تعداد بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۱۵۸۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳ - 2023 04 February
جلسه بیست و چهارم هم‌اندیشی یک‌شنبه‌ها
نویسنده :  امیر تمنادار

جلسه ۲۴ «هم‌اندیشی یک‌شنبه‌ها» با بررسی کتاب «پیرمرد و دریا» اثر ارنست همینگوی یکشنبه نهم بهمن در  سالن کوثر نور برگزار شد.

ارنست همینگوی (۲۱ ژولیه ۱۸۹۹ اکپارک امریکا - ۲ ژولیه ۱۹۶۱) از نویسندگان برجسته معاصر و برنده نوبل ادبیات است. از آثار او می‌توان به سه داستان و ده شعر، در امتداد رودخانه به سمت درختها، و برنده هیچ نمی‌برد اشاره کرد.

پیرمرد و دریا در کوبا نوشته شد و در سال ۱۹۵۲ به چاپ رسید.

 
نوشتن این کتاب یکی از دلایل عمده اهدای جایزه ادبی نوبل سال ۱۹۵۴ به ارنست همینگوی بوده‌است.
داستان درباره  پیرمردی به نام سانتیاگو است که یک ماهیگیر بسیار باتجربه است، ولی مدت ۴۸ روز است که هیچ ماهی صید نکرده. 


شاگرد او مانولین از سوی والدینش از همراهی با پیرمرد در ماهیگیری منع شده است. با این حال پسر پیرمرد را بسیار دوست دارد و با اینکه او را در صید همراهی نمی‌کند، ولی همواره به وضع پیرمرد می‌رسد.  

پیرمرد عدد ۸۵ را عدد شانس خودش می‌داند و او می‌تواند در روز ۸۵ یک صید بزرگ داشته باشد. او صبح روز ۸۵ قایقش را به آب می‌اندازد و به تنهایی راهی صید می‌شود و به آب‌های عمیق دریا می‌رسد. ظهر روز بعد و پس از انتظار‌های فراوان سرانجام یک نیزه‌ماهی بزرگ طعمه را می‌بلعد و پیرمرد که قادربه بالا کشیدن این ماهی نیست سعی می‌کند طناب را نگه دارد تا ماهی خسته شده و بتواند آن را صید کند.

در روز سوم نیزه‌ماهی خسته شده و پیرمرد با فرو کردن نیزه‌ای در بدنش آن را می‌کشد. او نیزه‌ماهی را به قایق می‌بندد و پارو زنان به سمت ساحل حرکت می‌کند و در راه به این می‌اندیشد که در بازار چنین ماهی بزرگی را به چه مبلغی از او خواهند خرید؟ در راه برگشت کوسه‌ها تمام ماهی را می‌خورند و فقط اسکلتی از آن باقی می‌ماند. پیرمرد به خاطر قربانی کردن ماهی خود را سرزنش می‌کند. در روز بعد پیرمرد پیش از طلوع آفتاب به ساحل می‌رسد و از شدت خستگی به خواب عمیقی فرو می‌رود.  

صبح آن روز عده‌ای از ماهیگیران برای تماشا به دور قایق او جمع شده و از بزرگی اسکلت ماهی تعجب می‌کنند.  

وقتی که پیرمرد از خواب بیدار می‌شود به پسرک قول می‌دهد بار دیگر برای صید ماهی به دریا بروند. پیرمرد از فرط خستگی دوباره به خواب می‌رود و خواب شیر‌های دریایی را می‌بیند.

همینگوی در پیرمرد و دریا شکوه قلمرو دریا را با افت و خیز زندگی دراز یک صیاد در هم می‌آمیزد و از این آمیزش زندگی‌نامه‌ای سرشار از اندوه برای صیادی از پا افتاده فراهم می‌کند.

این کتاب در ایران با ترجمه‌های مختلفی به چاپ رسیده از جمله نجف دریابندری (نشر خوارزمی)، محمدتقی فرامرزی (نشر نگاه)، نازی عظیما (نشر افق، نشر امیرکبیر) و ...

رمانی از همینگوی

 

رمانی از همینگوی

غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
0
0
سلام
گرچه قلم همينگوي عالي است . اما كتاب پيرمرد و دريا به نظرم آنقدر فاخر و در حد اعلا نبود كه يكي از دلايل نوبل ادبيات گرفتنش شد.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها