تعداد بازدید: ۶۶۰
کد خبر: ۹۸۱۸
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۴ - 2021 16 May
رؤسای ادارات بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی می‌گویند کودکان کار نی‌ریز دارای هویتی نامعلوم هستند و با مشخص شدن وضعیت آنها، کار رسیدگی را مورد بررسی قرار می‌دهند.

مجید پاکیزه‌دامن؛ نی‌ریزان فارس:

به گفته رؤسای این دو اداره، شهرداری مسئول رسیدگی حضور آنها در سطح شهر است.

مدتی است که کودکانی در نی‌ریز اقدام به جمع‌آوری کارتن و زباله می‌کنند و روز به روز تعدادشان افزایش می‌یابد.  بخش عمده‌ای از آنها کودکان زیر ١٨ سال هستند.

کودکانی که اهل نی‌ریز و حتی استان فارس نیستند و به گفته خودشان از سیستان و بلوچستان به نی‌ریز آمده‌اند.

این کودکان می‌گویند: به دلیل نبود کار و شغل مناسب و فقر مالی ناچار به ترک محل زادگاه خود همراه با خانواده شده‌اند و طبق آنچه که از گفته آنها بر می‌آید، پدر و مادرشان یا بیکار هستند و یا پدر خانواده در زندان به سر می‌برد.

زینت اسفندیاری رئیس بهزیستی نی‌ریز شرط تحت پوشش و حمایت قرار گرفتن این کودکان و خانواده‌ها را مواردی شامل معلولیت جسمی حرکتی، اعتیاد به مواد مخدر، بیماری روحی و روانی، طلاق، سرپرست از کار افتاده و سرپرست زندانی و یا فراری عنوان کرد.

اسفندیاری اما گفت: در حال حاضر کارِ شناسایی آنها آغاز شده و پس از معلوم شدن هویت آنها، رسیدگی به وضعیتشان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

رئیس کمیته امداد امام خمینی نی‌ریز نیز در تأیید صحبت‌های زینت اسفندیاری معتقد است این افراد بیشتر در مناطق مرزنشین سیستان و بلوچستان ساکن هستند و بسیاری از آنها فاقد شناسنامه و مدارک هویتی می‌باشند.

مهدی درویش‌زاده گفت: تمامی افراد و خانواده‌هایی را که از توانایی مالی خوبی برخوردار نیستند و سرپرست خانواده از کار افتاده است تحت پوشش قرار داده‌ایم و درحال حاضر به دلیل همین نامعلوم بودن هویت کودکان کار خیابانی امکان رسیدگی به آنها وجود ندارد.

مسئول واحد خدمات شهری شهرداری نی‌ریز در مقابل آنچه که رؤسای دو اداره بهزیستی و کمیته امداد می‌گویند واکنش نشان داد و گفت: این موضوع از وظایف شهرداری نیست که بخواهد اقدامی انجام دهد.

حاجی محمدی عنوان کرد: این افراد به دلیل فقر مالی به شهرهایی نظیر نی‌ریز می‌آیند و از وظایف دو نهاد حمایتی که مسئولیت این کار را برعهده دارند است که آنها را ساماندهی کنند.
اکبر شهسوار دادستان نی‌ریز این موضوع را از دو جهت قابل پیگیری و حل و فصل می‌داند.

او گفت: به سبب موقعیت جغرافیایی نی‌ریز عده‌ای از سمت سیستان و مناطق جنوبی کشور در نی‌ریز مستقر و سپس وصلت و ازدواج کرده‌اند و وجود معادن و شهرک سنگ در نی‌ریز که می‌تواند موقعیت شغلی خوبی برای آنها به همراه داشته باشد باعث شده تا این شهر را محل سکونت دائمی خود برگزینند.

اکبر شهسوار گفت: طی جلسه‌ای که در ماه‌های گذشته داشته‌ایم مقرر شد تا اداره بهزیستی نسبت به وضعیت آنها رسیدگی کند که عدم امکانات کافی باعث شد تا این امر اتفاق نیفتد.

او گفت: چنانچه این افراد از اتباع بیگانه باشند اقدامات بازگشت آنها به کشورهای خود را در دستور کار قرار داده و خواهیم داد.

دادستان نی‌ریز برای بهبود وضعیت کودکان کار خیابانی همکاری ادارات بهزیستی و کمیته امداد را در این راه خواستار شد و مشکل اساسی آنها را نبود مکان مناسب دانست.

با توجه به آنچه مسئولان حمایتی، قضایی و خدمات شهری شهرداری نی‌ریز گفتند باید دید آیا راهکاری برای رفع این مشکل در نی‌ریز پیدا می‌کنند تا شاهد افزایش تعداد این کودکان در خیابان‌ها نباشیم؟

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها