تعداد بازدید: ۲۷۰
کد خبر: ۲۰۳۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۲ - 2024 11 June
فعلاً پزشک عمومی و تزریقات، از 8 صبح تا 12 شب
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

درمانگاه بیمارستان قدیم (درمانگاه کمیل) پس از چندین ماه تعطیلی، با دریافت مجوز‌های اصولی و در چارچوب قوانین جاری دانشگاه علوم پزشکی، دوباره شروع به کار کرد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان نی‌ریز با اعلام این خبر گفت: «این درمانگاه با تلاش و پیگیری مسئولان شهرستان و استان و با پشتوانه حمایت‌های دولت سیزدهم از سه‌شنبه ۲۲ خرداد بازگشایی شده و خدمات آن به مرور افزایش می‌یابد.»

دکتر عرفان دهقانی اظهار داشت: «درمانگاه در دو شیفت از ساعت ۸ تا ۱۶ و ۱۶ تا ۲۴، با تریاژ پرستاری و ویزیت پزشک عمومی شروع به کار کرده و ارائه خدمات پزشکی در بخش تزریقات و نوار قلب نیز راه‌اندازی می‌شود.»

وی افزود: «در تلاشیم به مرور و تا چند ماه آینده، با افزایش نیرو و تجهیزات تخصصی، بخش‌های آزمایشگاه، داروخانه، اعصاب و روان و دیالیز هم به این مجموعه اضافه شود.»

رئیس شبکه بهداشت گفت: «ما در فاز اول درمانگاه سرپایی و ویزیت پزشک را فعال کردیم؛ اما به مرور و پس از راه‌اندازی تزریقات و نوار قلب، شاهد خدمات داروخانه و آزمایشگاه هم خواهیم بود. البته این‌ها نیازمند انعقاد قرارداد و مسائل حقوقی با اشخاص ثالث است و، چون زمانبر است، افتتاح درمانگاه را معطل این موارد نکردیم. بخش اعصاب و روان، آنکولوژی (سرطان‌شناسی) دیالیز و... مواردی هستند که باید در فاز‌های بعدی شاهد افتتاح آن‌ها باشیم. این موارد نیازمند تجهیزات تخصصی چند ده میلیاردی و منابع انسانی ویژه و متخصص است که از دو یا سه ماه پیش در دست پیگیری بوده و ما جهت تأمین نیرو و کادر درمان متخصص، به آزمون استخدامی وزارت بهداشت امیدوار بودیم. با توجه به شرایط پیش آمده در دولت، باید کمی دست نگه داریم تا پس از استقرار دولت جدید بتوانیم منابع انسانی لازم را پیگیری کنیم.»

دکتر دهقانی عنوان داشت: «در هر شیفت یک پزشک داریم که بیماران را ویزیت می‌کند، نیروی پرستاری که بیماران را تریاژ می‌کند و نیروی پرستاری که خدمات تزریقات را انجام می‌دهد. در کنار آن نیرو‌های پشتیبانی مثل نیرو‌های خدمات، صندوقدار، منشی، نگهبان و... را داریم. با توجه به ظرفیت موجود و با افزایش ساعات کاری، از همین نیرو‌های فعلی که در بیمارستان و درمانگاه‌های دیگر مشغول به کار هستند استفاده می‌کنیم تا در بیمارستان قدیم مشغول به کار شوند.»

وی افزود: «مطمئناً با ویزیت پزشک عمومی و ارائه خدمات درمانی سطح اول به بیمارانی که با بیماری‌های شایع مثل سرماخوردگی و بیماری‌های ویروسی مراجعه می‌کنند، بخش بزرگی از مسائل درمانی مردم پوشش داده می‌شود. البته در ادامه موضوع واگذاری یا تأمین منابع انسانی را به موازات پیش می‌بریم. برای جلوگیری از طولانی شدن پروسه راه‌اندازی درمانگاه، سعی کردیم بلافاصله پس از اخذ مجوز‌های اولیه در قالب پروانه بهره‌برداری درمانگاه سرپایی، با همین نیرو‌ها و پتانسیل کنونی آن را بازگشایی کنیم تا بیشتر از این شاهد افت کیفیت و بازدهی خدمات درمانی در سطح شهرستان نباشیم.»

در حالی که بسیاری از مردم خواستار شبانه‌روزی شدن درمانگاه کمیل هستند تا در نیمه شب و هنگام تعطیلی مطب پزشکان مجبور نباشند برای یک بیماری ساده به بیرون شهر و بیمارستان جدید بروند، رئیس شبکه بهداشت می‌گوید: «بیشترین دغدغه  مردم مربوط به ساعت ۷ یا ۸ شب که مطب‌ها تعطیل می‌شود تا ۱۲ و یک نیمه شب است؛ وگرنه از ساعت ۱۲ و یک بامداد تا ۷ صبح معمولاً حجم زیادی از بیمار وجود ندارد. امکانات ما در درمانگاه سرپایی هم حداقل در حال حاضر امکاناتی نیست که بیمارانی با شکایت حاد و نیاز به اقدامات اورژانسی و حیاتی را بتوانیم پذیرش کنیم. چون بیمارانی که از ساعت ۱۲ شب به بعد مراجعه می‌کنند، معمولاً بیمارانی با حال بد هستند که در هر صورت باید به بیمارستان اعزام شوند تا خدمات تخصصی دریافت کنند.  وگرنه بیماری‌های ساده و تزریقات معمولی در نیمه شب انجام نمی‌شود و اگر سرماخوردگی باشد، معمولاً فرد خودش را تا ساعت ۱۲ شب به یک مرکز درمانی می‌رساند یا سعی می‌کند با خوردن دارو تا صبح تحمل کند.»

دهقانی افزود: «اگر موفق شویم منابع لازم را جذب کنیم، خودمان آن را ۲۴ ساعته اداره می‌کنیم؛ اما اگر به هر دلیلی این پروسه همچنان به درازا بینجامد، از همه ظرفیت‌های موجود در شهرستان مثل فولاد، نیرو‌های مسلح یا هلال‌احمر با رعایت شرط تعرفه دولتی استقبال می‌کنیم. با وضعیت کنونی، همین ۱۸ ساعت نیز به نوعی استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود است.»

غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
0
0
این هم شو‌جدید هست .با کدوم نیرو و با کدوم پول
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
0
0
امیدواریم شبانه روزی باتجهیزات کامل شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
0
0
سلام شبانه روزی شدن درمانگاه مشکان و قطرویه هم طی دو سفر استاندار جز مصوبات بوده است لطفاً از شبکه بهداشت در این مورد سوال کنید که در چه مرحله ای است ؟!
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها