تعداد بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۲۰۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۷ - 2024 09 June
author
روزنامه نگار: غلامرضا شعبانپور

اظهارات اخیر مدیران دولت موجب تأمل و نگرانی از ادامه و اتمام پروژه‌های نیمه تمام است. چه رسد به اینکه پروژه‌ای شروع شود.

مدیرکل راه و شهرسازی در سفر چند هفته پیش به شهرستان و بازدید از دو پروژه پایه‌ای و مهم مسکن ملی و روگذر، اتمام این پروژه‌ها را مشروط به تأمین بودجه کرد. در هر دو مورد نگاه به بانکهاست که طبق اظهارات مدیر‌کل، بانک‌ها هم پول کافی برای اختصاص به این پروژه‌ها ندارند، حتی بانک مسکن برای پروژه مسکن ملی و بانک شهر برای روگذر؟!

همین روز‌ها باخبر شدیم که تعداد ۷ مدرسه‌ای که توسط خَیّران ساخته‌شده مدت‌هاست که نیمه تمام رها شده و بیم فرسودگی آن‌ها می‌رود. جالب اینجاست که خیّران به تعهدات خود عمل کرده و بودجه لازم را پرداخته و مدرسه را در حدی که باید برسانند، رسانده‌اند، اما سازمان نوسازی مدارس نتوانسته سهم دولت را تأمین و این مدارس را تمام کند.

در خبری که در ص ۲ همین شماره می‌خوانید، مدیر کل نوسازی مدارس فارس دو راهکار را پیشنهاد کرده:

۱- خیّران رضایت دهند که آرم وزارت نفت در تابلو و نام مدارس آورده شود تا وزارت‌خانه مذکور بودجه اتمام مدارس را بپردازد و مدرسه تمام شود.

۲- با استفاده از دستور فروش املاک دولت که عنوان مولدسازی دارد، املاک فروحته شوند و پول حاصل صرف اتمام مدارس نیمه تمام شود.

هر دو راهکار مورد نقد هستند چون:

۱- خیّران مدرسه‌ساز با نوسازی مدارس قرارداد امضا کرده‌اند و تعهدات طرفین در این قرارداد شفاف و مشخص است. نوسازی پذیرفته که نام مدرسه همان نامی باشد که خیر اعلام کرده، حال نوسازی چطور می‌خواهد قرارداد را نادیده بگیرد و آرم وزرات نفت را در کنار نام مورد نظر خیر قرار دهد؟

۲- اگر وزارت نفت پول دارد چرا در اختیار دولت قرار نمی‌دهد تا پروژه‌های نیمه‌تمام را تمام کند؟ افزودن بر آن مگر پول حاصل از فروش نفت و گاز نباید طبق قانون به حساب خزانه برود و برابر قانون بودجه و با شرایط و موازین و نظارت‌های قانونی هزینه شود؟ مگر وزارت نفت حق قانونی دارد که پولی خارج از قانون بودجه هزینه کند؟!

۳- استفاده از طرح مولدسازی یعنی اینکه آموزش و پرورش املاکش را که چیزی جز مدارس و اراضی ملکی با کاربری آموزشی نیست بفروشد و صرف اتمام مدارس نیمه تمام کند و این یعنی اینکه آموزش و پرورش در برابر مدارسی که از طرح خیرین مدرسه‌ساز به دست می‌آورد باید مدارس و زمین و املاکی را از دست بدهد!

به هرحال با این وضعیت سرانجام اجرای قانون بودجه و قوانین برنامه‌های پنج ساله توسعه، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی  به کجا خواهد انجامید؟

شاد و سالم و موفق باشید

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها