تعداد بازدید: ۱۰۸
کد خبر: ۱۶۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۱ - 2023 08 April
نویسنده : پوریا بختیاری

وقتی شما روی تردمیل می‌دوید، نیرو صرف می‌کنید ولی از نظر علم فیزیک، چون جابه‌جایی ندارید (هرچه بدوید باز سر جای اول خود هستید) پس شما کاری انجام نداده‌اید.

نیرو×جابجایی=کارانجام شده (‏W=f×d)

حالا که فرمول کار در فیزیک را شناختید، بیایید یک دسته‌بندی جدید به اقتصاد اضافه کنیم و اسم آن‌را بگذاریم « اقتصاد تردمیلی».

شما در اقتصاد تردمیلی هر چقدر تلاش کنید و پول جمع کنید چون تورم خیلی بالاست، روز به روز ارزش پولتان کم می‌شود، کل زحمت و تلاش شما به باد می‌رود و رسماً وارد یک دور باطل می‌شوید و گرانی و تورم از تلاش شما جلوتر است و صرفاً باید بدوید تا فقیر نشوید!

در اقتصاد تردمیلی، زن و شوهر باهم دو شیفت کار می‌کنند، خسته می‌شوند ولی باز سر جای اول هستند و هیچ پیشرفت و حرکت رو به جلویی نخواهند داشت چون طبق فرمول کار (w=f×d) این دو شخص به حد کافی نیرو صرف کرده‌اند ولی چون جابه‌جایی‌شان صفر بوده، کاری از پیش نبرده‌اند!

در اقتصاد تردمیلی برنامه‌ریزی بی‌معناست چون تورم شما را غافلگیر می‌کند، مثلاً شما برنامه‌ریزی می‌کنید برای خرید پراید 100 میلیون تومانی. وقتی پول شما جمع شد می‌بینید پراید ۲۰۰ میلیون تومان شده. شما وام می‌گیرید و پول جمع می‌کنید برای خرید پراید ولی این‌بار پراید گران نمی‌شود، صاحب‌خانه شما پول رهن را ۲۰۰ میلیون تومان افزایش می‌دهد و شما دیگر نمی‌توانید همان پراید را هم بخرید.

اقتصاد تردمیلی به نفع هیچ‌کس نیست و همه آسیب می‌بینند. حتی افراد ثروتمند که دارایی دارند و دارایی شان گران می‌شود هم سود نمی‌کنند و صرفاً ارزش دارایی‌شان حفظ شده (مثلاً قبلا ۲ کیلو طلا داشته که ۴۰۰ میلیون تومان خریده و الان شده ۴ میلیارد‏)

«اقتصاد تردمیلی» اقتصاد خطرناکی است، چون فاصله طبقاتی را بیشتر می‌کند. در اقتصاد تردمیلی پولدارها پولدارتر نمی‌شوند ولی فقرا قطعاً فقیرتر می‌شوند. اقشار ضعیف روی تردمیلی هستند که سرعتش روز به روز بیشتر می‌شود و هر لحظه امکان دارد از تردمیل به بیرون پرتاب شوند یا به عبارت بهتری ‏زیر موج تورم له شوند.

در ‌اقتصاد تردمیلی خیلی از افراد در دام اثر ثروت می‌افتند. یعنی مردم از رشد قیمت دارایی‌هایشان خوشحال می‌شوند (مثل گران شدن سهام و خودرو و ملک و...) و تصور می‌کنند که ثروتمند شده‌اند ولی به این نکته توجه نمی‌کنند که قدرت خریدشان از قبل کمتر شده است.

برندگان اصلی اقتصاد تردمیلی، بدهکاران هستند. هرچقدر افراد بیشتر بدهکار باشند و وام بگیرند و پول قرض کنند و با آن پول دارایی بخرند بیشتر منفعت می‌برند. کسانی که بتوانند وام می‌گیرند ولی کسانی که زور و قدرت بیشتری داشته باشند بانک تأسیس می‌کنند و خودشان از خودشان وام می‌گیرند و ابربدهکاران تبدیل به ابرثروتمندان می‌شوند!

اما چند توصیه و راهکار برای زندگی در اقتصاد تردمیلی:

- خریدهای ضروری را به هیچ عنوان به تعویق نیندازید.

- کمی‌حساب شده خرج کنید تا در دام چرخه شوم فقر نیفتید که اگر وارد شوید خارج شدن از آن تقریبا غیر ممکن است.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها