تعداد بازدید: ۹۰
کد خبر: ۱۵۷۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۰ - 2023 22 January
نویسنده :  امیر تمنادار

یکشنبه‌های کتاب هر هفته در محل کتابخانه کوثر نور برپاست.

این جلسات هم‌اندیشی چند هفته‌ای است که به پیشنهاد و دﻋوت جواد ﻓرزاﻧﻔر استاد دانشگاه و دکترای فلسفه تعلیم و تربیت و با حضور علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی بعدازظهر‌های یکشنبه از ساعت ۴ تا ۷ در سالن مطالعه کتابخانه کوﺛرنور برگزار می‌شود.

دستورکار جلسه هم معرفی و نقد یک کتاب در هر نشست است. حاضران، کتاب مورد نظر را در منزل مطالعه می‌کنند و در جلسه به بحث و بررسی گروهی می‌گذارند. هر جلسه ﺑﺎ ﻣﻌرﻓﯽ کتاب ﻣورد نظر و خلاصه‌گویی و توضیحات در ﻣورد نویسنده آغاز می‌شود و افراد درک و دریافت ﺧود را ﺑﺎ دﯾﮕران به اشتراک می‌گذارند.

جلسات نخست ﺑﺎ تعداد اندکی برگزار شد، اما به تدریج مخاطبان خود را پیدا کرد و اکنون حداقل ۳۰ تا ۴۰ نفر در آن حضور می‌یابند.

از جمله کتاب‌های مورد بررسی، «ﺷﺎزده کوچولو» اثر آنتوان دوسنت اگزوپری و «پیامبر» اثر جبران خلیل جبران بوده است. در آخرین جلسه که هفته پیش برگزار شد «انسان در جستجوی معنا» اثر ویکتور فرانکل ﻣورد نقد و ﺑررﺳﯽ قرار گرفت.

کتاب به توضیح این موضوع پرداخته که انسان تحت هر شرایطی حتی بسیار دشوار و تأسف‌بار نباید امید خویش را از دست بدهد و زندگی را پوچ و بی‌معنا بداند.

دکتر فرانکل با آوردن مثال‌های بارز از تجربیات و ﺧﺎطرات ﻓردی خویش از اﺳﺎرت در اردوﮔﺎه‌های جنگی به خوانندگان نشان می‌دهد که هیچ چیزی در جهان ممکن نیست قدرت را از انسان بگیرد. در واﻗﻊ اﯾن ﺧود اﻓراد هستند که تصمیم می‌گیرند  هنگام مواجهه با مشکلات و سختی‌های زندگی چه عکس‌العملی نشان دهند. همانطور که نویسنده در کتاب آشکار کرده، گذشته از این که رنج‌ها و سختی‌های زندگی امری اجتناب‌ناپذیر است، این امتیاز را دارد که نقاب از چهره انسان بر می‌دارد و سیمای واقعی افراد را نمایان می‌سازد. این اثر چشمگیر روشی برای غلبه بر سختی‌ها و رنج‌ها و نیز اهمیتِ یافتنِ هنرِ زندگی را به ما نشان می‌دهد.

چند ﻧﻘل ﻗول از کتاب:
- میان اتفاق و واکنش یک فضای خالی وجود دارد و در آن فضا قدرت ما برای انتخاب واکنش صحیح نهفته است. وقتی یک اتفاق برای ما رخ می‌دهد چند لحظه طول می‌کشد تا به آن پاسخ دهیم. این اتفاق ممکن است هر چیزی باشد؛ از تند حرف زدن یک فرد در خیابان تا آتش‌سوزی منزل ما.

در لحظه اول شوکه می‌شویم، اما قبل از این که تصمیم‌گیری اولیه را انجام دهیم فرصتی طلایی وجود دارد. محققان عقیده دارند نباید هیچ واکنشی را زودتر از ۵ ثانیه نشان دهیم.  

حتی در سخت‌ترین شرایط سعی کنیم ۵ ثانیه اول را چیزی نگوییم و فقط با تمرکز روی موضوع فکر کنیم که بهترین واکنش چه باید باشد.

همیشه وقتی به گذشته خود فکر می‌کنیم یادمان می‌آید که کاش در فلان قضیه آنقدر زیاده‌روی نمی‌کردیم. کاش آن حرف را نمی‌زدیم. کاش آنقدر سخت نمی‌گرفتیم.  

دلیل این که اکثر ما واکنش اشتباهی در برابر اتفاقات نشان می‌دهیم، آن است که برای نشان دادن آن  واکنش عجله می‌کنیم.  

- درد و رﻧﺞ زﻣﺎﻧﯽ ﭘﺎﯾﺎن می‌یابد که به معنا برسیم. ما زمانی در زندگی به آرامش می‌رسیم که نگرش خود را به زندگی عوض کنیم. در قرن جدید همه فکر می‌کنند که زندگی یعنی لذت بردن؛ در حالی که اینطور نیست. در واقع ما زندگی می‌کنیم تا به معنا برسیم. لزومی هم ندارد که معنا یکسان باشد. فقط لازم است خوب به اطرافمان نگاه کنیم. درد، مشکلات، مرگ، بیماری و رنج‌هایی که به سراغ ما می‌آیند، همه و همه می‌خواهند ما را به سمت معنای زندگیمان هدایت کنند.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها