تعداد بازدید: ۵۱۷
کد خبر: ۱۰۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۱ - 2021 01 August

امان از بازنشستگی ... تا موقعی که آدم کار می‌کند موقعیت و جایگاه ویژه‌ای هم در منزل و هم محل کار دارد ... احترام، عزت و تحویل گرفتن و صدالبته ضامن شدن ... که بعد از بازنشستگی می‌توانی فقط ضامن زن و بچه‌هایت بِشوی و آنهایی که از تو توقع دارند ضامنشان گردی با جواب منفی روبرو می‌شوند و دیگر روی تو حساب باز نکرده و با ضامن چاقویشان ممکن است به ملاقات شما بیایند !

همینکه بازنشست شدی انگاری که از چرخه زندگی باید بِروی کنار و جای خودت را به دیگران بدهی تا چرخ همچنان بچرخد و این روزگار کاری ندارد که تو جوانی و عمر و همه هستی و نیستی خود را گذاشته‌ای وسط ... و در ازاء آن موهایت سپید گشته و تو میمانی با دنیایی از مخارج و یک حقوق اندک بازنشستگی و یک پراید قسطی که در تاکسی تلفنی باید کار کنی و باقیمانده عمرت را در آرزوی ندیدن تیم لیورپول، منچستر، تاتنهام، قله کلیمانجارو، دیوار چین و ماساژ تایلندی سپری کنی !!

حال شما حساب کنید آدم بازنشسته بشود و در خانه بماند و کارهای خانه را انجام دهد ... صبح اول وقت باید برود توی صف نان و آش ... بعدش تنهایی صبحانه بخورد چون که عیال و بچه‌ها خوابند ... بعد از نوشیدن چای هم برود جلو سینک ظرفشویی و ظرفهای شب گذشته خانم و بچه‌ها را بشورد ... جارو برقی را که چون خانم و بچه‌ها همگی در حال استراحت هستند نمی‌شود روشن کرد ... و باید برای جارو زدن از جاروی دستی استفاده کرد !

لباسها را که داخل ماشین لباسشویی ریختی باید بِبَری روی پشت‌بام تا بوسیله آفتاب خدادادی خشک گردد ...  جهت نهار هم که یک سری به بازارچه محله باید بزنی و تدارکات نهار را ببینی تا اگر خانم از خواب بیدارشد ... و اگر همچی آروم بود و حاج خانم دل و دماغ داشتند ...  دمپختکی، آبگوشتکی، کتلتکی، یتیمتکی  درست کنند و با هزار منت جلو شما گذاشته و بگویند بخورید و سر شما داد بزنند که ... دیگر نبینم موقعی که من خواب هستم صدای موبایل بیاید و به دوستانتان تذکر بدهید که چون بچه‌ها شبها سریال نگاه می‌کنند صبحها می‌خوابند مرتب زنگ نزنند !!

بعد از نهار هم که باید دوباره بِروی داخل بازارچه محل و هر چه خانم دستور داده برای شام تدارک ببینی و با زنبیل پر  برگردی...  بدون هیچ کم وکاستی تا شاید خانم از شما راضی بشود و بتوانی اخبار سراسری را از تلویزیون ببینی !!

از همه بدتر ... بایدها و نبایدهایی است که خانم در یک ورقه بزرگ نوشته و روی در یخچال چسبانده است که مو بر تن هر آدم چاق و تپل و کپل و مپل و  خواننده و راننده و نوازنده سیخ می‌شود چه برسد به منِ لاغر، مردنی، استخوانی، فزرتی، منتظرالموت !!

اولین آن این است که این اطلاعیه را با صدای بلند نخوانید شاید کسی خفته باشد، دیگ پلویی نپخته باشد، در رختخواب یک شیر زن خفته باشد !!

دومین بند اطلاعیه این است که حتماً حتماً زنگ موبایلتان روی سکوت باشد که آرامش منزل به هم نخورد وگرنه طوفانی به راه می‌افتد بدتر از کاترینا، رُزینا، سارینا و مامان اینا !!

سومین مورد اینکه جهت شستن ظرفها حتماً از دستکش خودتان استفاده کنید چون اگر دستکش ما خراب شد مجبور می‌شوید بعداً با دست بِشورید و چون کرم نرم‌کننده گران شده به اقتصاد خانواده لطمه می‌زنید !!

چهارمین آن که صبحها به هیچ‌وجه تلویزیون را روشن نکنید و اخبار گوش ندهید چون ممکن است بعد از شنیدن اخبار ارزانی و فراوانی اجناس، ایست قلبی نمایید و ما حوصله بیمارستان را نداریم !!

پنجم اینکه جهت صبحانه نان گرم تهیه و چون در منزل ما کسی صبحانه نمی‌خورد لطفاً از سر و صدا جداً خودداری کنید و گردو را با گردوشکن شکسته و استفاده از قندشکن، نخودکوب، و سنگ‌پا جهت شکستن گردو ممنوع است و سعی نمایید مزاحم استراحت دیگران نشده و صدای اضافه از خود بیرون ندهید !!

ششم، باید برای پاک کردن برنج حتماً حتماً از عینک ذره‌بینی استفاده نموده و آن را با آب ولرم خیس کنید. لطفاً نمک فراموش نشود !!

هفتم، حمام کردن صبحها قدغن می‌باشد چون صدای شرشر آب مانع از خواب ناز صبحگاهی افراد منزل شده و باعث می‌شود آب پشت سد کم و جیره‌بندی گردد !!

هشتم، موقع راه رفتن از سر و صدای زیادی خودداری و حتی‌المقدور پاورچین پاورچین حرکت نمایید و از تَلق و تولوق و ادا درآوردن صدای نمکی کوچه خودداری فرمایید !!

نهم، شبهای روزهای فرد بردن کیسه زباله فراموش نشودکه عقوبت جبران‌ناپذیری دارد و موجب جلوگیری از آلزایمر و برای افراد سالمند خوب است !!

دهم، از خاموش کردن کولر در شبها خودداری کنید تا از ضربات مهلک دمپایی در امان بمانید و تنتان نیاز به ناز طبیبان نداشته باشد!!

علی‌اصغر آزادگان

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها