تعداد بازدید: ۶۲۰
کد خبر: ۱۰۲۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۴ - 2021 09 August
رعایت نکات ایمنی در فضای مجازی جهت جلوگیری از جرائمی مثل کلاهبرداری ضروری است.
در این رابطه اکبر شهسوار دادستان نی‌ریز به مواردی اشاره کرد:

1- خریدهای کمتر از یکصد هزار تومان (مثل خرید شارژ، بلیط اتوبوس و...) را با رمز دوم ثابت که قابل دریافت از دستگاه‌های ATM است پرداخت کنید؛ نه رمز یکبار مصرف. در این صورت اگر مورد کلاهبرداری باشد، فرد کلاهبردار حداکثر تا یکصد هزار تومان به حساب شما دسترسی خواهدداشت. 

2- در برخی از نرم‌افزار‌های بانکی از جمله «بله» مربوط به بانک ملی، امکانات چت با سایر افراد وجود دارد و برخی کلاهبرداران با استفاده از این امکانات و با اخذ اطلاعات مشتری در قالب نیاز بانک، اقدام به برداشت وجه می‌کنند.

در قسمت بازو یا چت آزاد این نرم‌افزار، برخی اوقات نام افراد با نام کاربری‌شان یکی است. ممکن است کلاهبرداران از این طریق پیام دهند که اطلاعات بانکیتان را بفرستید که کاربران تحت هیچ شرایطی نباید این کار را انجام دهند.

3- چنانچه کلاهبرداران از روش قدیمی کلاهبرداری تحت عنوان برنده شدن در قرعه‌کشی و سفر زیارتی و ... وارد شدند، توجه داشته باشید که جهت انتقال وجه به حساب شخص، نیازی به مراجعه افراد به دستگاه خودپرداز نمی‌باشد.

4- هر گونه نشر آگهی از سوی سایتها و اپلیکیشنها که نیاز به پرداخت وجه داشته باشد، پرداخت هزینه از طریق اپلیکیشن مربوطه انجام می‌شود و به صورت مستقیم به صفحه پرداخت هدایت می‌گردد. بنابراین پیامکهایی که حاوی لینک پرداخت هستند و اخطار حذف آگهی دارند، صرفاً جهت کلاهبرداری است.

این پیامکها غالباً لحظاتی پس از درج آگهی از طریق شماره سیم‌کارت ارسال می‌گردد که فرد کلاهبردار با دیدن آگهی اقدام به ارسال می‌کند. اما شماره‌های مربوط به نهاد‌ها و سایتهای معتبر، شماره سیم‌کارت نیست. (به عنوان مثال شماره دی‌جی‌کالا ۹۸۲۰۰۰۴۰۰۲ می‌باشد.)

5- فروشندگانی که شماره کارتشان را در مدت کوتاهی عوض می‌کنند، قطعاً مشکل دارند. معمولاً شماره کارت خودشان نیست و شماره کارت کسی را می‌دهند که می‌خواهند جنسی را بفروشند.

در همین راستا اگر کسی پیامک مبلغ واریزی به کارتش با اعداد عجیب و غریب دریافت کرد، باید به سرعت حساب را مسدود کند تا هم خودش به عنوان کلاهبردار گیر نیفتد و هم پول افراد را حفظ کرده باشد.

6- برخی دستگاه‌های کارتخوان جدید در اختیار افراد کلاهبردار، مجهز به اسکیمرهایی هستند که با یک بار کشیدن کارت، اطلاعات آن را کپی می‌کند.

بنابراین بهتر است مردم از دست‌فروشی‌هایی که دستگاه پوز سیار دارند خرید نکنند و اگر هم خرید می‌کنند، رمز کارت را خودشان وارد کنند.

در کل بهتر است همه جا رمز را خودشان وارد کنند و چند وقتی یکبار رمز کارتشان را عوض کنند.

بهتر است مردم کارتهایی را به خرید روزمره اختصاص دهند که مبالغ کمی در آنها باشد و بعد از خرید از جاهای مشکوک، به سرعت رمزشان را عوض کنند.

7- افراد باید سالی یکبار کد ملی‌شان را در مخابرات، ایرانسل و ... چک کنند و سیم کارتهایی را که دست خودشان نیست بسوزانند تا از طریق آنها کلاهبرداری نشود.



نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها