تعداد بازدید: ۶۰۵
کد خبر: ۱۶۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۰ - 2023 23 March
خطر از بیخ گوش ۴۲ مسافر گذشت
آخرین جزئیات حادثه اتوبوس از زبان راننده

ساعت ۱۷:۳۰ پنجشنبه ۲۵ اسفند، یک اتوبوس پر از مسافر که از رفسنجان راهی شیراز بود، در لاین جدید گردنه لای رز ترمز برید و پس از لحظاتی دست و پنجه نرم کردن با مرگ و زندگی، راننده توانست با مهارت و فداکاری، اتوبوس را به راه فراری که اداره راه و شهرسازی پیش‌بینی کرده بود هدایت کند و جان مسافران را نجات دهد.

در همین رابطه، راننده اتوبوس در گفتگو با نی ریزان فارس، جزئیات حادثه را شرح داد.

سیدرضا میرجعفری ۴۲ ساله اهل رفسنجان که ۱۴ سال سابقه رانندگی اتوبوس مسافربری دارد، در گفتگو با ما اظهار داشت: «حدود ساعت ۱۷:۳۰ پنجشنبه ۲۵ اسفند، با ۴۲ مسافر از رفسنجان در حال عزیمت به شیراز بودیم که در سرازیری لاین جدید گردنه لای رز، یک مرتبه متوجه شدم ترمز عمل نمی کند. اتوبوس دور سرعت گرفت و عقربه کیلومتر عدد ۱۴۰ را نشان می‌داد. به هر زحمت و مهارتی که بود، ۲ تا ۳ دقیقه ادامه دادم؛ در حالی که همه مسافران از ترس یا قرآن و دعا می‌خواندند یا جیغ و فریاد می‌زدند. یک لحظه گفتم چه کنم؟ اتوبوس را منحرف کنم یا به پایین بپرم، که ناگهان مثل این که خدا نوری را جلوی من قرار داده باشد، یک راه گریز مشاهده و اتوبوس را با همان سرعت به داخل آن هدایت کردم و مثل هواپیمایی که دچار نقص فنی شده و می خواهد درون باند پرواز فرود بیاید، تا لبه پرتگاه رفتم و اتوبوس آنجا متوقف شد.»

وی افزود: «از نظر فنی وقتی شلنگ باد رها می شود، دیگر دنده و گیربکس و سنسور برق قطع و آزاد می شود، دنده جا نمی رود و سه یا چهار بار که ترمز دستی را بالا و پایین کنیم، باد کامل خالی می‌شود.»

این راننده با بیان این که تنها دو هفته از عوض کردن شلنگ باد اتوبوس می‌گذرد، عنوان داشت: «خدا لعنت کند جنس های چینی را. متأسفانه قطعات خوب در بازار نیست و آن هم که هست، بیشتر از یک هفته کار نمی‌کند. همین باعث می‌شود که با ترس و لرز کار رانندگی را ادامه دهیم.»

میرجعفری اضافه کرد: «خوشبختانه آن طور که خدا خواست، اتوبوس را به سمت گریز یا راه فرار آخر که راه و شهرسازی پیش بینی کرده بود، هدایت کردم. اما اگر قبل از آن دودل شده بودم که اتوبوس را رها کنم یا کار دیگری انجام دهم، تکه بزرگمان گوشمان بود. پلیس راه هم به من گفت که شاهکار کرده‌ای. در ادامه، مسافران به اتوبوس همکارانم منتقل شدند و به راهشان ادامه دادند.»

 

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها