تعداد بازدید: ۳۴۱
کد خبر: ۲۰۲۲۲
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۱ - 2024 25 May
author
روزنامه نگار: محمد جلالی

لازم نیست دنبالشان باشید...
در همین سطح شهر با موتور‌های رنگارنگ با تک چرخ، گاز و لایی کشیدن بین خودرو‌ها خودنمایی می‌کنند.

چند شب پیش در خیابان در حال پیاده‌روی بودم که ناگهان زوزه آزاردهنده اگزور آرامش شبانه خیابان را به هم زد... مثل همیشه دو نوجوان کمتر از ۲۰ سال گاز موتور را تا ته گرفته بودند و فریاد می‌زدند و عرض و طول خیابان را یکی می‌کردند!

فریاد همه بلند شده بود و مادری که به همراه دخترش در حال قدم‌زدن بود با دیدن این صحنه در حالی که به شدت ترسیده بود روی نیمکت نشست و گفت: خدا حفظشان کند، علی من مثل همین‌ها بود، با کله‌ای پر باد، اما حالا سه سال است که زیر انبوهی از خاک است و اشک و آه من فایده‌ای ندارد...

به آرامی اشک می‌ریخت و دخترش به او دلداری می‌داد...

چندی پیش و در هفته‌نامه شماره ۴۸۲ به تاریخ ۲۳ اردیبهشت به گفته رئیس پلیس راهور نی‌ریز آوردیم:   «پارسال در نی‌ریز ۸ موتورسوار قربانی نداشتن کلاه ایمنی شده‌اند.» رئیس پلیس راهور اشاره‌ای به سن این افراد  نکرده، اما می‌شود حدس زد که جوان بودند و پرشور...

بالا رفتن قیمت اتومبیل و در دسترس بودن موتورسیکلت، خیلی‌ها موتورسوار شده‌اند. رشد قارچ‌گونه موتورفروشی‌ها در نی‌ریز حکایت از همین داستان دارد.

قیمت موتورسیکلت‌ها در بازار حداقل از ۷۰ میلیون تومان شروع می‌شود و حتی به ۵۰۰ میلیون تومان و بالاتر هم می‌رسد. موتور‌هایی که در دهه ۹۰ بهترینشان بیش از ۸۰۰ هزار تومان قیمت نداشت!
البته زندگی قسطی راه را برای خرید آن‌ها هموار کرده است.

برای نمونه توقف تعداد زیادی موتورسیکلت مقابل مدارس دوره‌های اول و دوم متوسطه و هنرستان‌ها نشان می‌دهد نوجوانان و دانش‌آموزان نی‌ریزی بدون گواهینامه از موتور استفاده می‌کنند و جانشان را کف دستشان گذاشته‌اند.

موتور در بین دانش‌آموزان به وسیله‌ای افتخارآفرین تبدیل شده و بسیاری از خانواده‌ها ناچار شده‌اند برای فرزندانشان این وسیله پرخطر را بخرند.

نکته تأسف‌بار آنکه هنوز در نی‌ریز آموزشگاه رانندگی با موتور وجود ندارد و می‌توان گفت بسیاری از جوانان موتورسوار حتی گواهینامه هم  ندارند.

از آبان ۱۴۰۱ گواهینامه موتورسیکلت در نی‌ریز صادر نمی‌شود و با وجود اینکه در ۱۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در نی‌ریزان فارس تیتر «خواب زمستانی گواهینامه موتورسیکلت در نی‌ریز» چاپ شد و آن را به نقد کشیدیم، اما تاکنون اقدامی عملی نشده، ولی بر تعداد موتورسواران روز به روز افزوده شده است؛ هر چند در این رابطه خادمی رئیس پلیس راهور نی‌ریز وعده داده آموزشگاه رانندگی موتورسیکلت و ارائه گواهینامه در نی‌ریز در اسرع وقت و تا دو ماه آینده انجام شود.

استفاده از موتورسیکلت آن هم بدون گواهینامه با چاشنی شور و شر جوانی، قطعاً خطر آفرین است و نیاز به آموزش و فرهنگ استفاده دارد.
در پایان باز هم تأکید می‌کنیم آموزش و گوشزد کردن خطرات این ریسک عامل مهمی برای بهبود این شرایط است. این کار باید با همکاری والدین، آموزش و پرورش و پلیس راهنمایی و رانندگی انجام شود.  

باشد که چنین شود...  

 

به قلم: محمد جلالی

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها