تعداد بازدید: ۸۳
کد خبر: ۱۶۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۳ - 2023 26 February
هم‌اندیشی یکشنبه‌ها
جلسه بیست و هفتم 
نویسنده :  امیر تمنادار

بیست و هفتمین جلسه هم‌اندیشی کتاب یکشنبه 23 بهمن در محل کتابخانه کوثر نور با بررسی کتاب «سه‌شنبه‌ها با موری» نوشته میچ آلبوم برگزار شد. 

این کتاب جزو آثار آمریکایی به شمار می‌رود و اثری ساده درباره زندگی است که به بخش‌های کمتر پرداخته شده هستی آدمی می‌پردازد و نگاه ما را به زندگی تغییر می‌دهد یا حداقل یادآور می‌شود  که می‌توان از زوایای متفاوتی به آن نگریست؛ ابعادی که  دوستی، زیبایی و عشق را شامل می‌شود.

کتاب بر اساس واقعیت نوشته شده. نویسنده سالهاست که از استاد فرزانه‌اش پروفسور موری شوارتز استاد جامعه‌شناسی بی‌خبر است اما شبی بطور اتفاقی او را در تلویزیون می‌بیند و مدتی بعد به ملاقات او می‌رود.

آلبوم متوجه می‌شود استادش به نوعی بیماری لاعلاج و پیشرونده سیستم عصبی مبتلا و در شرف مرگ است. آن دو برای گفتگو با هم قرار معین می‌گذارند.

هر سه‌شنبه بعد از صرف صبحانه شاگرد باری دیگر به کلاس‌های درس استاد باز می‌گردد. اما این بار آموزش‌ها از نوع دیگرند. او درس‌هایی را می‌آموزد که در هیچ مدرسه و دانشگاهی فرا نگرفته است.

میچ آلبوم هر آنچه را که از این کلاس‌های  ارزشمند آموخته با خواننده به اشتراک گذاشته است.

تاکنون از این کتاب بیش از ۳۵ میلیون نسخه فروش رفته که در نوع خود کم‌نظیر است.

موری و میچ آلبوم با هم ۱۴ دیدار دارند و در هر جلسه به موضوعاتی حول محور زندگی می‌پردازند و سخنانی می‌گویند که افکار هرکسی را در خصوص معنای ناب زندگی متحول می کند.

عناوینی که میچ آلبوم در دیدارهای سه‌شنبه با استادش صحبت می‌کند بدین ترتیب است: جهان، دلسوزی به حال خود، افسوس‌ها و حسرت‌ها، مرگ، خانواده، احساسات، ترس از پیری، پول، زندگی، نگه داشتن عشق، ازدواج، آداب و سنن، بخشش، روز آرمانی، خدانگهدار.

بخش‌هایی از کتاب:
-موری با لبخند گفت: میچ مسائل این‌قدرها هم که تو فکر می‌کنی راحت نیستند، ولی با این وجود من چند قانون را می‌دانم که در مورد عشق و ازدواج صدق می‌کند. اگر به‌ طرف مقابلت احترام نگذاری، با مشکل مواجه خواهی شد. اگر ندانی که چگونه با همسرت از در سازش وارد شوی، با مشکل روبرو می‌شوی. و نیز اگر نتوانی در مورد آن‌چه میان شما رخ می‌دهد به‌ صورت شفاف صحبت کنی دردسرساز می‌شود و اگر میان شما ارزش‌های مشترکی وجود نداشته باشد، به دردسر خواهید افتاد. ارزش‌های شما باید شبیه یکدیگر باشد. میچ می‌دانی مهم‌ترین ارزش‌ها کدام است؟ ایمان به مقام بااهمیت ازدواج.

موری نفسی تازه کرد و چشمانش را بست و در حالی‌ که آه می‌کشید با همان چشمان بسته گفت: ‌من به شخصه معتقدم که ازدواج مهم‌ترین کاری است که باید در زندگی انجام بدهی و اگر موفق نشوی که آن را امتحان کنی، از کلی تجربه محروم شده‌ای.

- همه می‌دانند که خواهند مُرد اما آن را باور ندارند. اما راه بهتری هم وجود دارد. باور کردن مرگ و آماده کردن خود برای آن در هر لحظه. این بهترین است. روشی که به حق می‌تواند تو را در طول زندگی‌ات کاملاً درگیر زیستن بکند.

- ما باید خودمان را مورد عفو و بخشش قرار دهیم. برای همه کارهایی که انجام نداده‌ایم و همه کارهایی که بهتر می‌بود انجام می‌دادیم و ندادیم. نباید به پشیمانی‌های خودمان درباره چیزهایی که باید اتفاق می‌افتاد بچسبیم. 

- اگر می‌خواهید برای آدمهای طبقه بالا پز بدهید زحمت نکشید. آنها همیشه با چشم حقارت به تو نگاه می‌کنند. اگر هم می‌خواهید برای زیر دست‌هایتان پز بدهید باز هم زحمت نکشید، چون فقط حسودی آنها را تحریک می‌کنید. این شخصیت کاذب تو را به جایی نمی‌رساند‌. 

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها