بسیاری از حوادث رانندگی تنها با رعایت چند نکته ساده، قابل پیشگیری است. این نوشتار نگاهی دارد به این اشتباهات ساده ولی خطرناک که موجب به وجود آمدن حوادث زیادی میشود و متأسفانه در فرهنگ رانندگی ما نهادینه شده.
گردش بدون راهنما
متأسفانه راهنما یکی از کم کاربردترین آپشنهای خودرو در فرهنگ رانندگی ماست! تغییر مسیر خودرو بدون استفاده از راهنما موجب سردرگمی رانندههای دیگر شده و گاه یک واکنش ناگهانی از طرف آنها موجب بروز حادثه خواهد شد. خوب است که حتی در راههای فرعی و خلوت، از فاصله نزدیک به ۱۰۰ متری تقاطع از چراغ راهنما استفاده کرده تا این مسئله مهم برای ما تبدیل به عادت شده و بدین ترتیب شاهد جریان ترافیکی منظم و کم حادثه باشیم.
گردش از سمت مخالف
در تقاطعها دیده میشود که خودرویی بهعنوانمثال در منتهیالیه سمت راست تقاطع، پشت چراغ قرمز متوقف شده ولی با سبز شدن چراغ، قصد گردش به سمت چپ را دارد. این کار علاوه بر حادثهساز بودن، جریان ترافیک را هم تا حد قابل توجهی کند میکند. همیشه سعی کنیم پیش از رسیدن به تقاطع، مسیر حرکت را با مسیر گردش خود هماهنگ کرده تا شاهد ترافیک روانتری باشیم.
نشاندن کودکان در ردیف جلو
به دلیل وجود ایربگ، نشاندن کودکان روی صندلیهای ردیف جلو بسیار خطرناک است. حتی بعضی از والدین پا را فراتر گذاشته و با در آغوش گرفتن کودک، همزمان رانندگی هم میکنند. بدون تردید در این حالت، باز شدن ایربگ، نتیجهای فاجعه بار را به دنبال دارد. پس لازم است حتیالمقدور فرزندان خود را روی صندلی عقب نشانده و برای کودکان کوچکتر، حتماً از صندلی مخصوص کودک استفاده کنید.
عدم رعایت حداقل سرعت
درست است که سرعت زیاد، دلیل خیلی از حوادث رانندگی است ولی گاهی اوقات سرعتپایین هم میتواند خطرناک و حادثهساز باشد. برای خیلی از بزرگراهها و آزادراهها، علاوه بر حداکثر سرعت، یک حداقل سرعت هم تعریف شده که عدم رعایت آن میتواند خطر برخورد دیگر خودروها از پشت را به همراه داشته باشد. علاوه بر این، آهسته حرکت کردن نزدیک خروجیهای بزرگراهها میتواند موجب ایجاد ترافیک شود.
روشن نکردن چراغها تا قبل از تاریکی کامل هوا
فلسفه وجود چراغ در خودرو این است که ببینیم و دیده شویم. ولی متأسفانه خیلی از رانندگان، تنها به بخش «ببینیم» دقت کرده و از «دیده شدن» غفلت میکنند. از این رو، تا پیش از تاریکی مطلق هوا، چراغهای خودرو خود را روشن نمیکنند. غافل از اینکه در هنگام نیمه تاریک بودن هوا (اصطلاحاً گرگ و میش)، دید انسان بهطور قابلملاحظهای کاهش مییابد. پس لازم است تا در این زمانها، حداقل چراغهای کوچک روشن باشد تا خودرو به راحتی توسط دیگر رانندهها دیده شده و از بروز حادثه جلوگیری شود. یقیناً این کار موجب کوتاه شدن طول عمر چراغهای خودرو نخواهد شد.
نبستن کمربند ایمنی در راههای فرعی
امروزه بیشتر خودروها به حداقل ۲ ایربگ مجهز هستند. احتمالاً میدانید که ایربگ و کمربند ایمنی مکمل یکدیگر بوده و باز شدن ایربگ بدون استفاده از کمربند ایمنی، بسیار خطرآفرین خواهد بود. ازاینرو، همیشه لازم است حتی در مسیرهای خلوت و راههای فرعی هم کمربند ایمنی سرنشینان بسته باشد.
چون در غیر این صورت، حتی یک ضربه نهچندان شدید، میتواند صدمات جبرانناپذیری را به همراه داشته باشد. یادمان باشد که فلسفه وجود کمربند ایمنی در خودرو، تضمین سلامت سرنشینان است نه جلوگیری از جریمه شدن توسط پلیس راهنمایی و رانندگی.