تعداد بازدید: ۲۱۲
کد خبر: ۱۵۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷ - 2023 03 February
author
روزنامه نگار: غلامرضا شعبانپور

با توجه به فرا رسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ ارزیابی‌میزان دستیابی به اهداف انقلاب ضروری به نظر می‌رسد.

اهداف انقلاب در دو محورتبلور یافت:

۱- در شعار‌های اصلی که پایه‌ای‌ترین آن‌ها «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» و «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» بود.

۲- بیانیه‌ها  و مصاحبه‌هایی که امام خمینی (رحمت خداوند بر او باد) در سال ۱۳۵۷ داشته‌اند؛ به ویژه مصاحبه‌های امام در فرانسه که حدود ۱۲۰ مصاحبه با رسانه‌های صوتی، تصویری و مطبوعات جهانی داشته‌اند و متن آن‌ها در مجموعه ۲۲ جلدی صحیفه امام منتشر شده و در دسترس است، نیازمند مطالعه و واکاوی است.

منظورم از ارزیابی یک بررسی و ارزیابی علمی، بی‌طرفانه و منطبق بر واقعیات است؛ چه اینکه در غیر اینصورت فاقد ارزش و غیر قابل دفاع است. چنین پژوهشی هم برای نسل اول انقلاب که حداقل در دهه‌های اول و دوم مدیریت کشور را در سطوح مختلف به عهده داشته‌اند مفید و ضروری است و هم برای نسل‌های پس از انقلاب که چهار نسل را شامل می‌شود؛ یعنی دهه شصتی‌ها، هفتادی‌ها، هشتادی‌ها و نودی‌ها.

 نتایج این ارزیابی چندین کارکرد دارد:
۱- تابلویی روشن پیش روی مردم و حاکمان می‌گذارد...... این تابلو در واقع آینه‌ای است که همه نسل‌ها می‌توانند می‌توانند انقلاب و نتایجش را در آن ببینند.

۲- نکات قوت و ضعف مشخص می‌شوند.

۳-  آن‌ها که دلشان برای مردم و کشور می‌تپد درصدد تقویت دستاورد‌های مثبت بر می‌آیند و نقاط ضعف و نارسایی‌ها و دور شدن از هدف‌ها را در می‌یابند و می‌کوشند آن‌ها را برطرف و اصلاح کنند.

نزدیک به نیم قرن از عمر انقلاب گذشته، تغییرات بسیار زیادی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به وجود آمده. دنیای جدیدی به نام دنیای مجازی ابداع و جهانی شده است. سرعت گردش اطلاعات به لحظه رسیده و بسیاری از کشور‌هایی که در برابر خیلی از مسائل مقاومت می‌کردند، وادار به همراهی با موج جدید فناوری هوش مصنوعی ساخته است. همه این‌ها لزوم ارزیابی انقلاب اسلامی را بیشتر و بیشتر می‌کند.

در اواخر دی‌ماه گذشته مجمع جهانی سالانه اقتصاد مشهور به کنفرانس داووس در سوئیس برگزار شد، در این مجمع معمولاًًًً مهمترین تحولات و سیاست‌گذاری‌های جهانی مورد بحث قرار می‌گیرد. در این اجلاس ۳۷۲ میزگرد و سخنرانی برگزار شد، محور اصلی «انقلاب دیجیتال» و لزوم سهل و سریعتر شدن روابط کشور‌ها بود. آقای دکتر سریع‌القلم در مقاله‌ای به این مجمع پرداخته و نگاشته: «طرح‌های جدید برای جهانی‌تر شدن در راه است. تقسیم‌بندی کشور‌ها از این به بعد به درصد دیجیتالی شدن جامعه و اقتصاد آن‌ها ارتباط پیدا خواهد کرد. در این مسیر، چین، آمریکا، هند، آسیای شرقی، اروپا و کشور‌های عربی خلیج فارس به ترتیب دیجیتالی‌ترین مناطق جهان هستند. بقیۀ جهان با سرعت به مراتب کمتری این مسیر را طی می‌کنند. حدود ۴۰ درصد ارتباطات در جهان، ارتباط میان این‌ها است.» در چنین فضایی بازبینی سیاست‌ها و برنامه‌ها ضرورت بیشتری پیدا می‌کند.

 شاد و سالم و موفق باشید

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها