تعداد بازدید: ۶۲۵
کد خبر: ۱۶۱۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰ - 2023 04 March
دیدگاه مردم درباره عمل‌های زیبایی
خبرنگار: سمیه نظری

غول بی‌سر و دمی به اسم جراحی زیبایی که باعث شده بعضی‌ها بگویند باعث بالارفتن اعتماد به نفس‌شان می‌شود. بعضی‌ها هم وقتی به آن‌ها می‌گوییم چه کردی، رفتن زیر تیغ جراحی را تکذیب می‌کنند. عمل‌های جراحی از بینی گرفته تا پیکرتراشی و تزریق ژل، فیلر و بوتاکس و ... را بر تن خود انجام می‌دهند تا ظاهر زیبایی برای خود رقم بزنند و نتیجه‌ای لذت‎بخش برای خود بخرند.  

*****

جابر پورسینا ۳۶ ساله معتقد است اول و آخر این زندگی خودت هستی و باید قیافه خودت را دوست داشته باشی. الان که می‌شود با یک عمل به آنچه می‌خواهیم برسیم، چرا این حق را از خودمان بگیریم؟ می‌گوید: «همه مو‌های سرم ریخته بود و احساس می‌کردم پیری زودرس گرفتم. الان یکی دو سالی می‌شود کاشت مو انجام داده‌ام و راضی هستم. همیشه با خودم می‌گویم چرا زودتر این کار را نکردم؟ چون الان حس بهتری به خودم دارم.»

رضایت اطرافیان نه معروف‌بودن دکتر

رضا ۳۶ سال دارد و می‌گوید: «برای زیبایی چهره‌ام، عمل بینی انجام دادم و راضی هستم؛ چون هیچ عوارضی برایم نداشت و همان طوری شد که خودم می‌خواستم. توصیه‌ام به کسانی که می‌خواهند این عمل را انجام دهند این است که قبل از آن تحقیق کنند و رضایت افراد را بپرسند؛ نه معروف بودن پزشک را. الان زمانه‌ای شده که عمل‌های زیبایی در کشور و حتی خارج از کشور افزایش یافته است. دیگر کسی ترس و استرس قبل را ندارد و دوره نقاهتش هم کوتاه است. به نظر من چه خانم چه آقا، هر کدام مشکلی در صورت خود می‌بینند، آن را با یک عمل زیبایی برطرف کنند؛ نه این که با آن کنار بیایند. فقط باید حواسشان باشد که صورت خود را دارند به دست چه کسی می‌سپارند.»

زن و مرد زیر تیـغ


حال دلم از حرف مردم مهم‌تر است

آرزو. م ۲۶ ساله می‌گوید: «عمل‌های زیبایی به یک دختر اعتماد به نفس می‌دهد. احساس می‌کردم بینی روی صورتم زشت است و اصلاً از فرمش راضی نبودم. سه سالی می‌شود عمل کرده‌ام و واقعاً راضی هستم. به نظرم هر کسی باید برای خودش زندگی کند و هر کاری که حال دلش را خوب می‌کند انجام دهد؛ نه برای مردم و حرف‌های آنها. چه فایده‌ای دارد که حرف مردم در مورد تو خوب باشد؛ اما حال تو بد!»

تجارت زیبایی بیشتر از ویزیت سلامتی است 

آقای ر، ۳۸ ساله معتقد است الان همه چیز شده تجارت زیبایی. حتی پزشکان عمومی هم الان به سمت جراحی‌های زیبایی رفته‌اند؛ به طوری که زیبایی را بر تندرستی ترجیح می‌دهند. در همین نی‌ریز خودمان، شما هر مطب پزشک عمومی بروید، پارکینگ و اتاقی از مطب را برای عمل‌های زیبایی گذاشته است. حالا یکی لیزر می‌کند، یکی برداشتن خال و یکی هم پیکر‌تراشی. با این وضعی که پیش می‌رود، دیگر کسی به تندرستی اهمیت نمی‌دهد و همه زیبایی ظاهر برایشان اولویت دارد.  

وقتی یک پزشک باسواد ما تا به این حد تغییر می‌کند، خدا به داد آن افرادی برسد که برای زیبایی، ظاهر خود را به دست آن‌ها می‌سپارند. یک آرایشگر که قبلاً در حد میکاپ کار می‌کرده، الان در سالنش کراتین، فیبروز ابرو و خط چشم ثابت و ... انجام می‌دهد؛ آن هم با یک مدرک و دوره چندماهه....»

ادامه می‌دهد: «مخالف عمل‌های زیبایی نیستم و برعکس خیلی هم دوست دارم؛ اما می‌گویم هرکسی که خواهان عمل زیبایی است، خود را به دست متخصص بسپارد؛ نه دست کسی که مهارت زیادی ندارد. مسئولان ما در این امر خیلی کوتاهی می‌کنند؛ آن‌ها وظیفه دارند بر کار پزشکان و آرایشگران نظارت داشته باشند.»

انسان حق انتخاب دارد

فاطمه حدادی می‌گوید: «از آن دست آدم‌هایی نیستم که بگویم انحراف بینی یا پلیپ داشتم؛ واقعاً شکل بینی‌ام بد بود و خرطومی. هر جا می‌رفتم، از من سؤال می‌کردند چرا عمل نمی‌کنی و من واقعاً اعتماد به نفسم پایین آمده بود. روزی که برای عمل رفتم، گفتم فقط دوست دارم فرم بینی‌ام کوچک شود؛ نه عروسکی می‌خواهم و نه فانتزی و سربالا. الان هم از وضعیت راضی‌ام. اصلاً هم این قضیه را قبول ندارم که سنتی‌ها می‌گویند در کار خدا نباید دست آورد. چرا که خدا درد داده، راه درمان را نیز نشان داده است. این ما هستیم که باید انتخاب کنیم کدام راه برایمان بهتر است.»

محمد همایونی ۷۲ ساله می‌گوید: «دست بردن در کار خدا اشتباه محض است. قیافه هر شخصی طبیعی و فابریکش قشنگتر است. این بینی برای نفس کشیدن است؛ نه زیبایی. حالا طرف می‌خواهد بینی‌اش کوچک یا سربالا باشد، آیا نفس‌کشیدن هم برایش زیباتر می‌شود؟! خدا می‌داند برای این زیبایی، آن‌ها باید چه عوارضی بپردازند و چه درد‌ها بکشند!»

زن و مرد زیر تیـغ


باید خود را دوست داشت و از قیافه خود راضی بود

طیبه سرچهانی ۵۴ ساله معتقد است خانم‌ها دنبال زیبایی هستند. او که عمل پلک چشم انجام داده، می‌گوید: «راضی هستم. چون اطراف چشم، اولین جایی است که پیری را زودتر نشان می‌دهد. من با این عمل حس بهتری نسبت به خودم پیدا کرده‌ام و به بقیه توصیه می‌کنم اگر دوست دارند عمل جراجی و زیبایی انجام دهند، اولین کارشان تحقیق در مورد آن عمل و دکتر باشد. بعد خود را زیر تیغ جراحی ببرند.»

پیمان عاشوری آرایشگر است. می‌گوید: «کسی که تن خود را زیر تیغ جراحی می‌برد، حتماً نقص یا کمبودی در خود دیده که تصمیم به چنین کاری گرفته است. نمی‌خواهم بگویم کار درستی انجام نمی‌دهند؛ برعکس معتقدم انسان‌ها اول باید خود را دوست داشته باشند و از شکل و فرم خود راضی باشند. در صورتی که این گونه نیست، می‌توانند با رفتن نزد یک پزشک خوب و انجام عمل زیبایی، خود را زیبا و جذاب کنند و دوست داشته باشند.»

قیافه طبیعی زیباتر است

فاطمه زال‌پور ۷۰ ساله می‌گوید: «صورت هر آدمی، حُسنی است که خدا داده است. پوست را خدا داده و بینی را هم خدا داده برای نفس کشیدن؛ نه این که امروز بینی‌ات را کوچک کنی و فردا پوست صورتت را بکشی. من عمری از خدا گرفتم و همیشه صورتم را با وازلین چرب کردم و راضی‌ام. همیشه هم به دخترانم می‌گویم قیافه شما خدادادی زیبا است. هیچ‌وقت نگویید عمل کنم، زیبا می‌شوم.»
خانم ف. تمدن ۴۹ ساله، با عمل‌های زیبایی به شدت مخالفت است و می‌گوید: «انسان از حالت طبیعی خارج می‌شود؛ حتی همان تتوی ابرو که یک کار بسیار کوچک و جزئی است. کسانی را دیده‌ام که عمل بینی انجام داده‌اند و نه تنها جذاب‌تر و زیباتر نشده‌اند، بلکه زشت‌تر هم شده‌اند. به نظر من هر کسی باید به تن خود اجازه بدهد روند طبیعی عمرش طی شود؛ چون پیری هم قسمی از عمر است که می‌گذرد.»

چشم و هم‌چشمی حتی در عمل‌های زیبایی!

فاطمه خانم ۳۰ ساله، می‌گوید: «عمل‌های زیبایی شده چشم‌هم‌چشمی کورکورانه و برایشان از نان شب واجب‌تر شده است. به گونه‌ای جامعه پیش رفته که عمل زیبایی از واجبات هر شخصی شده است. من خانواده‌ای را در فامیل خودمان می‌شناسم که هم‌دخترش عمل بینی کرده و هم پسرش. در کل سطح دیدگاه‌ها عوض شده و جامعه ما به این سمت کشیده شده است. کاش الگویی اسلامی داشتیم تا مسئولان نیز فرهنگ‌سازی می‌کردند که این عمل‌های زیبایی این قدر شیوع پیدا نکند.»
‌ می‌خندد و ادامه می‌دهد: «ولی خداوکیلی قیافه‌ها هم خوب شده است. وقتی کسی را می‌شناسی که با یک عمل زیبایی این قدر چهره‌اش تغییر کرده، ناخودآگاه به سرت می‌زند که تو هم دنبال این کار بروی و زیبایی برایت اولویت‌دار می‌شود.» 

زن و مرد زیر تیـغ



بعضی‌ها از سر ناچاری عمل زیبایی انجام می‌دهند

اسماء عسجدی ۲۴ ساله می‌گوید: «بعضی‌ها موقعیتشان ایجاب می‌کند که خودشان را به دست دکتر زیبایی بسپارند؛ مثلاً شخصی بینی‌بزرگی دارد و به خاطر ظاهر بینی‌اش، موقعیت ازدواج ندارد، یا یکی قیافه خوبی ندارد و برای کارکردن، قیافه آن شخص مهم می‌شود. این‌ها از سر اجبار عمل‌های زیبایی انجام می‌دهند و مسئله طبیعی هم است. وگرنه کدام دختر عاقل است که هزاران ریسک را به خاطر زیبایی به جان بخرد؟ بعضی‌ها را دیده‌ام که بعد از عمل بینی، غذاخوردن و حرف زدن برایشان مشکل شده است. در کل کار بدی نیست؛ اما من هیچ‌وقت حاضر به چنین کاری نیستم.»

خدا خودش نقاش است و معمار زیبایی!

خانم است و خودش را معرفی نمی‌کند. ۴۵ سال دارد و می‌گوید: «اهل ورزش هستم و آب زیادی می‌نوشم. غذا‌های سالم و گیاهی می‌خورم؛ اما تغییر اساسی در صورتم نمی‌دیدم. اندامم خوب بود؛ اما اجزاء صورتم نه! به دلیل انحراف بینی که داشتم، آن را عمل کردم و بعد از عمل، متوجه زیبایی در صورتم شدم. بعد از آن تصمیم گرفتم که حالت چشمانم را زیباتر کنم. اما جراحی پلک را که انجام دادم، کلاً صورتم از حالت عادی بیرون آمد و مرتب باید با گونه‌گذاری، تزریق ژل و...  اجزای صورتم را تغییر بدهم. الان پشیمانم؛ چون احساس می‌کنم اجزای صورتم در کل به هم ریخته و فرم صورتم به هم نمی‌آید. قدیمی‌ها درست گفته‌اند که خدا خودش نقاش است، و معمار می‌داند که چگونه اعضای صورت را پای هم بیندازد.» 

*****

بعد از گفتگو با چند همشهری، نظر دکتر حسنعلی پیشاهنگ پزشک عمومی را نیز در مورد عمل‌های زیبایی جویا شدیم که می‌خوانید:

سابقه عمل‌های زیبایی به چه زمانی برمی‌گردد؟

حدود ۵۰۰۰ سال پیش کاوشگران و باستان‌شناسان در شهر سوخته سیستان و بلوچستان مجسمه زنی را پیدا کردند که یکی از چشم‌هایش مصنوعی بود. در واقع او یکی از چشم‌هایش را از دست داده و حکیمان برای حفظ ظاهر او، چشم دیگری را برایش پیوند زده بودند. از همان زمان به بعد نیز عمل‌های زیبایی پدیدار شد؛ البته نه به روند امروز! مثل انداختن پوست نو بر چهره سوخته شخص و یا عمل‌های انحراف بینی که در پی آن، قسمت‌های گوشتی و اضافی بینی را برمی‌داشتند.  

در یک نتیجه‌گیری کلی می‌توان گفت ایرانی‌ها بینی‌شان بزرگ و گوشتی است. اگر در سنگهای‌های تخت‌جمشید یا سکه‌های دوره ساسانیان نگاه کنیم، متوجه می‌شویم در تمام نقش و نگار‌ها، ایرانیان بینی‌شان بزرگتر و گوشتی‌تر از اقوام دیگر بوده است.

درحال حاضر بیشترین عمل‌های زیبایی مربوط به چه قسمت‌هایی از بدن است؟

امروزه جراحی زیبایی پیشرفت زیادی کرده، به طوری که هر قسمت از بدن را که در نظر بگیریم، از نظر علم پزشکی می‌توان مورد جراحی زیبایی قرار داد. از پلک و عمل بینی گرفته تا کاشت مو و عمل‌های زیبایی مربوط به قفسه سینه، شکم و پهلو، ران و ساق پا و ... حتی انگشت اضافه یک شش انگشتی.  

زن و مرد زیر تیـغ



 بیشترین عمل‌های رایج در ایران که هم در آقایان رایج است و هم در خانم‌ها، عمل بینی و پلک چشم است. اما اگر به طور اختصاصی بخواهیم بگوییم، کاشت مو در مردان و جراحی زیبایی در بانوان طرفدار زیادی دارد.

جراحی زیبایی طبیعتاً تأثیر مثبتی بر روحیه فرد می‌گذرد؛ به نظر شما این تأثیر پایدار است یا پس از مدتی از بین می‌رود؟

هر فردی را که شما در نظر بگیرید، زیبایی را دوست دارد؛ بنابراین وقتی احساس می‌کند با عمل زیبایی اندامش بهتر و قیافه‌اش پسندیده‌تر می‌شود، مسلماً اعتماد به نفسش بالاتر می‌رود و روحیه شادتری پیدا می‌کند و این تأثیر نیز پایدار است. به جز این که عوامل ثانویه که ربطی به جراحی زیبایی ندارد، این روحیه شاد او را از بین ببرد.

افراد سنتی زیبایی را امری خدایی می‌دانند و با جراحی زیبایی مخالفند؛ اما در نظر افراد مدرن برعکس است. شما در مورد این دو دیدگاه چه نظری دارید؟

عمل زیبایی نیز مثل موارد دیگر است. مثلاً قدیمی‌ها با شتر و چهارپا سفر می‌رفتند؛ ولی با پیشرفت تکنولوژی، مردم بیشتر از هواپیما و قطار و ماشین استفاده می‌کنند و اصلاً این دو قابل مقایسه نیست. تکنولوژی و جراحی زیبایی در خدمت انسان است. من خودم به شخصه، ظاهر طبیعی و خدایی را بیشتر دوست دارم. اما اگر کسی با من در مورد جراحی‌های زیبایی مشورت کند، می‌گویم هرچه خودت بپسندی و بهتر صلاح می‌دانی، آن را انجام بده! اگر جراحی زیبایی را می‌پسندی، توصیه می‌کنم حتماً عمل زیبایی را انجام بده.

عمل‌های زیبایی چه خط قرمزی دارند؟

خط قرمز جراحی‌های زیبایی، مثل جراحی‌های دیگر است. خط قرمز‌هایی مثل مشکل تنفسی، فشار خون، نارسایی کلیه و حساسیت دارویی که باید رعایت شود؛ وگرنه خط قرمز عرفی نداریم. بیشتر خط قرمز پزشکی داریم.

عوارض کدام یک از عمل‌های زیبایی بیشتر است و ممکن است چه عارضه‌ای در پی داشته باشند؟

هر نوع عمل جراحی که انجام شود، حتماً عارضه‌ای هم دارد. حتی آپاندیس یا ختنه که می‌تواند عوارض عفونی در پی داشته باشد. یا ممکن است عوارض دارویی یا بیهوشی عمل زیبایی برای یک فرد به وجود بیاید؛ مثل مواردی که بعد از عمل طرف به حالت کما رفته و به هوش نیامده است. اما نمی‌شود گفت که به خاطر عوارضش، باید از آن صرف‌نظر کرد؛ چون شما از این طرف خیابان هم بخواهی به طرف مقابل بروی، خودش ممکن است مشکل‌دار شود و نمی‌شود گفت این کار را نکن.  

بیشترین عمل جراحی که حساسیت زیادی دارد، لیپوساکشن است که طی این عمل، چربی‌های شکم را می‌کِشند و باید حتماً متخصصش مهارت خاصی داشته باشد؛ چون ممکن است باعث سکته قلبی و مغزی شود. اما در مجموع هیچ تفاوتی با عمل‌های جراحی دیگر ندارند و عوارضشان یکسان است و نمی‌توان گفت کدام یک عوارضش بیشتر است.

چه توصیه‌ای برای کسانی که تصمیم به انجام عمل زیبایی دارند، دارید؟

قبل از هر عمل، با پزشک متخصص آن یا حتی یک روانشناس مشورت کنند تا بعد‌ها پشیمان نشوند؛ چون بعضی از عمل‌های زیبایی قابل بازگشت نیستند. یا مثلاً برای عمل بینی با استفاده از فتوشاپ بینی خود را ظریف کنند تا ببیند چقدر روی چهره‌اشان تأثیر دارد و بعد آن را عمل کنند.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها