تعداد بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۱۵۶۸۱
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۰ - 2023 15 January
دانستنیهای خودرو
بخش سوم و پایانی
نویسنده : بخش مکانیک خودرو هنرستان باهنر نی‌ریز

پیش از این به برخی موارد لازم برای نگهداری از خودرو در زمستان اشاره کردیم. در این شماره بخش پایانی را می‌خوانید:

استفاده از ضد یخ
یکی از ابتدایی‌ترین کار‌ها با شروع فصل سرما این اسـت کـه از ضد یخ برای رادیاتور خودرو استفاده کنید. همچنین برای بالابردن کارایی آن، بهتر اسـت هر دو سال یک‌بار مایع موجود در رادیاتور را کاملاً تعویض کنید.   

                                                                  
پس اگر مدت زیادی اسـت کـه از محتویات رادیاتور خودروی خود بی‌خبرید، بهتر است همین حالا فکری به حال آن کنید. نسبت ترکیب ضد یخ با آب رادیاتور «ترجیحاً آب مقطر و فاقد املاح» بسته بـه دمای هوا روی قوطی حاوی ضد یخ درج شده اسـت، اما بـه‌طور کلی برای آب و هوای ایران طبق معمول ترکیب ٢٥ تا ٥٠ درصد ضد یخ با آب رادیاتور کافی خواهد بود.                                                                              
 
بازبینی یا تعویض برف‌ پاک‌ کن‌ها
برف‌پاک‌کن‌ها اگر چـه قطعاتی ساده هستند، اما نقشی بسیار حیاتی دارند. تصور کنید در یک روز برفی یا بارانی درحال رانندگی در پشت خودرویی سنگین هستید. برف‌پاک‌کن‌های شـما باید بتواند برف و باران و هم چنین قطرات ریز و البته آلوده رهاشده از خودروی جلویی را از روی شیشه جلو پاک کند.                  
طبق معمول هر ٦ ماه یک بار باید برف‌پاکن‌ها با نمونه‌های جدید تعویض شود. استفاده از محلول‌های شیشه‌شوی نیز می‌تواند بـه عملکرد برف‌پاک‌کن‌ها کمک کند. هنگامی که می‌خواهید تیغه‌های برف‌پاک‌کن را تعویض کنید، مراقب قسمت‌های لاستیکی و بخش فلزی تیغه باشید. چرا کـه با کمی بی‌دقتی این دو بخش دچار آسیب می‌شود و تیغه کاملاً نو نیز چسبندگی خود را به سطح شیشه از دست می‌دهد.           
 
معاینه فنی را از یاد نبرید
درست مثل سرزدن خودمان بـه دکتر، بد نیست گاه و بی‌گاه خودروی خود را نیز بـه متخصص آن بسپارید تا از سلامت تمامی اجزا مطمئن شوید. البته درصورت نیاز، خود شـما هم می‌توانید دست بـه آچار برده و معاینه خودرو را انجام دهید؛ هر چند خوددرمانی چندان توصیه نمی‌شود. یک مکانیک خبره شـما را از وضع سیستم‌ها و قطعات مختلف خودرو از قبیل رادیاتور، ترمز و … با خبر کرده و به شما خاطرجمعی می‌دهد کـه مایعات مختلف آن ازجمله ضد یخ، روغن ترمز، روغن موتور و… در سطح مناسبی اسـت. همچنین بهتر این اسـت کـه همیشه حداقل نیمی از باک خودرو را پر گذاشته تا مبادا لوله‌های انتقال سوخت یخ بزند.                                                                                                      
    
بررسی مایعات موتور
در هوای سرد، مایعات درون موتور خودرو فشرده می‌‌شود و ممکن اسـت بـه خوبی در قسمت‌های مختلف گردش نکند. پیش از شروع سفر روزانه‌تان، بهتر اسـت چند دقیقه‌ای وقت بگذارید و مایعات خودرو از قبیل: روغن، ضد یخ، روغن هیدرولیک، روغن ترمز و روغن جعبه دنده را بررسی کنید و از وضع مناسب آن‌ها مطمئن شوید.
 
توجه به سیستم ترمز
مجموعه ترمز یکی از حیاتی‌ترین سیستم‌های خودرو اسـت. ایراد‌های کوچک دراین مجموعه شاید در روز‌های آفتابی و جاده‌های خشک خود را نشان ندهد، اما در روز‌های برفی و مسیر‌های لغزنده می‌تواند باعث حادثه‌ای وخیم برای شـما شود. برای نمونه چنانچه پدال بـه درستی تنظیم نشده باشد یا چرخ‌ها بـه اندازه نسبتاً برابر نیروی ترمز را دریافت نکند، تعادل خودرو در مسیر‌های برفی با ترمزگیری از دست خواهد رفت.     

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها