تعداد بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۱۶۰۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰ - 2023 19 February
مواردی که با رعایت آنها عمر خودرو افزایش می‌یابد
نویسنده : بخش مکانیک خودرو هنرستان باهنر نی‌ریز

برخی نقص‌های فنی در ابتدا چندان مهم نیست و در صورت آگاهی به‌موقع، به راحتی می‌توان آن را برطرف کرد. اما گذر زمان موجب می‌شود که به یکباره هزینه جانی و مالی زیادی بر مالک خودرو وارد شود. بی‌تردید ویژگی‌های فنی یک خودرو بر هر ویژگی دیگری مانند زیبایی و راحتی برتری دارد. چک لیست سلامت فنی خودرو و بررسی آن در بسیاری مواقع کاربرد دارد. از مهم‌‌ترین آنها می‌توان به خرید خودروهای دست دوم اشاره کرد. از آنجا که این خودروها برای مدت قابل‌توجهی در دست فرد دیگری بوده‌اند، بنابراین سلامت فنی آنها غالباً محل تردید است. از این رو خریداران تلاش می‌کنند تا به روش‌های مختلف سلامت فنی خودرو را محک بزنند.
*****
بررسی سلامت گیربکس
معیوب بودن گیربکس می‌تواند کار دست شما بدهد. وظیفه گیربکس آن است که گشتاور تولیدی توسط موتور را به خطوط انتقال و همچنین میل گاردان برساند. به نوعی قدرت تولیدی در موتور برای تغییر سرعت و حرکت به وسیله گیربکس به چرخ‌ها منتقل می‌شود. بنابراین، این قطعه وظیفه دارد بین سرعت موتور خودرو و همچنین سرعت ایجاد شده در چرخ‌ها تعادل ایجاد کند.

در خصوص گیربکس برخی مشکلات پرتکرار وجود دارد. از جمله نشت روغن گیربکس. این روغن به رنگ قرمز روشن بوده و هر چند وقت یک‌بار باید آن را تعویض کرد. نشت این روغن نشان از ناسالم بودن سیستم گیربکس دارد که باید بررسی شود.

نشت می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. یکی دیگر از نشانه‌های ناسالم بودن سیستم گیربکس، لغزش چرخ دنده‌های آن است. این مشکل می‌تواند به شکل‌های مختلف مانند واکنش همراه با تأخیر در شتاب‌گیری خودرو و همچنین افزایش دور موتور به صورت غیرطبیعی بروز پیدا کند. همچنین تکان خوردن غیرطبیعی خودرو به هنگام تعویض دنده‌ها می‌تواند نشان از ناسالم بودن سیستم گیربکس خودرو باشد.

اطمینان از سالم بودن باتری
باتری خودرو نقش اساسی در روشن شدن ماشین، روشنایی چراغ‌ها و تهیه انرژی الکتریکی کافی برای سایر اقدامات دیگر دارد. باتری نیز از جمله مواردی است که در صورت خرابی می‌تواند شما را زمین‌گیر کند.

بارها در سطح شهر و اتوبان‌ها با موارد متعددی برخورد کرده‌ایم که به علت خرابی سیستم باتری افراد مجبور شده‌اند به روش‌های دیگر خودرو خود را روشن کنند. از این رو بررسی سلامت باتری چه در هنگام خرید خودرو و چه در موراد دیگر از نکات ضروری است.

 بهتر است هر چند وقت یک بار وضعیت باتری خودرو را مشاهده کنید. اطمینان از پر بودن الکترولیت‌ می‌تواند جلو از کار افتادن باتری را بگیرد. همچنین تمیز بودن سر باتری نیز اهمیت زیادی در کارایی آن دارد. غالباً مالکان خودرو به علت آنکه از بازدید باتری غافل می‌شوند، به یکباره با از کار افتادن آن روبرو خواهند شد. 

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها