تعداد بازدید: ۲۹۵
کد خبر: ۲۰۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۱ - 2024 25 May
دبیر قرارگاه مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز فارس:
مردم منتظر آب آشامیدنی‌اند
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

دبیر قرارگاه مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز استان از عزم مجموعه استانداری برای اجرای پروژه سنگی - بتنی اسلام‌آباد خبر داد.

دکتر عبدالرسول شیروانیان در گفتگو با نی‌ریزان فارس گفت: «سال گذشته بازدیدی در منطقه داشتیم و بعد از آن هم جلسه‌ای را در اردی‌بهشت ماه با حضور فرماندار نی‌ریز و مدیران کل منابع طبیعی و آب منطقه‌ای در مدیریت بحران استان برگزار کردیم. آنجا مصوب کردیم، چون این پروژه روی آب منطقه داراب و سد رودبال تأثیر می‌گذارد، باید جلسه‌ای کارشناسی گرفته شود.»

وی افزود: «قرار است جلسه‌ای هم با نماینده نی‌ریز و داراب داشته باشیم و آن را نهایی کنیم.»

شیروانیان با بیان این که تأکید ما بر این است تا این پروژه با توجه به منافعی که برای مردم نی‌ریز دارد اجرایی شود، گفت: «مباحث کارشناسی موضوع مهمی است که باید ببینیم برای ما چه تعیین تکلیفی می‌کنند.»

دبیر قرارگاه مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز استان عنوان داشت: «پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری با مشارکت فعالان اقتصادی شهرستان انجام می‌شود. از نظر ما یکی از فعالان اقتصادی شهرداری است که یک سازمان عمومی است. پروژه اسلام‌آباد پروژه‌ای است که با کمک شهرداری و مردم و باغدارانی که از آن منتفع می‌شوند انجام می‌شود.»

شیروانیان اظهار کرد: «جلسه نهایی دست فرماندار است و او باید پیگیر باشد. ما مصوب کردیم فرماندار باید پیگیر باشد و جلسه را برگزار کند. در این جلسه که محل آن می‌تواند نی‌ریز یا شیراز باشد، نمایندگان استانداری و کارشناسانی مثل دکتر غلامی مدیر کل مدیریت بحران استان نیز حضور خواهند داشت تا با کار کارشناسی مصوب رسمی شود.»

وی با بیان این که انتظار بر این است این کار انجام شود، گفت: «در انجام پروژه‌ها، مهمترین شاخص این است که مسئولان استانی بخواهند کار انجام شود. این اتفاق حالا افتاده و البته می‌گویند حالا که ما بخواهیم انجام دهیم، بدون کار کارشناسی نمی‌شود. به محض مصوب شدن، کار اجرایی شروع می‌شود؛ چون مشارکت مردمی است و زیر پوشش دولتی نیستیم و خود مردم پای کار هستند.»

ایشان ادامه داد: «چون موضوع آب و تقسیم آن در حوزه بالادست و پایین دست است، بستگی به قدرت چانه‌زنی مسئولان شهرستان از جمله نماینده مجلس دارد. البته بالادست اگر مشکل آب داشته باشد، قرار نیست صد درصد آب به پایین دست برود و برعکس قرار نیست اگر پایین دست مشکل آب داشته باشد، کل آب در بالادست بماند؛ اینجا باید تفاهمی شکل بگیرد. این تفاهم بر پایه بحث فنی است و از نظر فنی می‌گویند این مقدار آب را می‌شود به پایین دست منتقل کرد. موضوع دوم رایزنی‌هایی که نمایندگان و فرمانداران با هم می‌کنند. بخشی از مباحث اجتماعی و بر پایه واکنش مردم است و جمع آن‌ها تعیین کننده است که ببینیم چه اتفاقی در این پروژه می‌افتد.»

فرماندار نی‌ریز هم در این زمینه گفت: «طرح بند اسلام‌آباد با هدف مهار سیلاب‌های فصلی شمال شرقی نی‌ریز و تقویت منابع آب‌های زیرزمینی پیگیری شده و در قرارگاه آبخیزداری استانداری به تصویب رسیده و برآورد هزینه آن حدود ۴۰ میلیارد تومان است. مقرر شده نیمی از این هزینه از منابع دولتی و استانی و نیمی از آن توسط خیرین و شهرداری نی‌ریز تأمین شود (لازم به ذکر است که منابع آب آشامیدنی نی‌ریز در شرق نی ریز قرار دارد).»

یعقوب خسروانی گفت: «باتوجه به جلسه‌ای که اخیراً در استانداری تشکیل شد و تأکیدات مدیر کل محترم ستاد بحران استانداری و اراده و تصمیم قطعی فرمانداری بر اجرای این امر مهم، ان‌شاءا... به زودی جلسه‌ای با حضور سرپرست شهرداری و خیرین عزیز برگزار و موضوع را به طور جد پیگیری خواهیم کرد.»

نماینده مجلس هم اظهار داشت: «اطلاعی از زمان جلسه ندارم. چون قرار شد زمان را مشخص و به من اعلام کنند. به آن‌ها گفتم برای این پروژه محدودیت زمانی ندارم و هر وقت هماهنگ شد، من حتماً می‌آیم.»
فرهاد طهماسبی گفت: «من به استانداری گفتم کار‌هایی که در حوزه اختیاراتتان است انجام دهید و ما پیگیری و رایزنی می‌کنیم. البته با این شرایط دولت شاید به یکسری مشکلات بخوریم.»

یکی از اعضای هیئت قرارگاه مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز استان در گفتگو با ما گفت: «این پروژه به مشاور سپرده شده تا نظرات کارشناسی خود را ارائه کند.»

لازم به ذکر است که شنیده می‌شود به بهانه این که قرار است آب خلیج فارس به نی‌ریز برسد، اجرای این پروژه در اولویت نیست؛ در حالی که آب خلیج فارس برای مصارف صنایعی همچون فولاد پیش‌بینی شده، افزون بر آن، آب خلیج فارس برای آشامیدن مناسب نیست و قیمت تمام شده آن بسیار بالا است. همچنین زمان اجرای آن طولانی است و هنوز برای تأمین اعتبار آن، هیچ ردیف بودجه‌ای ملی و استانی پیش‌بینی نشده است. اگر قرارگاه مذکور به ویژه استاندار که ریاست این هیئت را به عهده دارد پروژه آب اسلام‌آباد را به نتیجه نرساند، شهر نی‌ریز با بحران آب آشامیدنی روبه‌رو خواهد شد.  

غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
0
0
سلام تا آنجا که اطلاع دارم
الف-قیمت آب شیرین خلیج فارس برای گل گهر هر متر مکعب حدود 2.3 یورو هزینه خرید از آب شیرین کن دارد بالتبع چنین هزینه ای نه برای آب شربو نه کشاورزی توجیه ندارد.
ب-خط انتقال آب اجرا شده توسط شرکت فولاد غدیر با قطر 80 سانتیمتر کفاف خود فولاد رو هم به سختی خواهد داد.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها