تعداد بازدید: ۳۲۹
کد خبر: ۱۶۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵ - 2023 25 February
جلسه شورای ترافیک این هفته شاهد بررسی ترافیک مرکز شهر و برنامه‌ریزی برای سفر‌های نوروزی بود.
نویسنده : عابد نعمتی، نی‌ریزان فارس:

تصمیمات نوروزی
در ابتدای جلسه میرزایی معاون فرماندار به احتمال افزایش سفر‌ها با توجه به کاهش کرونا و محور‌های مواصلاتی نی‌ریز در ورود و خروج دو استان اشاره و موارد زیر را عنوان کرد:

- باید تمهیداتی بیاندیشیم که ضمن ارائه خدمات مناسب به مسافران، شاهد کاهش تصادفات باشیم.

- اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پیش‌بینی ناوگان حمل بار، سرویس عمومی اتوبوس‌ها و تاکسی‌های برون‌شهری و اتوبوس جایگزین در صورت خرابی را داشته باشد.

- روشنایی محور‌های مواصلاتی و ورودی شهر‌ها پیگیری شود.

- رفع نقاط حادثه‌خیز را مد نظر داشته باشید و اگر فرصت رفع آن نیست، آگاه‌سازی کنید.

- تابلو‌ها و علائم اخباری در شهر‌ها و ورودی آن‌ها را شهرداری‌ها و اداره راهداری تأمین یا تمیز کنند.

- شیفت‌بندی جرثقیل‌ها و امداد خودرو‌ها انجام شود تا اگر مسافری در مسیر ماشینش خراب یا دچار حادثه شد، به او خدمات‌رسانی شود.

- خط‌کشی محور‌های مواصلاتی مثل مشکان و باند قدیم لای‌رز پاک شده و که باید مد نظر قرار گیرد.

خیابان‌هایی که یکطرفه می‌شوند
در ادامه، سرهنگ برزگر رئیس پلیس راهور شهرستان نی‌ریز به مشکل ترافیک مرکز شهر اشاره کرد و اظهار داشت: «با تمهیدات ویژه که در خیابان قدس صورت گرفت، یک و نیم متر به عرض خیابان اضافه و به طور چشمگیری مشکل ترافیک مرتفع شد. اما در مورد خیابان ولیعصر، شاهد این هستیم که در چهارراه جانبازان پیک ترافیکی و نقطه کور ایجاد می‌شود. با بررسی‌ها متوجه شدیم گردش به راست از طرف خیابان جانبازان مشکل است و تنها راه حل این معضل، مسدود کردن موقت مسیر گردش به راست فرعی است تا نقطه تداخل ترافیکی نداشته باشیم. البته در برنامه بلند مدت، نظر ما این است که از سال آینده با تأیید کمیته فنی، خیابان ولیعصر را از سمت چهارراه جانبازان تا میدان ۱۵ خرداد یک طرفه کنیم و ورود به آن از طرف میدان  ۱۵خرداد ممنوع شود. همچنین خیابان شهید مطهری (شعله) یک طرفه خواهد شد و ورود از طرف خیابان قدس ممنوع و از سمت چهارراه جانبازان آزاد خواهد شد.»

شیب خطرناک ۹ درصدی
سپس سرهنگ اقبالیان فرمانده پلیس راه نی‌ریز - سیرجان با اشاره به این که علت اکثر تصادفات واژگونی به دلیل سرعت زیاد است، گفت: «با توجه به این که مسافران با شیب ۹ درصدی لاین جدید گردنه لای‌رز آشنایی ندارند، باید علائم هشدار دهنده مثل چشم گربه‌ای افزایش یابد. همچنین برج نوری دوراهی مشکان که بر اثر تصادف از بین رفته، باید به سرعت نصب شود. علاوه بر محور مشکان، خط‌کشی‌های محور بنه‌کلاغی هم از بین رفته است.»

در ادامه قدم‌زن رئیس صمت، از جلسه هماهنگی برای شیفت‌بندی جرثقیل‌ها و خودرو‌های امداد خودرو گفت.

سجاد شاهسونی شهردار قطرویه گفت: «برج نوری ورودی قطرویه و دوربین‌های پایش تصویری تا ۱۵ اسفند نصب می‌شود.»

امیرزاده رئیس ناحیه نفت نیز علت محدود کردن ۴۰ لیتری سوختگیری خودرو‌ها را جلوگیری از شلوغی پمپ‌بنزین‌ها عنوان کرد.

مسئول خدمات شهری شهرداری نی‌ریز، از آماده‌باش نیرو‌های خدماتی در ایام عید گفت و همچنین از لزوم پاکسازی و بهسازی شانه راه بولوار امام رضا و حذف سد معبر این مسیر. حسین دهقان گفت: «جرثقیل‌های ورودی شهر جانمایی مناسبی ندارند و جلوی دید ورودی شهر را گرفته‌اند که باید این مدخل باز شود.»

وی همچنین تأکید کرد که همه لامپ‌های پارک معلم بروزرسانی شده است.

افزایش تلفات جاده‌ای
مسئول اورژانس ۱۱۵ نی‌ریز با اشاره به این که تعداد تلفات جاده‌ها دو برابر سال گذشته شده، بر لزوم راه‌اندازی و احداث پد بالگرد نزدیک بیمارستان شهدای سلامت تأکید کرد و عنوان داشت: «ورودی کارخانه فولاد، کیلومتر ۱۹ تا ۲۵ جاده قطرویه - سیرجان و همچنین جاده دهچاه - بهویه از نقاط و محور‌های حادثه‌خیزی است که مشکلات زیادی دارند.»

محمدحسین کچویی از راه‌اندازی و افتتاح پایگاه دوراهی مشکان تا پایان سال خبر داد.

در ادامه، امیر شاهسونی رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نی‌ریز با بیان این که انجام همه این امور از توان ما خارج است، گفت: «لاین دوم گردنه لای‌رز هنوز تحویل ما نشده و پیمانکار موظف است آن را نگهداری کند و ما مسئولیت و توان آن کار را نداریم. ما برای انجام خط‌کشی جاده‌ها بودجه نداریم و از نظر اداره کل، تنها محور استهبان - نی‌ریز - سیرجان، محور اصلی است.»

هادی رئیس میراث فرهنگی هم عنوان داشت: «برنامه‌ای ترتیب داده‌ایم که هر کسی وارد حوزه شهرستان شد، یک پیامک حاوی لینک اطلاع‌رسانی به طور اتوماتیک به او برسد. یعنی همان چیزی را که قبلاً به طور کاغذی به مسافران می‌دادیم، در آن صفحه خواهند دید. این برنامه همچنین فیلتر آمارگیری ورود و خروج مسافران را هم دارد.»

احمدی رئیس هلال احمر نیز گفت: «کارخانه‌های بزرگ صنعتی ما مثل فولاد، سیمان سفید و خاکستری برج نوری کمی دارند و ورودی‌هایشان ایمن نیست. همچنین کارگران با موتورسیکلت از شهرک صنعتی رفت و آمد می‌کنند که به نظر می‌رسد باید کارفرما‌ها  برایشان سرویس بگذارند.»

طاهری مسئول بیماری‌های غیرواگیر شبکه بهداشت و درمان با بیان این که تا پایان دی ماه در مقایسه با ده ماهه سال گذشته حدود ۱۰ درصد کاهش تلفات تصادفات جاده‌ای در شهرستان داشته‌ایم، گفت: «اما در شهر نی‌ریز مرگ و میر موتورسواران از ۲ نفر به ۴ نفر در سال جاری افزایش یافته است. همچنین در بخش قطرویه ۱۰۰ درصد و بخش پشتکوه ۵۰ درصد افزایش تلفات داشته‌ایم که بیشترشان موتورسیکلت‌سواران هستند.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها