تعداد بازدید: ۲۶۲
کد خبر: ۲۰۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۹ - 2024 15 June
دکتر اصغر مسعودی رئیس خانه فرهنگ ایران در لاهور پاکستان شد. وی همچنین سفیر فرهنگی (وابسته فرهنگی) و نماینده کتابخانه ملی و بنیاد سعدی است.

خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور با قدمتی بیش از ۶۸ سال، یکی از مهمترین، بزرگترین و با سابقه‌ترین خانه‌های فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور است که اخیراً ریاست این مرکز مهم را دکتر اصغر مسعودی به عهده‌گرفت. وی همچنین سفیر فرهنگی (وابسته فرهنگی) و نماینده کتابخانه ملی و بنیاد سعدی است.

لاهور   با ۱۴ میلیون نفر جمعیت، مرکز ایالت پنجاب است و به قطب فرهنگی شبه قاره و قلب پاکستان شهرت دارد. ایالت پنجاب با ۱۲۷ میلیون نفر، پرجمعیت‌ترین ایالت پاکستان است که بیش از نیمی از جمعیت ۲۵۰ میلیونی  پاکستان را در خود جای داده است. لاهور از شهر‌های مهم فرهنگی و علمی پاکستان می‌باشد و با شهر‌های اصفهان، مشهد و آمل خواهر خوانده است. شهر لاهور به دلیل داشتن مراکز علمی زیاد، دانشگاه‌های معتبر و قرار گرفتن در مرز با هند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.  دانشگاه «جی‌سی‌یو» با ۱۵۰ سال قدمت یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جنوب آسیا است.

پاکستان از بدو تأسیس، توسعه روابط فرهنگی با ایران را سرفصل برنامه‌های خود قرار داد. روابط فرهنگی بین دو کشور با امضای موافقتنامه‌های فرهنگی متعدد از جمله موافقتنامه اسفند ۱۳۳۴، تحکیم شد. لاهور، مرکز فرهنگ و تمدن اسلامی، انواع متنوعی از آثار معماری اسلامی را در خود جای داده که می‌توان به مسجد پادشاهی (به اردو: بادشاهی مسجد)، مسجد وزیرخان و باغ شالیمار اشاره کرد.

علامه دکتر محمد اقبال لاهوری، از شعرای بزرگ لاهور است که مقام معظم رهبری او را ستاره مشرق نامیدند.

غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
م. ا. ب.
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
0
0
افتخار آفرینی و تلاشهای بی وقفه این عزیز ستودنی است.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها