تعداد بازدید: ۲۵۵
کد خبر: ۱۶۵۰۳
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۶ - 2023 23 April
author
روزنامه نگار: غلامرضا شعبانپور

به دنبال مذاکرات اخیر میان ایران و کشورهای اطراف خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی و امارات، سفارت عربستان به زودی در تهران و کنسولگریشان در مشهد بازگشایی می‌شود و همینطور سفارت ایران در ریاض و کنسولگری در جده.

از دیرباز داد و ستدهای زیاد اقتصادی بین ایران و این کشورها وجود داشته و از این جهت انتظار می‌رود با ایجاد روابط حسنه، صادرات و واردات با این کشورها افزایش یابد. روان‌سازی صادرات و واردات با این کشورها برای بخش کشاورزی شهرستان نی‌ریز اثربخشی خوبی خواهد داشت چه اینکه بازار این کشورها ظرفیت بالایی برای محصولاتی همچون انار، انجیر و زعفران دارد. حداقل در سه سال گذشته به علت صادر نشدن این محصولات، انجیرکاران و انارکاران و سایر کشاورزان تلاشگر نی‌ریزی زیان زیادی دیده‌اند.

 از سوی دیگر از راه این کشورها، واردات قطعات یدکی صنایع مختلف به آسانی انجام خواهد شد. روابط متقابل خوب، دغدغه‌ها و نگرانی‌های امنیتی در حوزه خلیج فارس را کاهش می‌دهد و بر صلح و آرامش منطقه و جهان اثر مطلوب می‌گذارد و هزینه نظامی ایران و همسایگان را کاهش می‌دهد. اثر مثبت دیگری که می‌توان به موارد بالا افزود رشد صنعت توریسم در ایران و همسایگان است. جاذبه‌های توریستی، طبیعت‌گردی و زیارتی ایران و همسایگان،...ایران‌گردی را افزایش و صنعت گردشگری توش و توان جدیدی خواهد یافت.

امید است این حرکت زمینه‌ای شود برای رفع تحریم بانک‌ها و تبادل ارز. همانگونه که در نوشتارهای قبلی هم آمد، میلیاردها دلار ارز ایران به علت تحریم در کشورهای مختلفی بلوکه شده، آزادسازی این ارزها اثرات شایان توجهی بر بازار ارز خواهد داشت و التهابات ارزی را به شدت پایین می‌آورد.

شاد و سالم و موفق باشید

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها