تعداد بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۱۶۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۶ - 2023 23 April

حلیم یا گندم یکی از غذا‌های سنتی خاورمیانه است که در زبان عربی به آن هریسه می‌گویند و برای تهیه آن از گندم، گوشت و روغن استفاده می‌شود.

در گذشته حلیم را با گوشت استخوان‌دار و همراه با گندم پوست نکنده و گاه حبوباتی مثل نخود می‌پختند. 
این غذای خوشمزه و مقوی معمولاً برای وعده صبحانه استفاده می‌شود.

مواد لازم:
گندم پوست کنده: ۳ لیوان
گوشت گوسفندی (یا گوساله): ۲۵۰ گرم
آب: حدود ۲۰ لیوان
نمک: ۱ قاشق مرباخوری
پیاز: ا عدد
شکر، پودر دارچین، روغن و کنجد برای تزئین: به میزان لازم

دستور پخت: 
۱ـ ابتدا گندم‌های پوست کنده را چند آب بشویید تا کاملاً پاک و تمیز شوند؛ سپس گندم را به مدت ۱۲ ساعت خیس بدهید. برای تهیه حلیم حتماً لازم است که از گندم پوست کنده استفاده کنید.

۲ـ برای شروع پخت حلیم، گندم‌های خیس خورده را آبکش کنید و داخل یک قابلمه مناسب بریزید. آب را همراه با نمک به آن اضافه کنید و قابلمه را روی شعله ملایم اجاق گاز بگذارید تا گندم‌ها کم کم بپزند. حدود سه تا چهار ساعت زمان لازم است تا گندم‌ها کاملاً پخته و له شوند. طی این مدت هرچند وقت یک بار در قابلمه را بردارید و گندم‌ها را هم بزنید تا ته نگیرند.

۳ـ گوشت را داخل یک قابلمه دیگر بریزید و یک عدد پیاز پوست کنده را همراه با دو لیوان آب به آن اضافه کنید. قابلمه را روی اجاق گاز بگذارید تا آب جوش بیاید؛ سپس شعله را کم کنید و در قابلمه را بگذارید تا گوشت کم کم بپزد و له شود. برای تهیه حلیم می‌توانید از گوشت گوساله، گوسفند و حتی گوشت بوقلمون استفاده کنید؛ ولی استفاده از گوشت گوسفند برای تهیه حلیم رایج‌تر است و طعم و مزه بهتری خواهد داشت.

۴ـ بعد از اینکه گندم‌ها کاملاً پختند، با گوشتکوب دستی یا گوشتکوب برقی گندم‌ها را بزنید تا کاملاً له و لعاب‌دار شوند. گوشت‌های پخته شده را ریش ریش کنید و به گندم‌های له شده اضافه کنید. آب گوشت را صاف و به حلیم اضافه کنید. دوباره با گوشتکوب دستی به مدت ده دقیقه دیگر مخلوط گوشت و گندم را بزنید تا کاملاً له و کش‌دار شوند.

۵ـ دوباره قابلمه محتوی حلیم را روی اجاق گاز بگذارید و حرارت را کم کنید. حدود نیم ساعت دیگر زمان بدهید تا حلیم جا بیفتد. در این مرحله باید مدام حلیم را هم بزنید تا ته نگیرد.

بعد از این مدت زمان، حلیم شما آماده سرو است. حلیم آماده شده را داخل ظرف مورد نظر بکشید و روغن داغ را همراه با دارچین، شکر و کنجد روی آن بریزید و میل کنید.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها