تعداد بازدید: ۱۹۷۱
کد خبر: ۱۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۹ - 2017 02 January
سرمقاله
غلام‌رضا شعبان‌پور مدیرمسئول

تعداد بیکاران رو به افزایش است و در این میان فارغ‌التحصیلان بیکار بیشتر به چشم می‌آیند. راهکار اصلی ایجاد اشتغال سرمایه‌گذاری است.


دولت با توجه به سیاستهای کلان اقتصادی کشور نباید سرمایه‌گذاری کند، بلکه باید زمینه سرمایه‌گذاری را برای بخش خصوصی فراهم کند. هرچه بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری بیشتری در هر زمینه‌ای بنماید، اشتغال بیشتری ایجاد می‌شود و بیکاران را جذب می‌کند.


چند مشکل دامنگیر بیکاران اعم از فارغ‌التحصیل دانشگاه و غیرفارغ‌التحصیل است:


١- سطح مهارت آنان برای انجام کار پایین است.


٢- کمتر حاضر به  اشتغال در جایی غیر از زادگاهشان هستند.


٣- اطلاعات  ‌شغل یابی آنان کم است.


٤- شرایط کارآفرینی آنان کم است که بخشی ازعلت آن به پایین‌بودن شاخصهای فضای کسب و کار در کشور برمی‌گردد و بخشی به خود بیکاران که فاقد توانمندی‌های اولیه برای کارآفرینی هستند.


همه اینها باعث شده تا بیکاران در خانه بنشینند و منتظر آگهی استخدام، آن هم در بانکها و ادارات و سازمانهای دولتی، باشند که احتمالش بسیار ضعیف است و روز به روز ضعیف‌تر هم می‌شود. چون از شروع اجرای برنامه‌های توسعه از سال ١٣٦٩ به بعد، دائم بر کوچک‌شدن بدنه دولت و محول‌کردن امور به بخش خصوصی تأکید شده است.


به همین لحاظ شاهدیم که تعداد شرکتها و مؤسسات خصوصی رو به افزایش است و امور مربوط به شهرداریها، بیمارستانها و سایر مراکز دولتی به آنها محول می‌شود. بنابراین بیکاران باید شرایط کنونی را دریابند:


١- در بخش خصوصی به دنبال کار و اشتغال باشند.


٢- تعداد کارکنان بخش دولتی اعم از بانکها وغیربانکها در حال کاهش است، خصوصاً با توجه به توسعه دولت الکترونیک، به همین لحاظ شاهدیم که آگهی‌های استخدام شرکتها و مؤسسات خصوصی خوشبختانه در حال افزایش است. این مؤسسات و شرکتها به نیروهای انسانی مختلفی با سطح تحصیلات گوناگون نیاز دارند. نیاز آنها شامل امور فنی، اداری، خدماتی و... می‌شود و خواهان هر نوع نیرویی هستند. بر پایه همین نیاز مدتی‌ است در هفته‌نامه نی‌ریزان فارس آگهی‌های استخدام را چاپ می‌کنیم. از چند شماره قبل به بعد هم یک صفحه کامل به آن اختصاص داده‌ایم. خوشبختانه تعداد این آگهی‌ها و اعلام پذیرش نیرو دائم در حال افزایش است؛ لذا ما در صفحه استخدام نوع کار و محل کار را ذکر می‌کنیم و اطلاعات بیشتر و کامل‌‌تر را در سایت خبری تحلیلی هورگان در اینترنت می‌گذاریم.


از این جهت لازم است بیکاران جویای کار به طور مداوم این صفحه و همچنین در سایت هورگان ستون استخدام را مطالعه کنند و در جاهای موردعلاقه ثبت‌نام کنند. این شرکتها و مؤسسات از کارگر ساده تا ماهر، مهندس، پزشک، کاردان، کارشناس و کارشناس ارشد در بسیاری رشته‌ها نیاز دارند اما عموماً در شهر شیراز و دیگر شهرستانهاست که بیکاران  اگر به دنبال کار هستند باید بتوانند تصمیم به جداشدن از خانواده و سکونت در جای دیگر را بگیرند و با تغییر در نگرش سنتی، بر مشکل بیکاری فائق آیند.


جهت اطلاع بیکاران لازم است اضافه کنم، شرایط کار در بخش خصوصی از بخش دولتی اگر بهتر نباشد کمتر هم نیست، چون بخش خصوصی تابع قانون کار است و فرد استخدام شده را بیمه می‌کند، دارای صندوق بازنشستگی تأمین‌اجتماعی است و مزایا به مراتب بالاتر است؛ به عنوان مثال یک آگهی که در صفحه استخدام همین شماره (صفحه١٧) درج شده خواهان راننده با حقوق ماهیانه ٣-٢ میلیون تومان است.


امید است بیکاران این شرایط را جدی بگیرند وهرچه سریعتر شاغل شوند. إنشاءا....


شادو سالم وموفق باشید

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها