تعداد بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۱۵۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۱ - 2023 07 January

داستان از جایی شروع شد که فردی با یک لودر و یک کامپرسی اقدام به برداشتن خاک از قلات دارالرحمه نمود.

در ادامه فرد دیگری در فضای مجازی ادعا می‌کند خاک نی‌ریز قاچاق و به فروش می‌رسد!

برای بررسی موضوع با رئیس منابع طبیعی شهرستان نی‌ریز گفتگو کردیم.

جمالی با رد مسئله قاچاق خاک گفت: به دلیل کمبود و شوری آب برخی از باغداران مخصوصاً پسته‌کاران اقدام به ریختن ماسه پای درختانشان می‌کنند تا جذب آب بهتری داشته باشد.

وی در رابطه با این پرونده گفت: بلافاصله پس از اینکه متوجه شدیم این ادعا در فضای مجازی منتشر شده است به آن محل رفتیم و بازدید کاملی انجام گرفت.

اینکه فردی با یک لودر و یک کمپرسی اقدام به برداشت خاک نموده صحت داشت و ولی فروش و قاچاق آن کذب محض است.

ما برای فردی که به صورت غیر قانونی اقدام به برداشت خاک نمونه بود پرونده تشکیل دادیم، جریمه را مشخص کردیم و به دادگاه معرفی نمودیم اما این را باید دقت کنیم که قاچاق خاک فقط با یک کمپرسی انجام نمی‌شود و افرادی که دست به این کار می‌زنند چندین و چند لودر و کمپرسی را آماده می‌کنند تا هزاران تُن خاک را جابجا کنند.

جالب است بدانید این ماسه‌ها هم چندان کیفیتی ندارد و کسانی که به دنبال بازه بهتر برای درختان خود هستند باید از خاک‌هایی مثل بنه‌کلاغی و یا سیرجان استفاده کنند.

فرماند‌‌ار نی‌ریز نیز در این ارتباط گفت: پس از تحقیقات مشخص شد‌‌ این محل قبلاً جهت عملیات جاد‌‌ه‌سازی مورد‌‌ برد‌‌اشت قرار گرفته است و این فرد‌‌ تنها تعد‌‌اد ۵ کمپرسی خاک جهت ریختن پای د‌‌رختان باغش برد‌‌اشت کرد‌‌ه بود‌‌. 

مختار یوسفی ضمن تأکید‌‌ به رعایت اخلاق د‌‌ر انتشار مطالب د‌‌ر فضای مجازی و تحقیق د‌‌ر مورد‌‌ صحت و سقم اخبار و تصاویر فضای پرآشوب مجازی، ابراز کرد‌‌: متأسفانه شخص گزارش‌د‌‌هند‌‌ه تصاویری را د‌‌ر گروه‌های مجازی شهرستانی ارسال و اعلام می‌د‌‌ارد‌‌ که برد‌‌اشت خاک قاچاق جهت فروش به باغد‌‌اران است، د‌‌ر حالی که تحقیقات بازرسان منابع طبیعی نشان د‌‌اد‌‌ه که موضوع قاچاق و فروش خاک اصلاً صحت ند‌‌ارد‌‌. 

فرماند‌‌ار نی‌ریز بیان کرد‌‌: همچنین با توجه به بازد‌‌ید‌‌ رئیس اد‌‌اره منابع طبیعی و آبخیزد‌‌اری نی‌ریز از محل خاک‌برد‌‌اری، مشخص شد‌‌ که اطراف این منطقه، محل‌هایی جهت د‌‌فن زباله‌های ساختمانی و همچنین برد‌‌اشت‌هایی جهت جاد‌‌ه‌سازی و حتی مساحت زیاد‌‌ی برای د‌‌پو ضایعات سنگ‌بُری‌ها د‌‌ر سال‌های گذشته د‌‌ر نظر گرفته شد‌‌ه است. 

او اعلام کرد‌‌: با تحقیقات صورت‌گرفته د‌‌ر حوزه خاک‌شناسی، معلوم شد‌‌ه است که خاک‌های برد‌‌اشتی، فاقد‌‌ کیفیت مناسب جهت هرگونه عملیات زراعی و باغی است. 

نوشتنی است اطراف محل برد‌‌اشت خاک‌های یاد‌‌شد‌‌ه به نام قلات گل‌کوه د‌‌ر فاصله چند‌‌صد‌‌ متری حریم شهر، تماماً باغات پسته، سنگ‌کوبی، د‌‌امد‌‌اری و مرغد‌‌اری است.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها