تعداد بازدید: ۶۳
کد خبر: ۲۰۴۲۷
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۷ - 2024 15 June
دانستنیهای خودرو
بخش مکانیک خودرو هنرستان فنی و حرفه‌ای باهنر نی ریز

رانندگی با تمرکز ناکافی می‌تواند منجر به بروز حوادث سخت و جبران‌ناپذیر شود. به همین دلیل برخی از این قوانین، روی حواس رانندگان تمرکز دارد. خوردن و آشامیدن می‌تواند تمرکز رانندگان را بر هم بزند. به همین دلیل برای خوردن و آشامیدن هنگام رانندگی جریمه در نظر گرفته شده است.

راننده باید مواظب مسیر، تابلو‌های ترافیکی، دیگر خودروها، عابرین پیاده، جانوران و سایر عوامل خطرناک باشد. اما وقتی که بخشی از حواس خود را به پوست کندن میوه، خوردن غذا، گاز زدن ساندویچ و حتی نوشیدن چای مشغول می‌کند، مسلماً دیگر نمی‌تواند تسلط خود را نگه دارد و در بروز رخدادها، واکنش فوری از خود نشان دهد.
و، اما چند آمار:

• ۲۵ درصد از تلفات تصادفات وسایل نقلیه موتوری ناشی از رانندگی بدون تمرکز است.

• ۵۸ درصد از تصادفات نوجوانان هنگام رانندگی از رانندگی با عدم تمرکز کافی صورت می‌دهد.

• ۳۹۱۰۰۰ مصدومیت نتیجه رانندگی بدون تمرکز در سال ۲۰۱۵ بوده است.

• خوردن و آشامیدن حین رانندگی، باعث ۸۰ درصد تصادف خودرو‌ها می‌شود.

• احتمال تصادف هنگام ارسال پیامک، نسبت به رانندگی تحت تأثیر الکل ۶ برابر بیشتر است.

نداشتن واکنش‌های فوری، پرت شدن حواس از رانندگی و کم توجهی از مهم‌ترین عواملی هستند که خوردن و آشامیدن را در هنگام رانندگی ممنوع می‌کنند.  
ماده ۱۸۰ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی به این موضوع اشاره دارد که هیچ راننده‌ای هنگام رانندگی، حق استفاده از دخانیات را ندارد. همچنین این قانون بر ممنوعیت خوردن و آشامیدن و البته استفاده از وسایل و تجهیزاتی مانند تلفن همراه اشاره دارد. بنا بر این ماده قانونی، استفاده از هرگونه وسیله‌ای که انحراف فکری و همچنین رفتاری راننده را سبب می‌شود، ممنوع است.

خوب است بدانید که همچنین به منظور جلوگیری از عادت پرتاب کردن زباله ها، آب دهان و بینی، پوکه سیگار و ... در معابر، جریمه در نظر گرفته شده است.

چیزی که بیشتر مردم بعد از تصادف می‌گویند این است که آن‌ها فقط یک ثانیه چشم خود را از جاده دور کردند.

عمل ساده چک کردن مرتب آینه‌ها را که به مرور زمان می‌تواند به فراموشی سپرده شود از یاد نبرید. همچنین اطمینان حاصل کنید که هر دو دست خود را روی فرمان نگه داشته اید تا بتوانید کنترل وسیله نقلیه را به خوبی در اختیار داشته باشید.

حقیقت این است که رانندگان راحت و با اعتماد به نفس، رانندگان بهتری هستند. اما این بدان معنی نیست که این دسته از افراد کمتر به مسیر توجه دارند و یا اینکه می‌توانند حین خوردن و آشامیدن رانندگی کنند. بلکه آن‌ها معمولاً قادر به تصمیم گیری سریع هستند و مهارت–––– رانندگی خوبی در شرایط حساس دارند. به همین دلیل خوب است که ضمن پیشگیری از هرگونه تصادف، مواردی که سبب حواس پرتی می‌شوند مانند خوردن و آشامیدن در رانندگی را کنار بگذارید.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها