تعداد بازدید: ۹۵
کد خبر: ۱۶۰۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶ - 2023 19 February
آداب معاشرت
بخش نخست

تا به حال به این فکر کرده اید که وقتی شخصی را برای اولین بار ملاقات می کنید چه رفتاری باید از خود نشان دهید؟ آیا باید شما اول دستتان را به سوی او دراز کنید؟ اگر با کسی دست دادید و او دست نداد باید چه کنید؟ اینها سؤالات مشترکی هستند که بیشتر افراد در ذهن دارند.

البته که پس از شیوع کرونا دست دادن ممنوع شد و همه سعی در پرهیز از انجام آن داشتند و مدتی نیز به جای دست دادن، مشت زدن یا آرنج‌زدن رواج داشت. ولی اکنون دوباره در حال عادی شدن است. هرچند همچنان برخی‌ها از دست دادن دوری می‌کنند.

دست‌دادن یا مصافحه مراسمی کوتاه میان دو نفر است که شامل در دست گرفتن دستان چپ یا راست یکدیگر می‌شود که گاهی با تکان مختصری نیز همراه است.

خاستگاه دقیق دست دادن نامعلوم است و پیشینه آن به هزاران سال پیش باز می‌گردد. ممکن است در دوره یونان باستان، دست دادن، نشانه صلح بین دو نفر بوده که به یکدیگر می‌فهماندند مسلح نیستند. همچنین ممکن است در اروپای سده‌های میانه آغاز شده باشد تا با تکان دادن دست طرف مقابل، اگر سلاحی پنهان کرده تکان خورده و آشکار شود. شماری باور دارند که دست دادن را کوئیکرها ابداع کردند. زیرا دست دادن را از تعظیم کردن برابرخواهانه‌تر می‌دانستند.

نیاز به ارتباط بدنی با دیگران در انسان، امری نهادینه است. لمس کردن از تأثیرگذارترین روش‌ها بر دیگران است و چون دست‌ها آزاد بوده و پوششی روی آنها نیست راحت‌ترین روش لمس دیگران هستند. دست دادن، نشانه ارتباط بین انسان‌ها و فرگشت به یک حیوان اجتماعی و لمس‌محور است.

بر پایه پژوهشی که در مؤسسه بکام صورت گرفت غریبه‌ها نسبت به افرادی که در دست دادن به آنها پیش‌قدم هستند احساس بهتری دارند. دست دادن قاطع و دوستانه همواره در دنیای تجارت به عنوان روشی برای برانگیختن حس بهتر اولیه توصیه شده است.
******
/ روش مناسب و درستِ دست دادن، اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که ایجاد یک حس اولیه خوب در بسیاری از موقعیتهای اجتماعی و شغلی، ضروری است. ترکیبی از زمانبندی مناسب و تکنیک درست، شما را در چشم کسی که با او دست می دهید، بالا می‌برد.

/ دست دادن به شما این فرصت را می‌دهد تا حس صمیمی و دوستانه خود را به دیگری منتقل سازید. فرقی ندارد او همسایه شما باشد یا شما در شروع یک شغل جدید باشید. به یاد داشته باشید که بیشتر افراد در ابتدا شما را از نحوه دست دادنتان قضاوت می کنند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که دست دادن شما، اعتماد به نفس و شخصیت خوشایندی از شما به او نشان دهد. 
ادامه دارد

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها