تعداد بازدید: ۳۷۸
کد خبر: ۱۵۹۸۷
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷ - 2023 19 February
هزینه گواهینامه رانندگی پایه 2، سه میلیون تومان!
در خیابان‌های تنگ و باریک شهر نی‌ریز رانندگی کردن نیاز به تبحری خاص دارد.
خبرنگار: سمیه نظری

به گزاف نگفته‌ایم که رانندگی در نی‌ریز با این خیابان‌های تنگ و باریک و پارک‌های ممنوعه همانند خیابان‌های پرترافیک کلان شهرهاست و برای کسی که تازه رانندگی را می‌آموزد سخت و دشوارتر.

برای دریافت گواهینامه رانندگی پایه ۲ چیزی حدود ۵۰۰/۳۸۴/۲ تومان و گواهینامه پایه ۳ به غیر از هزینه تست اعتیاد باید مبلغ ۵۰۰/۰۳۲/۳  پرداخت کرد که به این مبلغ ۶۹ هزارتومان بابت معاینه پزشکی و ۵۰۰/۹۹ بابت صدور گواهینامه باید پرداخت.  

برای اطلاع از حال و روز این روز‌های کسانی که مشغول تعلیم دادن هستند و آن‌هایی که اشتیاق به رُل‌نشینی دارند به میان آن‌ها رفتیم.

بخش‌هایی از مسائل و مشکلات آن‌ها را می‌خوانید:

نادر سلطانی مدیر آموزشگاه رانندگی امید
- هزینه شهریه کلاس‌ها ۲ میلیون و ۲۱۶ هزار تومان است. این مبلغ برای هنرآموزی است که همان بار اول در هر دو آزمون تئوری و شهری قبول شود؛ در غیر اینصورت بابت تجدید آزمون آئین‌نامه هر سری ۲۱ هزار تومان و هر کلاس آزمون شهری چیزی حدود ۲۱۱ هزارتومان باید پرداخت کند!

- در بهترین شرایط ممکن، از زمان ثبت‌نام تا پایان حدود ۲ تا ۳ ماه طول می‌کشد تا هنرجویان گواهینامه خود را دریافت کنند.

- بزرگترین مشکل ما شهریه کلاس‌ها است، چون تعیین نرخ در استان انجام می‌شود و پس از چند ماه از سال تازه  به ما اعلام می‌شود. 


- استهلاک ماشین: خرید یک قطعه برای ماشینی که منبع درآمد مربیان است به روز و آنی می‌باشد؛ اما درآمد آن‌ها به روز نیست.  

- مربیان بیمه نیستند و سهمیه بنزین  آن‌ها با مشکل روبروست.

پیمان زارع مدیر آموزشگاه پرواز 
-  اگر هنرجویی بااستعداد باشد می‌تواند در عرض دوتا سه هفته بعد از اتمام کلاس‌ها، گواهینامه خود را بگیرد، اما بعضی‌ها کارشان به جلسات بیشتر کشیده می‌شود لذا به همین خاطر گرفتن گواهینامه برای آن‌ها زمان‌بر می‌شود.

- ده‌ساعت زمان کاری مخصوصاً در گرمای تابستان و فرسودگی و تعمیر ماشین از جمله مشکلاتی است که مربیان با آن مواجه هستند.

فاطمه آسیابانی مدیر آموزشگاه سهند 
- هنرجویان ما بیشتر از شهر‌های اطراف هستند. ماشین و مربی تعلیم آزمون پایه ۲ به مراتب نسبت به پایه ۳ کمتر است. اما با وجود همین مشکلات و تعطیلی‌هایی که در ایام کرونا داشتیم تمام تلاش‌مان را کرده‌ایم تا در عرض ۵ تا ۶ ماه هنرآموز بتواند گواهینامه خود را دریافت کند.

- کلاس‌های آموزشی ۱.۵ ساعت و در ۸ جلسه برگزار می‌شوند ۴ جلسه کامیون و ۴ جلسه اتوبوس که در یک روز ۳ ساعت آموزش می‌بینند. کلاس‌های تئوری نیز ۵ جلسه آئین‌نامه و ۳ جلسه فنی داریم.

- از آنجایی که مسئول امتحان خودِ افسر راهنمایی و رانندگی است و آزمون عملی عصر‌ها برگزار می‌شود، مشکلی نداریم.

مربیان
جواد مبین مربی مینی‌بوس: مسیر امتحان پایه سوم از آموزشگاه به سمت آسیاب آبادزردشت می‌باشد که متأسفانه خط‌کشی‌ها پاک شده حتی خط‌کشی روبروی مدرسه سحاب که محل عبور دانش‌آموزان است.

میثم فولاد چنگ با ۴ سال سابقه: حقوقی که ما دریافت می‌کنیم بیشتر خرج جلوبندی ماشین‌ها می‌شود، چون خیابان‌ها مشکل دارند و زود به زود جلوبندی آن خراب می‌شود و ماشین نیاز به تعمیر پیدا می‌کند.

سعید جلالی با ۱۸ سال سابقه: هزینه بیمه آزاد گران است و واقعاً مربیان از پسِ آن برنمی‌آیند. قیمت‌ها روز به روز در حال افزایش است از استهلاک و لوازم یدکی ماشین گرفته تا هزار و یک خرید که مایحتاج زندگی است و درآمد ما جوابگو نیست.  

نجمه پورقاسم: پارک کردن‌های دوطرفه در خیابان، اذیت‌کردن و حرف بی‌ربط موتورسوار‌ها و یا بوق‌زدن‌های ممتد تاکسی‌رانان برای هنرجویان استرس‌زا است.  

جواد شب‌چراغ: یکی از مشکلات ما وضعیت پمپ گاز است. نی‌ریز یک جایگاه دارد که اغلب اوقات خراب است.

مصائب پشت رُل نشینی



هنرجویان
رقیه امیری: خیابان‌های نی‌ریز نه تنها استاندارد نیستند بلکه چاله و چوله‌های آن برای کسی که تازه دوره تعلیم را شروع کرده، سخت است.  

- صفورا نگهداری: دغدغه و مشکل همه راننده‌های این شهر از مربی گرفته تا هنرجو عرض کم خیابان‌ها و آسفالت خراب آن‌ها است.

- ابوذر کرونی: علائم رانندگی در محل آزمون در حوالی آسیاب آبادزردشت به طرف آموزشگاه در نقطه کور است اگر سرعتت کم نباشد و با منطقه آشنایی نداشته باشی متوجه نمی‌شوی.

امیررضا خسروی: می‌بینند ترافیک است و عرض خیابان‌ها کم، اما ماشین را وسط خیابان پارک می‌کنند، چون کار چند دقیقه‌ای دارند!

آقای م. ۲۱ ساله: سخت‌گیری امتحانات شهری بسیار زیاد است. شما روز امتحان بیایید از بین ۳۰ نفری که می‌آیند، شاید تنها ۵ نفر قبول شوند و حق اعتراض هم ندارند.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها