تعداد بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۱۶۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵ - 2023 11 March
دانستنیهای خودرو
نویسنده : بخش مکانیک خودرو هنرستان باهنر نی‌ریز

۱. فشار هوای لاستیک‌های خودرو
مقدار فشار هوای لاستیک‌های خودرو باید متعادل باشد تا علاوه‌بر حرکت روان چرخ‌ها، در مواقع ترمز، لاستیک‌ها به سرعت از حرکت بایستند. 

۲. برف‌پاک‌کن‌ها و آبپاش
رانندگی با شیشه جلوی کثیف یا پر از لکه واقعاً کلافه‌کننده و در عین حال خطرناک است. برف‌پاک‌کن‌های فرسوده را تعویض کنید. آبپاش شیشه جلو را هم بررسی کنید تا آب به‌راحتی از آن خارج شود و هنگام رانندگی در صورت لزوم بتوانید با کمک آبپاش و برف‌پاک‌کن‌ها شیشه جلوی خودرو را تمیز کنید. همچنین مراقب ترک یا شکستگی روی شیشه خودرو باشید.

۳. روغن موتور خودرو
روغن موتور خودرو برای روان کار کردن خودرو کاملاً حیاتی است و باید چک شود. روغن ترمز را هم فراموش نکنید. بدون این روغن هرقدر هم پایتان را روی پدال ترمز فشار دهید، خودرو متوقف نمی‌شود. 

۴. چراغ‌ها
برای اینکه رانندگی امن و مطمئنی داشته باشید باید تمام چراغ‌های خودرو، از جمله چراغ‌های روشنایی جلو و عقب خودرو، مه‌شکن، چراغ‌های راهنما و ترمز را بررسی کنید و اگر چراغی نیاز به تعویض دارد، آن را عوض کنید. بدون وجود روشنایی در تاریکی، خودروهای دیگر نمی‌توانند شما را ببینند.

۵. خنک‌کننده موتور
خودروهای جدید به سیستم خنک‌کننده‌ مداربسته مجهز هستند و به پرکردن این سیستم از مایع خنک‌کننده به شرط سالم بودن سیستم خنک کاری و عدم نشتی  نیازی ندارند. اما در خودروهای قدیمی باید درون مخزن و یا رادیاتور، مایع خنک‌کننده بریزید.

۶. عمق آج و شیارهای لاستیک
پیش از شروع یک سفر طولانی آج لاستیک‌های خودرو را بررسی کنید. عمق شیارهای موجود روی لاستیک باید بین ۱,۶ و ۳ میلی متر باشد. 

۷. سوخت خودرو
پیش از خروج از شهر محل زندگی‌تان باک بنزین‌ را پر کنید تا در وقت‌تان صرفه‌جویی ‌کنید و کمتر دچار اضطراب ‌شوید. 

۸. کیف لوازم اضطراری خودرو
هر چیزی که در سفر در صورت خراب شدن احتمالی خودرو نیاز دارید با خود بردارید. از این لوازم می‌توان به کپسول آتش‌نشانی، سیم بکسل با تحمل فشار ۳ تن، کابل باتری ۳۰۰ میلی‌آمپری، مثلث خطر شب‌نما، جلیقه شب‌نما، اسپری پنچری، دستکش، چراغ قوه، طناب‌ کشی قلاب‌دار، بسته فیوز خودرو و چسب برق اشاره کرد. درضمن یادتان باشد جعبه کمک‌های اولیه هم همراه خود داشته باشید.

۹. فیلترهای هوا
بسیاری از وسایل نقلیه دارای دو نوع فیلتر هوا هستند. یکی از این فیلترها، فیلتر موتور است که می‌تواند هوای بدون گردوغبار را وارد موتور کند و دیگری فیلتر هوای کابین خودروست که هوای ورود به کابین را فیلتر می‌کند. هر ۱۵‌هزار تا ۲۵هزار کیلومتر کارکرد خودرو، فیلترهای هوای آن را عوض کنید.

۱۰. تمیز نگهداشتن خودرو
سفر با وسیله‌نقلیه تمیز، تجربه خوبی برای سرنشینان آن دارد.  تعمیرات خودرو را به روزهایی که قصد سفر دارید موکول نکنید.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها