تعداد بازدید: ۳۰۲
کد خبر: ۱۵۹۸۸
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴ - 2023 19 February

محمد درویش عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع ایران، درباره آسیب‌های احتمالی احداث کارخانه در جوار دریاچه بختگان به تجارت‌نیوز گفت: بختگان تالاب بین‌المللی ایران ثبت شده در کنوانسیون رامسر است و در پایاب دو رودخانه مهم کر و سیوند قرار گرفته است؛ با این حال احداث سد‌های سیوند، ملاصدرا و درودزن این دریاچه را خشک کرد. با این حال در پی بارندگی‌های اخیر بخش زیادی از این دریاچه آبگیری شده است.

وی افزود: اگر دریاچه بختگان به طور کامل خشک شود، شرق استان فارس از منافع آن محروم می‌شود.

درویش درباره آسیب‌های احتمالی احداث کارخانه آهن اسفنجی در ۳۰ کیلومتری دریاچه بختگان توضیح داد: وقتی پروژه‌ای در حوزه آبخیز منطقه قرار گرفته پس بر منابع آبی منطقه‌ای تأثیر می‌گذارد؛ حتی اگر با دریاچه بختگان فاصله ۳۰ کیلومتری هم داشته باشد. این پروژه در حوزه آبخیز دریاچه بختگان، طشک و کمجان است و بی‌تردید دریاچه از آسیب‌های آن مصون نیست.

منابع طبیعی: ادامه یابد اقدام قضایی می‌کنیم

آنچه اهمیت دارد این است که صاحبان این واحد تولیدی تا چه اندازه بر تعهدات خود برای جبران پیامد‌های منفی احداث آن بر محیط زیست منطقه متعهد هستند.

آیا آن‌گونه که نماینده مردم استهبان و نی‌ریز می‌گوید دو برابر زمینی که در اختیار گرفته‌اند فضای سبز ایجاد می‌کنند و از آب‌های زیرزمینی در تولید استفاده نمی‌کنند؟ و یا این وعده‌ها را تنها برای پیشبرد پروژه در مقطع کنونی ارائه داده‌اند؟

همچنین منابع طبیعی هم با این کارخانه مخالفت کرده است.

سازمان منابع طبیعی اعلام کرد «کمیته فنی این سازمان با تخصیص عرصه به درخواست واگذاری اراضی شرکت فولاد رهام پارس به مساحت ۱۵۰ هکتار برای اجرای طرح تولید آهن اسفنجی، مخالف است»؛ تخلف تصرف غیرمجاز در عرصه موردنظر نیز به مقام قضایی ارجاع شده است.

محدوده‌ای که قرار است این کارخانه آهن اسفنجی در آن تأسیس شود، دارای پروانه مرتع بوده و جزو مراتع تحت مدیریت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری محسوب می‌شود.

اما برای اطلاع از موضع «سازمان منابع طبیعی» درباره احداث این کارخانه در نزدیکی دریاچه بختگان تماسی با این سازمان داشتیم که پاسخ رسمی سازمان منابع طبیعی به این شرح برای تسنیم ارسال شد:

درویش فعال محیط‌زیستی: یک تسویه حساب شخصی است

احتراماً به استحضار می‌رساند درخواست واگذاری اراضی شرکت فولاد رهام پارس به مساحت ۱۵۰ هکتار واقع در پلاک ۷۳۰۰ دهمورد جهت اجرای طرح تولید آهن اسفنجی از طریق سامانه مربوطه از سوی مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی فارس به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان منعکس شد که اقدامات صورت گرفته بخش اجرایی این سازمان به شرح ذیل است:

۱. اعضای کمیته فنی و کمیته تخصیص اراضی ملی و دولتی از عرصه درخواستی بازدید و به دلیل پوشش گیاهی مناسب عرصه و وجود گونه ممنوع‌القطع «گَون» حسب مصوبه مورخ ۱۲/۱۰/۱۴۰۱ کمیته فنی با تخصیص عرصه مخالفت کردند.

۲. متعاقب آن اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس طی شماره ۳/۱۴۰۱۰۹۱۶۰۰۲۵ مورخ ۱۲/۱۰/۱۴۰۱ مخالفت خود را با تخصیص عرصه از طریق سامانه به مرجع واگذاری (مدیریت امور اراضی استان) اعلام کرد.

۳. با عنایت به تصرف غیرمجاز عرصه موردنظر از سوی شرکت فولاد رهام پارس جهت تجهیز کارگاه، اداره منابع طبیعی شهرستان در اجرای تکالیف اداری و قانونی، مراتب تخلف شرکت را به مقام قضایی (ریاست محترم دادگستری شهرستان بختگان طی شماره ۲/صادره /۰۱- ۱۴/۱۰/۱۴۰۱) و مقام سیاسی شهرستان (فرماندار محترم شهرستان بختگان طی شماره ۱/صادره /۰۱ مورخ ۱۳/۱۰/۱۴۰۱) جهت توقف عملیات منعکس کرده است.

علی‌ایحال در صورت استمرار تصرف و فعالیت از سوی شرکت مزبور در عرصه موصوف اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و اداره تابعه شهرستانی، اقدامات قضایی لازم را معمول خواهند داشت.

غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
0
0
کاش مردمان نی‌ریز هم آگاهی مردمان بختگان را داشتند و می‌دانستند که این صنایع نابودکننده است تا سازنده
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
0
0
این طرحهای غیر کارشناسی وفاقد مطالعه باعث نابودی محیط زیست و منابع طبیعی میشود به کجا چنین شتابان متولیان محیط زیست لطفا نگذارید بیش ازاین منابع طبیعی نابود شوند نسل‌های آینده هم حق دارن
یوسف
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
0
0
وقتی همین اداراتی که الان جایگاه حق به جانب گرفتن و مانع تراشی می کنند بi خاطر ترک فعل های گذشتشون اقتصاد عمده مردم این منطقه که از طریق کشاورزی تامین می شد رو با خشکاندن دریاچه بختگان به نابودی تقریبا صددرصدی کشوندند هیچ حقی از حرف زدن درمورد تعطیلی این کارخانه ندارند. چشم امید نزدیک به 5 هزار خانوار که دسته کم هر کدوم یک جوان بیکار تحصیل کرده دارند به این کارخانه هست.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها