تعداد بازدید: ۲۷۹۶
کد خبر: ۹۰۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶ - 2020 29 November
یادگاران
در روستای مَزرُوْ / mazrow بخش مرکزی نی‌ریز

تاریخ عکس: ٢٥/٨/١٣٥٠  (نیم قرن پیش)

آقای درویش علیمردانی که خود آموزگار بازنشسته است و عکس را در اختیار ما قرار داده می‌گوید:


«مَزرو» نزدیک روستای جعفرآباد است. نام قدیم این روستا، صادق‌آباد بوده است؛ به دلیل وجود تلمبه حاج محمود صادق در آن مکان. در شمال شهر نی‌ریز مجموع روستاهایی است شامل: ده‌فاضل، خراسانی(خراسونی)، مزرو (صادق‌آباد)، جعفرآباد و میبد که نزدیک به هم هستند و در قدیم به نام مجموعه جعفرآباد شناخته می‌شدند.


تنها مدرسه این مجموعه، دبستان شمس‌المعالی در حدود سال ١٣٤٠ خورشیدی ساخته شده بود. در سال ١٣٥٠ این مدرسه حدود ٢٥ دانش‌آموز دختر و پسر در ٥ مقطع تحصیلی داشت. یکی از آموزگاران مدرسه، زنده‌یاد شهید سیدمهدی افسر بودند. بعد از ایشان، یک معلم جوان سپاهی‌دانش به نام سیدعبدالجلیل آقامیرزاده از رامهرمز خوزستان به نی‌ریز آمد و تنها معلم مدرسه شد. ایشان برای من یک الگوی کامل بودند.


این عکس را حدود ٥ سال پیش آقای احمد سهامی که خود نیز در جمع دانش‌آموزان حاضر در عکس است، به من دادند.


و اما ماجرای یافتن معلم قدیمی:


من همان زمان تصمیم گرفتم معلم قدیمی خودم را پیدا کنم. ولی هیچ نشانی از او نداشتم. تا این که در نوروز سال ١٣٩٦ به همراه خانواده راهی خوزستان شدیم و مسیر را طوری انتخاب کردیم که از رامهرمز بگذریم. وقتی رسیدیم باران شدیدی می‌‌بارید. در ورودی شهر از چند نفر پرسیدم که نشناختند.


در یک مدرسه مستقر شدیم و من گفتم در شهر گردشی کنم. آن روز جمعه بود و از تنها مغازه‌ای که باز بود، نشانی معلم قدیمی را پرسیدم. آنها که گویا می‌شناختند، خانه روبروی مغازه را به من نشان دادند. در را زدم. در آن روز تعطیل و پس از خستگی یک رانندگی طولانی و زیر آن باران شدید، یکی از جالب‌ترین روزهای زندگی برایم رقم خورد و من آن معلم جوان قدیمی را، اکنون با موهای سپید در آستانه در دیدم و زود شناختم. او هم تا اسم نی‌ریز و جعفرآباد را شنید مرا شناخت.

نام‌ها: ١- درویش علیمردانی ٢- علی تاتی ٣- خسرو تاتی ٤- عبدالجلیل آقامیرزاده (سپاه دانش اهل رامهرمز) ٥- صمد سهامی ٦- ولی شبان ٧- ایوب (جمعه) تاتی ٨- احمد سهامی ٩- جواد ممتازیان (بقیه شناخته نشدند)
با سپاس از جناب آقای درویش علیمردانی که عکس و توضیحات را در اختیار ما قرار دادند.

 

عبدالجلیل آقامیرزاده

عبدالجلیل آقامیرزاده

 


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها