تعداد بازدید: ۳۳۳
کد خبر: ۱۶۷۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۱ - 2023 20 May
گفتگو با حمزه خاموشی معلم ورزش‌دوست:
حمزه خاموشی بازیکن نام‌آشنای تیم‌های فوتبال و فوتسال شهدای مشکان دبیر آموزش و پرورش است و مدرک مربیگری سطح ۱ فوتسال، درجه D آسیا فوتبال و درجه ۱ داوری فوتبال را دارد. اما همه این‌ها عاملی نبود که با وی گفتگو کنیم؛ بلکه فعالیت‌های چشمگیر سال‌های اخیر او در توسعه ورزش مشکان نظر‌ها را به خود جلب کرد تا او را به گفتگو دعوت کنیم.
author
روزنامه نگار: محمدصادق رجبی

به گفته خودش نزدیک ۲۰ سال است که در زمینه ورزش مخصوصاً فوتبال در شهر مشکان فعالیت دارد و باشگاه فوتبال شهدای مشکان را به کمک دوستانش تأسیس کرده و به مقام‌های زیادی با این تیم در سطح شهرستان و استان دست یافته است.

در حال حاضر در مشکان فوتبال، فوتسال، کاراته، و والیبال بانوان فعالیت خوبی دارند و ما با کمبود وقت سالن مواجهیم.

برای توسعه ورزش در مشکان چه کار‌هایی انجام داده‌اید؟
علاقه زیادی که خودم به ورزش و فوتبال داشتم باعث شد از همان سال‌های ابتدایی ورود به آموزش و پرورش با دیدن شور و شوق و استعداد دانش آموزان، فعالیت‌های ورزشی را در مشکان جدی‌تر دنبال کنم. در همین راستا در مسابقات فوتبال و فوتسال شهرستان و استان مخصوصاً در رده‌های سنی شرکت کردیم.

همچنین در طول این چند سالی که در مشکان فعالیت داریم به کمک دوستانم مخصوصاً آقای جواد سلیمانی مسابقات متعدد فوتبال و فوتسال برگزار کردیم و چندین بار مسابقه دو استقامت، دو سرعت، والیبال، پینگ پنگ، شطرنج، کوهنوردی، بازی‌های بومی محلی متعدد از جمله تِرمِه خَطو، قلعه بیگیرو، سِکَل مَهتو، و چوغ کَمَل را در بین دانش آموزان برگزار کردیم.

چه رشته‌هایی در مشکان فعالیت دارد؟
در حال حاضر فوتبال و فوتسال، کاراته، کوهنوردی و والیبال بانوان فعالیت خوبی دارند تا جایی که با کمبود وقت سالن مواجه هستیم.

در مشکان مثل همه شهر‌ها و روستا‌ها استعداد‌های ورزشی فراوانی وجود دارد، اما به دلیل نبود امکانات به صورت بالقوه باقی می‌ماند. اکنون هم قرار است باشگاه بدنسازی و پرورش اندام در مشکان راه‌اندازی شود. همچنین پتانسیل ایجاد رشته دو میدانی در این شهر وجود دارد.

وضعیت ورزش بانوان چگونه است؟
بانوان با شور و شوق زیاد در رشته‌های کاراته و کوهنوردی و مخصوصاً والیبال مشغول فعالیت هستند و در والیبال به مقام‌های شهرستانی هم رسیده‌اند.

چمن مصنوعی مشکان با ابعاد خیلی کوچک چند سال است که نیمه کاره رها شده است.

چند ورزشکار فعال در مشکان دارید؟
 آمار دقیقی از همه رشته‌ها در اختیار ندارم. ولی آمار بیمه شدگان باشگاه شهدای مشکان حدود ۱۵۰ نفر است. سایر رشته‌ها هم در آقایان و بانوان نزدیک به ۴۰۰ نفر بیمه شده دارند.

مشکل اصلی ورزش مشکان و بخش پشتکوه را چه می‌بینید؟ 
مشکل اصلی ورزش در این بخش کمبود امکانات و نبود بودجه است. با وجود تیم‌های فوتبال و فوتسال استانی در مشکان، نبود زمین چمن با کیفیت و نبود سالن استاندارد بزرگترین مشکل است.

چه پیشنهادی برای فعال‌تر شدن ورزش در روستا‌ها دارید؟
ساخت فضا‌های ورزشی مناسب، تخصیص بودجه و کمک به تیم‌های ریشه‌دار و فعال در رشته‌های مختلف که می‌تواند باعث رونق ورزش و دلگرمی فعالان عرصه ورزش شود.

اندک فضا‌های ورزشی ساخته شده هم نیمه تمام است که برای نمونه چمن مصنوعی مشکان با ابعاد خیلی کوچک چند سال که نیمه کاره رها شده است.

اگر شما در ورزش مسئولیتی داشتید چه کار‌هایی انجام می‌دادید؟
 با وجود مشکلات و معضلات متعدد فرهنگی، گرایش حتی یک جوان به سمت ورزش کاری بسیار ارزشمند است. برای این کار باید به همه رشته‌های ورزشی به اندازه خود بها داد و زمینه را برای فراگیرتر شدن آن ورزش ایجاد نمود.

گسترش فضا‌های ورزشی، رسیدگی به فضا‌های ورزشی موجود و بهبود آن‌ها را در اولویت قرار می‌دادم و دیدار و جلسات متعدد با ورزشکاران روستا‌ها و محلات شهر انجام می‌دادم و به آن‌ها کمک می‌کردم تا در مسابقات شهرستان و استان حضور فعالتری داشته باشند. همچنین فضا‌های مناسبی را برای حضور هرچه بیشتر بانوان در ورزش فراهم می‌کردم.

بازی‌های بومی محلی متعدد از جمله تِرمِه خَطو، قلعه بیگیرو، سِکَل مَهتو، و چوغ کَمَل را در بین دانش آموزان برگزار کردیم.

همین‌جا از رؤسای حال و سابق ورزش و جوانان تشکر می‌کنم که در حد امکان برای گسترش ورزش در روستا‌ها زحمت کشیدند. 

خاطرات تلخ و شیرین ورزشی؟
قهرمانی‌های متعدد در شهرستان همگی خاطرات خوبی بودند، ولی کسب مقام سوم فوتسال نونهالان فارس در سال ۱۴۰۰ در شهرستان خرامه و کسب نایب قهرمانی و صعود به لیگ برتر بزرگسالان فوتسال استان در سال گذشته شیرین‌ترین خاطرات ورزشی‌ام است.

تلخ‌ترین آن‌ها هم یکی صعود نکردن به مرحله نیمه نهایی لیگ دسته دوم فوتبال فارس در سال ۱۳۹۸ و دیگری حذف از مسابقات لیگ یک فوتسال استان فارس در سال ۱۳۸۷ با تیم شهرداری مشکان است که هر دو به خاطر یک تفاضل گل کمتر بود.

بارها به این نتیجه رسیدم که باشگاه‌داری را رها کنم ولی دیدن معضلات اجتماعی، و همچنین شور، اشتیاق و استعداد بچه‌ها دوباره من را ترغیب می‌کرد که ادامه بدهم.

چه حمایت‌هایی از سوی مسئولان شدید؟
در سال‌های مختلف با تمام مسئولان مختلف بخش مشکان و شهرستان مکاتبات زیادی داشتیم، که بیشتر بدون جواب می‌ماند و با بی‌مهری مواجه می‌شد و بار‌ها به این نتیجه رسیدم که باشگاه‌داری را رها کنم، ولی دیدن معضلات اجتماعی جامعه، همچنین شور، اشتیاق و استعداد بچه‌ها دوباره من را ترغیب می‌کرد که ادامه بدهم.

البته در این میان مسئولینی هم بودند که با حمایت‌های مادی و معنوی به ما کمک کردند. اگر بخواهم نام ببرم باید از اعضای شورا‌های مشکان در دوره‌های سوم، چهارم، پنجم و بالاخص ششم و شهرداران محترم مشکان تقدیر و تشکر کنم که تا حد امکان به ورزش کمک کردند.

باشگاه شهدای مشکان امسال باید به عنوان نماینده شهرستان در لیگ برتر فوتسال استان شرکت کند، ولی متأسفانه در مشکان سالن ورزشی استاندارد نداریم و با مشکلات متعدد مالی مواجهیم.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها