تعداد بازدید: ۳۷۰
کد خبر: ۱۶۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۱ - 2023 13 May
یک گام دیگر تا تکمیل چرخه
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ جرقه کوره فولادسازی نی‌ریز زده شد. این اولین گام از سه گام برای تولید شمش فولاد در نی‌ریز به شمار می‌رود. در مراحل بعدی بخش ذوب و ریخته‌گری مورد تست قرار خواهد گرفت.
author
روزنامه نگار: محمد جلالی

با حضورمسئولان عالی رتبه کشوری، استانی و شهرستانی و کارشناسان دَنیلی ایتالیا تست کوره گرم فولاد غدیر نی‌ریز با موفقیت پشت سر گذاشته شد.

آنگونه که اعلام شده است در دو ماه آینده تست‌های بعدی انجام و عملاً فولاد نی‌ریز وارد بازار‌های داخلی و خارجی خواهد شد.

مسئولان فولادی عنوان می‌کنند: گندله نی‌ریز با درصد خلوص ۹۳ باکیفیت‌ترین و گرانترین گندله در ایران به شمار می‌رود و بسیار امیدوارند که شمش فولاد نیز با همین کیفیت روانه بازار شود.

اما در مراسم چهارشنبه  در ابتدا پرچم ۲۶۰ متری ایران به اهتزاز درآمد.

به گفته مسئولان فولاد غدیر نی‌ریز این بزرگترین پرچم صنعتی به شمار می‌رود که به دست پدر شهیدان سرپوش برافراشته شد.

اما مهمترین و اصلی‌ترین برنامه، روشن شدن و تست کوره گرم فولاد بود که در سوله بزرگ فولادسازی با صدایی مهیب آغاز و عملاً تست گرم با موفقیت کار خود را پشت سر گذاشت.

۱۶ سال از کلنگ‌زنی کارخانه یک میلیون تنی تولید شمش در نی‌ریز می‌گذرد و در حالی که تا ۱۶ ماه پیش کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، اما با سرعت کار ساخت کارخانه فولاد از سرگرفته شد تا به افتتاح رسید.

اسم رمز: همدلی
مدیرعامل فولاد غدیر نی‌ریز در مراسم راه‌اندازی فولادسازی نی‌ریز گفت: امروز با یک اسم رمز به نام همدلی توانستیم این اتفاق بزرگ را در شهرستان نی‌ریز، شهر شهیدان گردان کمیل، شهر انار،  شهر استاد احمد نی‌ریزی نسخ نویس بی‌نظیر قرآن کریم رقم بزنیم.  

امروز آغاز عملیات راه‌اندازی کارخانه را با ظرفیت یک میلیون تن آغاز کردیم. پروژه‌ای که از سال ۱۳۸۶ شروع و با تلاش‌های ۱۶ ماه گذشته به اتمام رسید.

ما برای ساخت این کارخانه هیچ تغییری در ارکان ندادیم و تنها با وفاق و همدلی توانستیم این کار را به سرانجام برسانیم.

در مهرماه ۱۴۰۰ زمانی که مسئولیت فولاد را بر عهده گرفتم چیزی کمتر از ۵۰ درصد پروژه پیشرفت داشت و از آن زمان تاکنون ۶۴ درصد تجهیزات وارد سایت شده است؛ کسانی که در این رابطه کار کرده‌اند به خوبی می‌دانند که چه اتفاقی رخ داده.

تا قبل از ۱۶ ماه پیش چیزی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تن نصب تجهیزات در سایت فولاد انجام شده بود، اما حالا این عدد به ۹ هزار تن رسیده است.


همین الان در کارخانه فولادسازی نزدیک به ۶۰۰ نفر در حال فعالیت هستند.

محسن مصطفی‌پور در ادامه به برنامه‌های پیش رو اشاره کرد و گفت: در آینده‌ای نزدیک انتقال آب از خلیج فارس رخ خواهد داد. گندله‌سازی نزدیک به ۲۰ درصد پیشرفت دارد. کارخانه اکسیژن پلنت با ۸۵ درصد در حال اتمام است. تصفیه‌خانه فاضلاب صنعتی نیز با ۸۵ درصد به کار خود ادامه می‌دهد و انبار گمرک اختصاصی ساخته و به بهره‌برداری رسیده است.

هدف فولاد رفع محرومیت است
در ادامه مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران پشت تریبون قرار گرفت و هدف از ساخت این کارخانه را رفع محرومیت عنوان کرد و در گام بعد قرار گرفتن کشور در جمع کشور‌های نخست تولید فولاد دانست.

محمد آقاجانلو با بیان اینکه در این ۱۶ ماه کار‌های بسیار مهمی انجام شده گفت: با راه‌اندازی چرخه فولادسازی نی‌ریز، سپیددشت و قائنات ظرفیت تولید فولاد کشور بسیار بالا خواهد رفت.

نی‌ریز در مسیر صنعتی شدن
نماینده مردم نی‌ریز، استهبان و بختگان با تأیید اینکه نی‌ریز در مسیر صنعتی شدن قرار دارد گفت: در گذشته و در نی‌ریز کارگاه‌های فولادسازی فعال بوده و به همین دلیل وجه تسمیه نی‌ریز «نیزه‌ریز» است.  

من به نفع مردم تلاش کرده‌ام و این‌ها را با اسناد و مدارک عنوان می‌کنم.

ما به دنبال آن بودیم که نگاه شرکت‌های صنعتی را به سمت مسئولیت اجتماعی‌اشان سوق دهیم و این کار به خوبی تاکنون انجام شده است و در همین رابطه خرید دستگاه ام آر آی از این مسئله نشات گرفته است.

از دیگر اقدامات انجام شده انتقال آب خلیج فارس برای نی‌ریز و بختگان بوده که عملیات اجرایی آن در حال انجام است.

عبور ۲ میلیون تن بار
فرهاد طهماسبی در ادامه با بیان اینکه با افتتاح کارخانه فولادسازی سالانه ۲ میلیون تن بار از جاده‌های شهرستان نی‌ریز عبور می‌کند گفت: این مسئله حوادث ناگوار جاده‌ای را ایجاد می‌کند. تخریب جاده را به همراه خواهد داشت و ترافیک به بار می‌آورد و به همین دلیل مردم قطرویه و حوزه انتخابیه انتظار دارند که در اشتغال جوانان و بهداشت بیشتر به آن‌ها رسیدگی شود.

آب شرب بسیاری از روستا‌های همجوار با مشکل روبه‌رو است و با تانکر آبرسانی می‌شود.

باید از ظرفیت هلدینگ غدیر برای صنایع پایین دستی بیش از پیش استفاده نمود.

نیروی بومی بگیرید
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیرو‌های مسلح و از سرمایه‌گذاران فولاد نی‌ریز دیگر سخنران این جلسه بود.

سید مجید ابن‌رضا با بیان اینکه در حوزه صنعت و معدن با وجود داشتن معادن بسیار غنی در کشور خوب عمل نشده گفت: عملکردمان در حوزه صنعت مطلوب نیست و باید بهره‌وری را بالا ببریم.

اگر قرار است جایی را آباد کنیم باید نفعش به همین منطقه برسد. اگر نیرویی می‌خواهید بگیرید باید از همین منطقه بگیرید تا خداوند به شما و درآمدتان برکت بدهد.

این گفته ابن‌رضا با تشویق شدید حاضران همراه شد.

فولاد نی‌ریز همچون گندله با کیفیت
رئیس قرارگاه اقتصادی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با بیان اینکه آهن اسفنجی شهرستان نی‌ریز از بهترین نوع محصول می‌باشد ابراز امیدواری کرد که فولاد نی‌ریز با همین روند تولید شود.
مصطفی محمد نجار در ادامه از مسئولان فولادی خواست تا گندله‌سازی، کارخانه آهک و دیگر صنایع بالادستی و پایین دستی فولاد را به سرانجام برسانند.

وی راه نجات کشور را سرمایه‌گذاری عنوان کرد و گفت: با افتتاح این کارخانه حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد و این جای خرسندی دارد.

جرقه فولاد در کوره نی‌ریز



تجلیل از کارگران فولاد و خیابانی به نام آن‌ها
در ادامه تجلیل از کارگران کارخانه فولاد انجام گرفت و کارگران نمونه یک به یک تندیس و لوح سپاس را دریافت کردند؛ همچنین از اصلی‌ترین خیابان کارخانه فولاد با نام «کارگر» رونمایی شد.

بهره‌برداری از گندله در ۱۸ ماه آینده
مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در ادامه و در کنفرانس مطبوعاتی عنوان کرد که در ۱۸ ماه آینده گندله‌سازی به بهره‌برداری خواهد رسید.

منتظر استخدام ۳۵۰ نفر برای گندله‌سازی باشید
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار نی‌ریزان فارس در ارتباط با به کارگیری نیرو‌ها در کارخانه فولادسازی و در ادامه اطلاعیه آگهی برای جذب نیرو در گندله‌سازی گفت: نیرو‌های کارخانه فولادسازی در حال آموزش هستند و با قراردادی که با فولاد مبارکه بسته شده است دوره‌های تئوری و عملی در حال انجام است و تاکنون ۵ گروه به آن کارخانه اعزام و پس از آموزش به کارخانه نی‌ریز بازگشته‌اند.

وی در خصوص افراد شاغل در پروژه گندله‌سازی گفت: در زمان مقتضی آگهی استخدام اعلام می‌شود، اما در حال حاضر و در این پروژه حدود ۲۴۰ نفر که اکثراً افراد بومی هستند مشغول به کار می‌باشند. بیشتر آنان کسانی هستند که پس از پایان پروژه فولادسازی به این پروژه انتقال داده شده‌اند و قطعاً در آزمون گندله‌سازی ۳۰۰ تا ۳۵۰ نیرو به کار گرفته خواهند شد.

برای دیدن فیلم و عکس کلیک کنید

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها