تعداد بازدید: ۲۲۶
کد خبر: ۱۶۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۱ - 2023 15 April
author
روزنامه نگار: غلامرضا شعبانپور

عیدفطر این هفته از راه می‌رسد. ضمن تبریک این عید بزرگ اسلامی به همه خوانندگان عزیز، سلامتی و سربلندی همگان را از خداوند بزرگ خواهانم.

یکی از برنامه های واجب در روز عید پرداخت زکات فطره است. منابع اسلامی این زکات را زکات بدن نامیده‌اند که به نوعی ضامن سلامتی پرداخت کننده است. این بعد زکات فطره جنبه فردی دارد اما بعد اجتماعی آن بسیار مهم و اثربخش تر است.

یکی از منابع مهمی که در اسلام برای کاهش فقر و تأمین و رفاه اجتماعی پیش‌بینی‌شده زکات است که در معنای عام آن شامل صدقات، انفاق، زکات واجب و زکات فطره می گردد. برهمه مسلمانان واجب است که این زکات را به مستمندان و نیازمندان بپردازند. عقلانی است که در گام اول به نیازمندانی پرداخت شود که از اقوام، خویشان،آشنایان و همسایگان هستند و در گام بعد به سایر نیازمندان.

پرداخت این زکات در شرایط کنونی اقتصاد کشور از سالهای قبل بسیار مهمتر است چه اینکه تورم موجب کاهش شدید درآمد خانوارها شده است. متأسفانه دائم بر تعداد فقرا افزوده می‌شود و در این میان نیازمندانی که حیثیت فردی، خانوادگی و اجتماعی اجازه درخواست حضوری و زبانی به آنها نمی‌دهدباید بیشتر مورد توجه باشند و به طریقی که به هیچ وجه لطمه‌ای به شخصیت آنان وارد نشود، زکات فطره به دست آنها برسد. چقدر به جا و زیباست  کسانی که توان مالی دارند، همت بلند دارند و مبالغی بیش از مبلغ واجب زکات فطره به نیازمندان بپردازند.

 پرداخت به موقع این زکات موجب شادی فقرا می شود و شادی آنان شادی همگان را به دنبال دارد.

همان گونه که خداوند وعده داده، انفاق و صدقه و دستگیری از ناتوانان پاداشی چندبرابر به صاحبان همت و انفاق کنندگان برمی‌گرداند. کم نیستند کسانی که در عمل تجربه کرده‌اند هرچه به دیگران کمک کنند چند برابر نتایج مثبت آن را دریافت داشته‌اند. بنابراین امید است خداوند توفیق دهد تا بتوانیم با کمک های خودمان هم رضایت خدا و هم خلق خدا را جلب کنیم که بهترین عبادت است. سعدی (رحمت خداوندبر اوباد) فرموده عبادت بجز خدمت خلق نیست.

 شاد و سالم و موفق باشید

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها