تعداد بازدید: ۱۲۱۶
کد خبر: ۷۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۷ - 2020 08 January
عابد نعمتی، نی‌ریزان فارس: بخشودگی سود و جرائم وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان از سال ١٣٩٧ به قبل، به جز بانک ملی، در همه بانکهای نی‌ریز اجرا می‌شود.

دو هفته پیش خبری با عنوان «بخشودگی سود و جرائم وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان از ۹۷ به قبل» در صفحه ٣ هفته‌نامه نی‌ریزان فارس چاپ شد که طی آن بانک مرکزی تسهیلات سررسید شده اعطایی از سوی بانک‌های دولتی تا سال ۹۷ را مشمول بخشودگی سود و جرایم دانست.

تصمیمی که ۷ مهر ماه امسال در کمیسیون اعتبارات بانک مرکزی به تصویب اعضای کمیسیون رسیده بود.

به همین منظور سری به بانکهای نی‌ریز زدیم تا از جزئیات و میزان عملکرد آنها در این زمینه گزارشی تهیه کنیم.

جایزه بدحسابی

البته این مصوبه دو سال پیش هم اجرایی شد و حالا برای دومین بار تمدید شده است. دلیل آن هم به گفته برخی از رؤسای بانکها این است که بودجه آن تمام نشده یا مردم از آن استقبال چندانی نکرده‌اند.

به گفته حمید افتخاری رئیس بانک تجارت نی‌ریز، با وجود تماسهای مکرر کارمندان بانک با وام‌گیرندگانی که این طرح شامل حالشان می‌شود و خواهش از آنها، حاضر نیستند جلو بیایند و از آن استفاده کنند.

او می‌گوید: «اینها متأسفانه عوارض سوء دارد و فقط جایزه بدحسابی است. بقیه که خوش حسابند می‌گویند تکلیف ما چه است؟ من ساده بودم؟ من هم باید بدحساب بشوم تا جایزه بگیرم؟»

افتخاری و محمدحسنی کارمند این بانک می‌گویند که به طور کلی این دستورالعمل مربوط به تسهیلات حوادث قهری (بیشتر شامل بخش کشاورزی) و مسکن روستایی می‌شود.
به گفته آنها در صورتی که بانک نتواند از این موارد استفاده کند، اولویتهای بعدی هم شامل آن می‌شود.  از جمله مواردی که قبل از سال ٩٧ مشکوک‌الوصول شده و بانک از محل اقدامات قانونی به نتیجه‌ای نرسیده است.

به گفته افتخاری، بانک تجارت از نیمه دوم سال گذشته، سود و جریمه ٨٢ فقره  وام را که مشمول این بخشنامه بودند بخشیده است. هر چند وثیقه‌های وام‌گیرندگان فعلاً باقی می‌ماند تا سازمان بازرسی کل کشور آن را تأیید کند.

شامل همه وامها می‌شود

باقرپور رئیس بانک ملت می‌گوید ما برای همه وامهایی که سررسید آن مربوط به سال ٩٧ باشد، این طرح را اجرا می‌کنیم.

هر چند وی بیان می‌کند نمی‌تواند آماری از آن ارائه دهد، اما ادامه می‌دهد: «‌‌هر کس بیاید، ما اسقبال می‌کنیم.»

به یکی از مشتری‌های بانک اشاره می‌کند و می‌گوید: «این آقا روی سند خانه‌اش وام گرفته و می‌خواهیم طرح را برایش اجرا کنیم و ٢٥ میلیون تومان جریمه دیرکرد و سودش را ببخشیم. بستگی دارد بانک چقدر دستش پر باشد. اما اگر سهمیه‌اش محدود باشد، می‌گوید اولویت با بخش تولید است که شامل کشاورزی و... می‌شود.»

محمدحسن دردانه رئیس بانک سپه هم می‌گوید: «این بخشنامه شامل تمام وامها و عقود سررسید تا پایان سال ٩٧ می‌شود. درست است که اولویت‌بندی است؛ اما ما داریم خواهش می‌کنیم همه بیایند.‌ مثلاً یک وام مضاربه بازرگانی ٤٩ و نیم میلیونی داریم که از این طرح بهره‌مند شده است.»

هر چند به گفته وی، این طرح شامل حال افراد حقیقی می‌شود که علیه پرونده آنها اقدام حقوقی و اجرائیه صادر شده باشد.

دردانه می‌گوید: «این بانک تا به حال ٧٠ فقره از این نوع پرونده‌ها را انجام داده و سود و دیرکردشان را بخشیده است.هر چند کسی که از این طرح استفاده می‌کند، از این به بعد از یک سری مزایا محروم می‌شود و ممکن است در آینده وامی به او تعلق نگیرد.»

تافته جدابافته

محمدجواد عباسی رئیس بانک ملی شعبه مرکزی نی‌ریز اما از این طرح ابراز بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید اگر هم بخشنامه‌ای صادر شده، ماه‌ها طول می‌کشد که به دست ما برسد و اجرایی شود.

اما ایرج حامدی‌پور رئیس حوزه بانکهای ملی نی‌ریز و استهبان می‌گوید: «بانک ملی زودتر از همه بانکها ابتدای امسال این کار را شروع کرد؛ هر چند این بخشودگی برای همه نوع وامی عمومیت نداشت. در ادامه چون برای هر بانک یک نوع سامانه راه‌اندازی شده بود، بند «ل» برای بانک ملی بسته و ادامه این روند متوقف شد.»

او می‌گوید: «شاید چون بانک ملی این طرح را زودتر شروع کرده، بودجه آن تمام شده و فعلاً سامانه آن بسته شده است.»

محمد خالقی رئیس بانک رفاه کارگران، تنها کسی است که در بین بانکها حاضر می‌شود آمار عددی از اجرای این طرح اعلام کند.

وی می‌گوید: «این شعبه تعداد ١١ مورد پرونده وام به مبلغ ٦٥٨ میلیون ریال را اجرا کرده است.»

به گفته وی، این ابلاغیه با اولویت وامهای کشاورزی و مسکن روستایی است که البته به موارد دیگر هم اختصاص داده می‌شود.

توفیق اجباری

غلامرضا عباسی رئیس بانک صادرات نیز همین را می‌گوید.

او اظهار می‌دارد: «‌ما خودمان هم که نخواهیم انجام دهیم، سرپرستی استان از ما می‌خواهد و بر همین اساس، برای ١٠٠ نفر فرم درخواست تکمیل و جهت تأیید به سرپرستی استان ارسال شده است.»

محمدجواد تمجیدی رئیس بانک کشاورزی نی‌ریز از استفاده ٦٥ نفر از مشتریان این بانک از این تسهیلات در حوزه کشاورزی خبر می‌دهد که در صورت مراجعه دیگر کسانی که شامل این طرح می‌شوند نیز ادامه خواهد یافت.

تمجیدی از اعتراض مشتریان خوش‌حساب به این طرح می‌گوید و اضافه می‌کند: «مشتری داریم که اصل وام را هم نمی‌پردازد و می‌گوید خدا کریم است اصلش را هم دولت ببخشد. به نظر من، کسی که می‌آید وامش را به موقع پرداخت می‌کند باید مزایایی داشته باشد؛ نه بد حسابها. این است که مشتری‌های خوش‌حساب معترض می‌شوند و می‌گویند ما که همیشه به موقع می‌پردازیم، هیچ طرحی شامل حالمان نمی‌شود.»

مهدی قهرمانی رئیس بانک مسکن نیز از اجرای این طرح در بانک مسکن و رقابت بین بانکها برای وصول مطالبات بیشتر خبر می‌دهد.

به گفته وی، هر بانکی که بتواند مطالبات بیشتری جذب کند به نفعش است و این ابلاغیه در مورد همه وامهای این بانک که شرایطش را داشته باشد اجرا می‌شود.
وی اما آماری از موارد اجرایی بانک مسکن نی‌ریز ارائه نمی‌دهد.

موردی نداشتیم

علی‌اکبر محمودی رئیس پست بانک از قابلیت اجرای این طرح در این بانک می‌گوید؛ اما به گفته وی این بانک تا کنون مطالبات سررسید سال ١٣٩٧ که شرایط استفاده از این طرح را داشته باشد، نداشته است.

در ادامه کاووس جهانیان رئیس بانک توسعه تعاون نی‌ریز از بخشودگی سود و جرائم ١٠ مورد پرونده وام بند «ل» در این بانک خبر می‌دهد.

وی می‌گوید: «اگر چنین موردی باشد، می‌تواند از این طرح استفاده کند. این الزام بانک مرکزی است که باید اجرا شود و موضوع وام آن هیچ اهمیتی ندارد.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها