تعداد بازدید: ۸۵۷
کد خبر: ۷۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵ - 2020 03 May
دعوت از قرض‌الحسنه‌ها به
امین رجبی سردبیر

دوران ٤٠ روزه قرنطینه، فشارهای اقتصادی زیادی بر مشاغل مختلف فرو آورد. بسیاری از آنها تعطیل شدند، و بیشتر مشاغل فعال نیز کاهش درآمد داشتند.


اکنون نیز که فعالیت کسبه و شرکتها آزاد شده، همچنان رکود حاصل از کرونا بر آنها سایه افکنده و شرایط به حال عادی برنگشته است. بی‌تردید بیشترین فشارهای اقتصادی نیز بر طبقه متوسط به پایین جامعه وارد آمده و همچنان می‌آید.


در این میان عده‌ای از مردم نوعدوست،  انسانیت به خرج داده و اجاره یک ماهه مغازه‌ها و حتی خانه‌های خود را به موجران بخشیده‌اند.


عده‌ای که از دیگران چک بانکی داشتند، چک‌ها را به بانک نبردند و به بدهکاران مهلت دادند.


حتی صدا و سیما و مسئولان دولت و رهبری انقلاب نیز مردم را تشویق به این کار کردند و پویش‌های مختلفی به راه افتاد تا مردم را تشویق کند همدلانه از این دوران سخت عبور کنیم و به اصطلاح هوای هم را داشته باشیم.


این آزمونی بود که مردم ما از آن سربلند بیرون آمدند که جای تقدیر و نکوداشت دارد.


در این میان بسیاری از مردم از بانکها وام گرفته‌اند  و در این مدت اقساط آنها عقب افتاده است.


از دولت و بانکهای دولتی توقعی نیست؛ ولی این توقع از اعضای هیئت امنای قرض‌الحسنه‌ها که همواره مقید به بانکداری اسلامی هستند، وجود دارد که با مردم همدلی کنند و حداقل دوماه اقساط وام‌ها را به عقب بیندازند تا مردم نفسی بکشند و بتوانند کمر راست کنند.


اما شنیده می‌شود برخی از قرض‌الحسنه‌ها با ضامنین تماس گرفته و حتی مشتریان را تهدید می‌کنند که چک خود و ضامن را به واحد اجرائیات می‌فرستند.


در حالی که قرض‌الحسنه یک دستور دینی و مذهبی است و اینگونه فشارها زیبنده چنین مراکز خوش‌سابقه‌ای نیست. آنها از سرمایه‌های همین مردم پاگرفته‌اند و خوشبختانه منابع مالی خوبی در اختیار دارند که می‌توانند در این کار خیر صرف کنند. 


امید که قرض‌الحسنه‌ ها نیز به پویش #همدلی بپیوندند و نام و خاطره‌ای نیک در ذهن مردم باقی بگذارند.
چنین باد


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها