تعداد بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۱۵۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۷ - 2023 22 January
نویسنده : بخش مکانیک خودرو هنرستان باهنر نی‌ریز

در خودرو گیربکس وکلاچ وسیله انتقال نیرو به صورت قطع و وصل از موتور به جعبه دنده است.

سیستم کلاچ در بخش انتقال قدرت یکی از کلیدی‌ترین مجموعه‌ها در صنعت خودرو است و همین دلیل عملکرد صحیح آن، تأثیر مستقیم در کارکرد خودرو از جمله بخش تولیدکننده قدرت (موتور) و بخش انتقال نیروی محرکه (جعبه دنده، میله گاردان، دیفرانسیل، پلوس‌ها و…) دارد.

اصل پایه‌ کنترل کلاچ این است که با فشار پدال به کف خودرو با پای چپ، آن را کاملاً غیر درگیر کرده و سپس با برداشتن پا از پدال دوباره آن را درگیر کنیم. با این کار می‌توانید به نرمی دنده‌ها را تعویض کرده و مانع از خوردن دنده‌ها به یکدیگر شوید.

اگرچه این یک اصل پایه‌ای است، اما زمان‌هایی وجود دارد که شما باید به کلاچ اجازه دهید بلغزد و کار خود را انجام دهد. این موضوع زمان‌های شروع حرکت در یک بلندی بیشتر به چشم می‌خورد. زمانی که می‌خواهید قدرت زیادی را به‌یکباره به جاده منتقل کنید نیز این کار را انجام خواهید داد. البته این نوع از لغزش صفحات کلاچ می‌تواند باعث سایش اضافی صفحات شود و طول عمر قطعات را کاهش دهد.

وضعیت دیگری که می‌تواند باعث وارد شدن فشار بیشتر به قطعات کلاچ شود زمانی است که راننده پای خود را روی آن می‌گذارد. این موضوع معمولاً زمانی رخ می‌دهد که راننده پای خود را پس از تعویض دنده به‌طور کامل از روی کلاچ بر نمی‌دارد.

بسیاری از خودرو‌ها دارای مکان‌های استراحت پا هستند که این کار را آسان‌تر می‌کنند. اما اگر شما خودرویی با فضای پای کم را می‌رانید شاید بتوانید پایتان را به نوعی پشت پدال قرار دهید. این موقعیت ایده آل نیست، اما حداقل از خرابی سیستم کلاچ جلوگیری می‌کند.

چند نکته:
- هرچقدر ریگلاژ کلاچ پایین‌تر درگیر شود و زودتر آزاد کند صفحه کلاچ دیرتر تمام می‌شود.

- در سر بالایی‌ها تا حد امکان با بار زیاد حرکت نکنید.

- هرقدر می‌توانید از وزن خودرو کم کنید تا به موتور و صفحه کلاچ کمتر فشار وارد ‌شود.

- سیم کلاچ را بصورت دوره‌ای عوض کنید و پدال کلاچ همیشه نرم باشد.

- نشتی‌های دور گیربکس را بگیرید تا باعث چرب شدن صفحه کلاچ نشود.

- یکی از نشانه‌های آسیب رسیدن به سیستم کلاچ و صفحات آن، بوی متمایز سوختنی است که از صفحات بلند می‌شود.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها