تعداد بازدید: ۶۲۸
کد خبر: ۹۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷ - 2021 02 May
این روزها دستگاه‌های بخش دیالیز بیمارستان شهدا با مشکل مواجه شده است؛ اما رئیس شبکه بهداشت وعده داده با تهیه ٤ دستگاه دیالیز جدید، مشکل از این هفته حل می‌شود.

عابد نعمتی، نی‌ریزان فارس:

بر پایه اطلاعات ما از منابع بیمارستانی، از ٨ دستگاه دیالیز بیمارستان، ٢ دستگاه به علت خرابی حدود یک سال است از دور خارج شده و دستگاه‌های باقیمانده نیز با عملکردی بیش از ٣٠ هزار ساعت، عمر بعضی از آنها به ١٨ سال می‌رسد. ظاهراً برخی از این دستگاه‌ها مربوط به بخش دیالیز بیمارستان نمازی شیراز بوده که در جریان نوسازی دستگاه‌های آنها، به نی‌ریز داده شده است.


همین مسئله و همچنین مشکل چندین ماهه دستگاه تصفیه آب بخش دیالیز که باید سختی آب را بگیرد، باعث شده تا بیماران حین دیالیز فشار خونشان افزایش یابد و دچار مشکلات زیادی شوند.

٦ دستگاه برای ٣٣ بیمار
برخی بیماران در تماس با دفتر نشریه، از این مشکلات گلایه‌‌مندند و می‌گویند: «حین دیالیز با خطر سکته قلبی و مغزی مواجه شده‌ایم. ضمن این که درد و ناراحتی زیادی داریم؛ اما در شهرستانهای دیگر بخصوص شیراز این کار به شکلی روان انجام می‌شود و آنجا هیچ کدام از مشکلات بخش دیالیز نی‌ریز را نداریم.»


هر چند کارکنان بیمارستان می‌گویند مشکل دستگاه تصفیه آب هنوز به طور کامل حل نشده، اما رئیس شبکه بهداشت و درمان نی‌ریز، این موضوع را که مشکلات فنی دستگاه‌ها باعث خطر سکته قلبی شود، رد می‌کند و می‌گوید: «ماجرا این است که به علت خرابی دو دستگاه، حجم کار کارکنان این بخش بالا رفته و شیفت شب هم به کارشان اضافه شده است. مشکل دستگاه  تصفیه آب با کمک خیرین حل شده و در این زمینه مشکلی نداریم. »


مشکل حجم کار کارکنان این بخش درست است؛ آنها به ٣٣ بیمار خدمات می‌دهند که بعضی از آنها از شهرستانهای همجوار می‌آیند. بیمارستان نی‌ریز هم قطب شرق فارس است و باید آنها را بپذیرد. اما این در حالی است که همین شهرستانهای همجوار دستگاه‌های دیالیز اضافه‌ای دارند و همچنان قرار است به آنها اهداء شود.

تلاش برای گرفتن تجهیزات
یکی از مسئولان بیمارستان شهدا که نمی‌خواهد نامش فاش شود، به ما می‌گوید: «ما به مسئول دانشگاه گفتیم دستگاه‌هایی را که شهرستانهای اطراف زیاد دارند، بگیرند و به ما بدهند تا نیروهای محدود ما در بخش دیالیز این قدر فشار کاری تحمل نکنند؛ اما گفتند این موضوع سیاسی است و وارد آن نشوید. از آن طرف می‌بینیم باز هم دستگاه می‌گیرند و به آنها می‌دهند؛ در صورتی که بار اصلی بیمارانشان روی بخش دیالیز نی‌ریز است.»


فرماندار نی‌ریز از پیگیری و قول نماینده مجلس برای رفع مشکلات بخش دیالیز و دیگر تجهیزات مورد نیاز بیمارستان می‌گوید؛ هر چند در تماس ما با نماینده، وی عنوان می‌کند از این موضوع خبر ندارد و کسی در این رابطه با وی صحبتی نکرده است.


مراد هدایت اما می‌گوید: «ما به اتفاق نماینده مجلس از بخش دیالیز بیمارستان بازدید کردیم و نماینده دنبال این است تا با گرفتن تجهیزات، مشکلات برطرف شود؛ هر چند قبلاً سه دستگاه از استان برایشان گرفته‌ایم. اگر دستگاه ایراد داشته باشد که آن را از مدار خارج می‌کنند. بعید است از دستگاهی استفاده کنند که خراب باشد و بیمار جانش به خطر بیفتد. واقعیت این است که فشار کاری روی این بخش زیاد است.»


در این بین اما مشکل خطر سکته را خود کارکنان هم رد می‌کنند و می‌گویند با دادن داروی فشارخون در حین دیالیز، این مسئله کنترل می‌شود.

نمی‌صرفد تعمیر کنیم
گفته می‌شود بدهکاری بیمارستان به شرکتهای پشتیبانی باعث شده تا این دستگاه‌ها به موقع سرویس و برگردانده نشوند؛ اما دکتر داور آل داود این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید نمی‌صرفد: «هزینه تعمیر این دو دستگاه ٨٩ میلیون تومان است. در صورتی که با ١٠٠ میلیون تومان می‌توان یک دستگاه اروپایی «گمبرو» خرید. البته قیمت این دستگاه ٤٠٠ میلیون تومان است که ١٠٠ میلیون تومان سهم خیّر است و مابقی را طبق تفاهم‌نامه، دانشگاه علوم پزشکی می‌پردازد. هم‌اکنون یک خیّر اعلام آمادگی کرده و ما هم با وزارت بهداشت نامه‌نگاری کردیم و تأییدیه آن و یک  دستگاه گمبرو دیگر را گرفتیم. به جز آن، دو دستگاه دیالیز ایرانی نو قرار است این هفته از طرف دانشگاه علوم پزشکی به بیمارستان نی‌ریز تحویل شود.»


موضوعی که اگر عملی شود، کارکنان بخش دیالیز می‌گویند مشکلاتشان را برطرف می‌کند.

نور امید در بخش دیالیز
آل داود رئیس شبکه بهداشت که در رایزنی با دکتر حمیدرضا جمشیدی دبیر ستاد مبارزه با کرونای کشور توانسته تأییدیه خرید دو دستگاه گمبرو اروپایی را بگیرد، معتقد است این دستگاه‌ها بیشتر در مراکز استان و شهرستانهای دارای دانشگاه علوم پزشکی استفاده می‌شود و بیماران سختی کمتری می‌کشند. هر چند وی می‌گوید همین دستگاه‌ها هم خوب کار می‌کنند و مشکل حیاتی ایجاد نمی‌شود. کما این که با ورود دو دستگاه جدید گمبرو و دو دستگاه ایرانی از این هفته، مشکل کاملاً حل می‌شود.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها