تعداد بازدید: ۲۵۶
کد خبر: ۱۶۷۶۱
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰ - 2023 20 May
موزه نی‌ریز چهره عوض کرد
نمایشگاه قفل و کلید از آثار شخصی «یوسف آذریان» روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه رونمایی شد.
author
روزنامه نگار: محمد جلالی

موزه شهرستان نی‌ریز واقع در آرامگاه احمد نی‌ریزی به مدت ۱۰ روز میزبان این نمایشگاه می‌باشد.

در این نمایشگاه قفل وکلید‌ها با شکل و شمایل عجیب و غریب، بزرگ و کوچک در سالن اصلی و تالار‌های فرعی به نمایش گذاشته شده است.

آذریان در گفتگو با ما با بیان اینکه بیش از ۱۵۰۰ قفل و کلید به مدت ۳۵ سال جمع‌آوری کرده است گفت: به دلیل علاقه شخصی که به این کار داشتم رو به جمع‌آوری این کلکسیون آوردم و در این راستا سختی‌های فراوانی کشیده‌ام، اما خوشحالم که در حال حاضر کلکسیونی ارزشمند در اختیار دارم.

او با بیان اینکه همه قفل و کلید‌ها را دوست دارد، اما آن‌هایی که آمیزه‌ای از هنر و صنعت دارد برایش جذابتر است گفت: قفل‌هایی که بیشتر به شکل حیوان هستند و تلفیقی از هنر و صنعت در آن دیده می‌شود جذابیت خاص‌تری دارد.

از آذریان در مورد خرید قفل‌ها و خاطره‌ای که در این‌باره دارد پرسیدیم و او گفت: چند سال پیش از همدان با من تماس گرفتند که قفل روسی به وزن ۲.۵ کیلوگرم به یکی از فروشگاه‌های همدان آمده و می‌توانید برای خرید بیایید.

بلافاصله راهی آنجا و متوجه شدم که این قفل سه دست در مغازه‌ها گشته و وقتی با فروشندگان قبلی صحبت کردم به من گفتند که بیش از ۱.۵ میلیون بابت آن قفل هزینه نکنم.

به آن مغازه رفتم، اما قیمت را بسیار بالا گفت. نهایتاً گفتم می‌روم فکرهایم می‌کنم و برمی‌گردم و به خیال خودم که این قفل خریدار چندانی ندارد و در نهایت به توافق خواهیم رسید؛ بعد از چند ساعت به مغازه برگشتم، اما دیدم قفل نیست و مغازه‌دار چندین برابر قیمتی که به من گفته بود به یک فرد تهرانی فروخته است. هنوز که هنوز است در حسرت این قفل هستم و می‌گویم‌ای کاش توانسته بودم آن را همان لحظه بخرم.

وی در ارتباط با احداث موزه شخصی گفت: بنا دارم موزه‌ای شخصی ایجاد کنم، اما نیاز است تا مسئولان در این باره با من همکاری داشته باشند.

موزه نی‌ریز که غالباً به آثار قرآنی و دست نوشته‌های قرآنی معرفی گردیده است  از ۲۸ اردی‌بهشت تا ۸ خرداد پذیرای علاقه‌مندان به این آثار کلکسیونی است.

هادی رئیس میراث فرهنگی شهرستان نی‌ریز با بیان اینکه این اولین موزه شخصی در نی‌ریز می‌باشد و شامل ۱۰۹ قفل و کلید از مجموعه آثار آذریان است گفت: این اولین کار آقای آذریان است و آثار دیگری از جمله دست کوبه‌های در، قفل و کلید‌های دیگر و وسائل و ابزار‌هایی از نی‌ریز قدیم در اختیار دارد که به تدریج به نمایش خواهیم گذاشت.

در مراسم افتتاحیه که با حضور جمعی از مسئولان نی‌ریزی انجام شد شهردار نی‌ریز خبر از تملک حمام میرزا مسیح پورمند داد و گفت: این حمام یکی از اماکن تاریخی بسیار فاخر می‌باشد که معروف به حمام محله می‌باشد و پشت مدرسه فرهنگ اسلامی واقع شده است، اما مغفول مانده و در صورت تأیید شورای شهر نی‌ریز عملیات مرمت آن را آغاز می‌کنیم و بسیار مکان مناسبی برای موزه و معرفی اقلام و کالا‌های شهر نی‌ریز می‌باشد.

برای دیدن فیلم و تصاویر بیشتر کلیک کنید

موزه نی‌ریز چهره عوض کرد

موزه نی‌ریز چهره عوض کرد

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها