تعداد بازدید: ۵۳۹
کد خبر: ۱۰۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۵ - 2021 20 July
رعایت نکات ایمنی در خریدهای اینترنتی جهت جلوگیری از جرائمی مثل کلاهبرداری ضروری است.
در این رابطه اکبر شهسوار دادستان نی‌ریز به مواردی اشاره کرد:

1- حتی‌الامکان از سایتها و فروشگاه‌های اینترنتی شناخته نشده و گمنام خرید نکنید. 

۲- اصالت و اعتبار سایت مربوطه را  از طریق سایت «ای‌نماد» به نشانی https://enamad.ir بررسی کنید.

هر سایت معتبر یک ای‌نماد دارد که در پایین صفحه اول سایت مشخص است و می‌توان روی آن کلیک کرد و برای بررسی به سایت ای‌نماد هدایت شد. سایتی که ای‌نماد دارد، دولت مسئول آن را می‌شناسد و به شما تحویل می‌دهد. ضمن این که مراجع قانونی در قبال تخلف آن پاسخگو هستند.

3- از واریز وجه به عنوان بیعانه در سایتها و اپلیکیشن‌های فروش کالا از جمله دیوار، شیپور و... پرهیز کنید. 

مواردی بوده که جنس خوش‌قیمتی عرضه شده و صاحب کالا از 50 نفر متقاضی، نفری دو میلیون تومان بیعانه گرفته تا مثلاً کالا را برای وی نگه دارد.

ضمن این که اگر نیاز به پرداخت مبلغی به عنوان هزینه آگهی باشد، سایتها و اپلیکیشن‌هایی مثل دیوار، متقاضی را مستقیماً به درگاه پرداخت مجازی هدایت می‌کنند و چیزی به عنوان لینک پرداخت ارائه نمی‌دهند. 

4- در صورت نیاز به خرید اینترنتی از سایتهای نامشخص و گمنام، یک بار به صورت عمدی یکی از اطلاعات (ترجیحاً CVV2) نادرست و با اعداد غیر نزدیک وارد شود. چنانچه با پیام «خرید با موفقیت انجام شد» مواجه شدید، این بیانگر جعلی بودن سایت (فیشینگ) است.

5- حتی الامکان وارد کردن رمز پویا را به آخرین لحظه موکول کنید تا چنانچه سایت کلاهبرداری باشد، زمان زیادی در اختیار شخص کلاهبردار نباشد.

6- اختلافات و دور بودن فاحش قیمت کالا‌های آگهی شده با واقعیت، غالباً واهی است و نشان دهنده تلاش کلاهبردار برای تطمیع قربانی خود دارد.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها