تعداد بازدید: ۱۰۱۶
کد خبر: ۸۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸ - 2020 04 October
بیشترین دستمزد کارگران روزمزد شرق فارس در نی‌ریز
کافیست برای گرفتن یک کارگر به میدان فضل نی‌ریز بروید و درخواست خود را مطرح کنید. نرخ‌هایی که به شما داده می‌شود غالباً از ۱۸۰ هزار تومان شروع می‌شود و به اعداد بالاتر می‌رسد! ارقامی که برخلاف مصوبه ٢٥ اردیبهشت‌ماه ١٣٩٩ فرمانداری نی‌ریز است.

محمد جلالی، نی‌ریزان فارس:

در آن جلسه که با موضوع تعیین مزد کارگران روزمزد برگزار شده بود، حداقل مزد کارگر ساده بر اساس ۸ ساعت کار مفید ۱۲۰ هزار تومان، کمک بنا ۱۸۰ هزار تومان و بنا ۲۴۰ هزار تومان مشخص گردید.

نرخمان شکستی نیست!!

اما آنها در گفتگو با ما اعلام می‌کنند مگر هزینه‌های زندگی ثابت مانده که ما بر روی این نرخ بمانیم؟
و در پاسخ به اینکه آیا حاضرید با قیمت کمتر کار کنید؟ می‌گویند: نرخ ما شکستنی نیست؟ حاضریم بیکار بمانیم اما حقمان را می‌خواهیم.یکی از کارگران که به نسبت میانسال به نظر می‌رسید در گفتگو با ما اعلام کرد: شما می‌آیید و کل مبلغی که ما می‌گیریم را ضربدر ۳۰ روز می‌کنید در حالی که من از ماه گذشته تا به امروز علیرغم اینکه هر روز اینجا حاضر شده‌ام تنها ۵ روز سرکار رفته‌ام و چگونه می‌توانم با ۴ فرزند زندگی خود را بگذرانم.

هر چه دلشان خواست می‌گیرند!
این مسئله سبب شده تا داد رئیس انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی نیز بلند شود.


عباسی می‌گوید: اینها هر چه دلشان بخواهد می‌گیرند و در این رابطه باید اداره صمت همچون بقیه خدماتی که نرخ‌گذاری می‌کند نرخ آن‌ها را مشخص نماید تا در صورت تخلف با آنها برخورد شود.


وی در رابطه با میزان مبلغی که بابت یک روز کاری کارگران دریافت می‌کنند گفت: بر اساس آنچه که در ابتدای سال به توافق رسیده‌ایم هر کارگر روزانه ۱۳۰ هزار تومان می‌تواند دریافت کند اما در حال حاضر کمترین نرخ ۱۶۰ هزار تومان می‌باشد.


عباسی در رابطه با نرخ استادان و بناهای ساختمانی گفت: نرخ آنها تغییری نکرده و بین ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزار تومان می‌باشد البته برخی از بنا هم هستند که نرخی نزدیک به ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.


رئیس انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی با اذعان به اینکه دستمزد کارگر در نی‌ریز بسیار بالاست گفت: استعلام از شهرهای دیگر گرفته‌ایم و بسیار کمتر از آن نرخی است که در نی‌ریز می‌گیرند مثلاً در فسا بین۱۰۰تا ١١٠ هزار تومان، یزد ١٠٠ هزار تومان و داراب ۹۰ هزار تومان بابت یک روز کاری به کارگران داده می‌شود.


وی همچنین اعلام کرد: ما ۱۶۰۰ کارگر ثبت شده داریم که همه بر اساس همان نرخ تعیین شده کار می‌کنند و تنها ۴۰ تا ۵۰ کارگری که در میدان فضل حضور می‌یابند نرخ‌شکنی می‌کنند.


عباسی آنها را کارگران واقعی ندانست و گفت: غالباً این‌ها کسانی هستند که از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند و برای کار موقت به آنجا می‌آیند و اگر هم سر کار نروند مشکلی برایشان پیش نخواهد آمد چون منبع درآمدی دارند.


او در رابطه با کسانی که نسبت به نرخ کارگران شکایت دارند گفت: نرخ ما همان ١٢٠ هزار تومان است و اگر از کارگری شکایت شود ما بر اساس نرخ مصوب جواب خواهیم داد.


البته بررسی نی‌ریزان فارس از سایر کارگرانی که مشغول کار بودند هم نشان می‌داد که کمتر کارگری با دستمزد ١٢٠ هزار تومانی به سر کار رفته و غالباً نزدیک به نرخی بود که همین کارگران میدان فضل می‌گرفتند. دستمزدها از ١٢٠ تا ١٧٠ هزار تومان در میان این کارگران متفاوت بود و آنها هم می‌گفتند که باید دستمزدشان افزایش یابد.


در تماسی که با کوچکی رئیس اداره صمت داشتیم وی مسئولیت نرخ‌گذاری کارگران را متوجه اداره کار دانست. 


اما کمالی رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مزد کارگر در شهرهایی مثل فسا و استهبان ۱۲۰ هزار تومان است گفت: این را باید دقت کنیم که طبق قانون کار هیچ مصوبه‌ای مبنی بر غیر قانونی بودن حقوق بالاتر از قانون کار وجود ندارد و ما در صورتی می‌توانیم دخالت کنیم که کارفرما کمتر از حقوقی که برای کارگر مصوب کشوری شده، پرداخت نماید.


این اداره برای اصلاح مزد کارگر در فرمانداری نیز جلسه‌ای برگزار کرد و مبالغ مشخص شد ولی کارگران پایبند به این مسئله نیستند و با توجه به اینکه مدت روزی که آنها سرکار هستند بسیار کم می‌باشد برای امرار معاش خود مجبورند هزینه‌ای بالاتر از آنچه که در اردیبهشت ماه مشخص کرده‌ایم، دریافت کنند.
همچنین یک منبع آگاه که تمایلی به معرفی خود نداشت در گفتگو با ما اعلام نمود: دستمزد یک روز کارگر همان ۱۲۰ تومان است و حتی کسانی که در باغ کار می‌کنند با توجه به اینکه الان فصل انارچینی می‌باشد با روزی ٩٠ هزار تومان سر کار می‌روند اما اگر قرار باشد نرخ اصلاح شود باعث افزایش حقوق کل کارگران می‌شود؛ کسانی که از این نرخ اعلامی عدول می‌کنند کمتر از ۲۰ درصد کارگران نی‌ریز می‌باشند. هرچند نیاز است تا اداره کار نرخ‌گذاری مصوب را به کارگران ابلاغ کند.


با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد پیشنهادی عملی توسط مسئولان برای تعیین مزد  کارگران در نی‌ریز وجود ندارد و همین امر سبب شده تا دستمزد کارهای فیزیکی با افزایش عجیب و غریب روبرو شود.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها