تعداد بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۱۶۳۰۷
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰ - 2023 21 March
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز: 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز گفت:  توصیه می‌شود کشاورزان نهال مورد نیاز خود را از نهالستان های مجوزدار تأمین و در خرید آن کاملاً دقت کنند.

علیرضا بصیری تصریح‌کرد: نهالستان مجوزدار به نهالستانی گفته می شود که مدارک لازم برای صدور مجوز توسط مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور را دارا باشد. 

به گفته وی؛ از آنجا که بر روی نهال‌های تولیدی در نهالستان‌های مجوزدار، لیبل یا به اصطلاح شناسه نصب می‌شود؛ ازاین‌رو، تولیدکننده نهال علاوه بر کیفیت، مسئولیت اصالت‌گونه و رقم را نیز به عهده گرفته است، اما در نهالستان‌های سنتی که نهال فاقد شناسه تولید می‌شود و یا در دکه های فروش حاشیه خیابان‌ها که به فروش نهال بدون برچسب اقدام می‌کنند، صاحب نهالستان و یا فروشنده نهال، مسئولیتی در مورد سلامت و اصالت نهال احساس نمی کند.

او ادامه داد: در نهالستان‌های مجوزدار تمام عملیات از جمله تهیه بستر کشت، ضدعفونی خاک، تهیه و کاشت اندام تکثیری مورد نظر (بذر، قلمه، پیوندک)، آبیاری، مبارزه با علف‌های هرز، تغذیه (مصرف کود) مبارزه با آفات و امراض، عملیات پیوند زدن، بیرون آوردن نهال از خزانه و بسته‌بندی آن و پوشش ریشه با کتانی و پلاستیک در زمان تحویل به مشتری زیر نظر کارشناسان کشاورزی انجام می‌شود و بر پایه بازدید و در صورت تائید کمیته فنی نظارت بر تولید و توزیع نهال استان درخواست چاپ برچسب به مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال ارسال می‌شود.

بصیری اظهار کرد: در حال حاضر این شهرستان با دارا بودن ده نهالستان مجوزدار و تولید سالانه بیش از یک میلیون اصله نهال مثمر شامل دانه‌دار (سیب، به، گلابی)، هسته دار( زردآلو، هلو ، شلیل، آلو، گوجه سبز، گیلاس و آلبالو)، نیمه گرمسیری (انار، انجیر)، دانه خشک ( بادام، گردو و پسته)، دانه ریز (انگور) و غیر مثمر در استان مقام اول را داراست.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها