تعداد بازدید: ۹۸۲
کد خبر: ۸۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۲ - 2020 09 November
برداشت زعفران از ۷۵ هکتار زمین زراعی در نی ریز آغاز شد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز از شروع  برداشت زعفران در نی ریز خبرداد و گفت: پیش بینی می‌شود امسال، 450 کیلوگرم زعفران  از 75 هکتار زمین‌های زراعی برداشت شود که نسبت به سال گذشته افزایش 10 درصدی خواهد داشت.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی ریز، علیرضا بصیری تصریح کرد: عمده زعفران شهرستان در بخش پشتکوه (مشکان و دهچاه) تولید می شود و سطح کل این محصول 100هکتار بوده که 30 هکتار آن غیرمثمر است.

او با بیان اینکه متوسط برداشت زعفران شش کیلوگرم در هر هکتار است افزود: مدت زمان برداشت این محصول ۴۵ روز است و در این مدت زمینه ایجاد بیش از ۶هزار فرصت شغلی موقت در شهرستان فراهم می‌شود.

بصیری با اشاره به صدور اولین پروانه کاربرد نشان حدمجاز آلاینده های زعفران فارس در نی ریز برای مزرعه احمد خسروپور زعفران کار نمونه استانی در سطح پنج هکتار، خاطرنشان کرد: تولید محصولات گواهی شده از اولویت های بخش کشاورزی است و مراجع مربوط پس از آزمایش های لازم، اقدام به صدور گواهی های  ICM، استاندارد تشویقی و ارگانیک می کنند که صدور اولین گواهی ارگانیک انار و گواهی حد مجاز آلاینده پسته فارس در نی ریز نیز در همین راستا بوده است. 

این مقام مسئول یادآورشد: کُلاله مهم‌ترین بخش گل زعفران بوده که به  «سَرگل»، «پوشال» و «دسته»  تقسیم می شود و مرغوبترین زعفران از «سرگل» بدست می‌آید که سرخ‌ترین قسمت آن است.

 زعفران به دلیل طعم، بو و رنگ خاصی که دارد در صنعت غذا، شیرینی پزی، داروسازی و دیگر صنایع کاربرد دارد.

همچنین در استهبان هم برداشت زعفران آغاز شده است.

مدیر جهاد کشاورزی استهبان از آغاز عملیات برداشت زعفران در استهبان خبر داد و گفت: برداشت زعفران از سطح 538 هکتار از مزارع شهرستان استهبان شروع شده است.

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی استهبان، مهدی اعیان منش افزود: پیش بینی می شود از این سطح با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی خوب طی یک سال گذشته بیش از 276 تن گل زعفران از این مزارع برداشت شود.

اعیان منش اظهار داشت: کشاورزان پس از برداشت گل زعفران کلاله را از گلبرگ جدا کرده و آن را خشک می کنند که در اصطلاح محلی گل پر کردن گفته می شود و در آخر کلاله گل زعفران بصورت خشک شده در بازار خرید و فروش می شود.

مدیر جهاد کشاورزی استهبان تصریح کرد: زعفران استهبان به لحاظ عطر، طعم و رنگ همچنین شرایط آب و هوایی مناسب و اختلاف ارتفاع از سطح دریا جزو برترین زعفران های ایران است که می تواند رقیب بسیاری از زعفران های تولید شده در دنیا باشد ولی بدلیل نبود صنایع تبدیلی مناسب از بازارهای بین المللی عقب مانده است.

این مقام مسئول با اشاره به برداشت 3 تن زعفران بصورت کلاله خشک خاطر نشان کرد: در استهبان کارخانجات صنایع تبدیلی که محصول تولیدی کشاورزان را بسته بندی و صادر کند وجود ندارد و تنها برخی بصورت کارگاهی اقدام به این فعالیت می کنند که نیاز این شهرستان را برطرف نمی کند.

اعیان منش بیان کرد: عملیات برداشت زعفران در استهبان از اواسط آبان ماه آغاز شده و تا اواخر آذر ماه ادامه می یابد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها