادی سال‌های قبل است، یکی به خاطر کرونا و دیگری به خاطر نبود کتاب‌های درسی. سال‌‌های قبل فروش کتابهای درسی با ما بود و هیجانی برای خرید کتابهای درسی در دانش‌آموزان می‌افتاد و در کنار آن لوازم‌التحریر هم می‌خریدند اما از وقتی توزیع کتابهای درسی را اداره آموزش و پرورش تحویل گرفته، اوضاع بد و بدتر شده. کلاس‌های آنلاین هم از سوی دیگر باعث کسادی بازار ما شده. خیلی از بچه‌‌ها در مدرسه به خاطر چشم و همچشمی هم که بود کلی دفتر فانتزی و ... می‌خریدند اما الان در خانه برایشان مهم نیست روی چه دفتر و با چه خودکاری مشق می‌نویسند.
البته به نظرم با این وضعیت واکسیناسیون، مدارس امسال باز شود ولی خب با تأخیر؛که امیدواریم هرچه زودتر این وضعیت درست شود.

اقلام مدارس را تعطیل کرده‌ایم
مهدی حاجی‌زاده مغازه‌ی پوشاک‌فروشی دارد. از کسانی است که به قول خودش این وضعیت تأثیر مستقیم بر کارشان داشته.
می‌گوید: چند قلم جنس مانند کیف، روپوش و... که مخصوص مدارس بوده را کلاً تعطیل کرده‌ایم. البته اقتصاد مدارس در صنف پوشاک، همه‌ی بازار را پوشش نمی‌دهد، چون به صورت مقطعی است.
به معایب کلاس‌های آنلاین اشاره می‌کند...
البته این وضعیت هم اقتصاد بازار را خراب کرده و هم باعث فقر فرهنگی شده. کلاس‌های آنلاین بیشتر وقت خانواده‌ها را پر می‌کند و از آن طرف فقر فرهنگی می‌آورد. خب بچه کنجکاو و جستجوگر است و وقتی مدام به بهانه‌ی درس‌خواندن گوشی دستش باشد، ممکن است هرچیزی را در آن جستجو کند.

تأثیر چشم‌گیر کرونا...
رامین آموزگاران از دیگر بازاریان باسابقه صنف پوشاک است. تأثیر کرونا بر کسادی بازارشان را نزدیک به 95 درصد می‌داند و می‌گوید: قبل از کرونا حدود 10 مدل فرم مدرسه، کیف و درکنار آن بقیه‌ی وسایل دانش‌آموزان مانند جوراب، شلوار و... را کار می‌کردیم که الان فروش همه‌ی آن‌ها به صفر رسیده. شاید باورکردنی نباشد اما قبل از کرونا در این تاریخ حدود ده دوازده فروشنده در مغازه‌ی من کار می‌کردند، سه چهار نفر کیف می‌فروختند و سه چهار نفر فرم مدرسه، چند نفری هم وسایل دیگر، اما الان همان‌طور که می‌بینید فقط ما دو نفر مانده‌ایم. دو سال پیش آنقدر سرمان شلوغ بود که درِ مغازه را می‌بستیم و مشتری‌ها به نوبت وارد مغازه می‌شدند اما درحال حاضر من از صبح تنها چهار فرم مدرسه فروخته‌ام! 

در مورد کلاس‌های آنلاین پسرش که امسال قرار است در مقطع سوم ابتدایی درس بخواند می‌گوید:
متأسفانه کرونا باعث شد شروع مدرسه‌‌ی پسرم در مقطع ابتدایی با کلاس‌های آنلاین باشدکه الان با گذشت دو سال از لحاظ درسی صفر است. این در حالی است که ما حتی هفته‌ای یکی دو جلسه هم معلم به خانه می‌آوریم ولی با این حال آنطور که باید و شاید درس را یاد نگرفته و مسلماً اگر دانش‌آموزی از پایه ضعیف باشد خیلی بد است.

جان بچه‌های مردم از فروش ما واجب‌تر است
علیرضا منادی‌زاده مغازه‌ی کفش‌فروشی دارد. اکثر فروش‌شان را شب عید و فصل مدارس می‌داند و می‌گوید: با وجود اینکه کرونا بر کار ما تأثیر مستقیم داشته و دوست نداریم این وضعیت ادامه داشته باشد، با این حال حاضریم همچنان وضعیت بد بازار را تحمل کنیم تا اوضاع بهتر شود. به هرحال هرچه باشد ارزش جان بچه‌های مردم از فروش ما مهم‌تر است.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها