تعداد بازدید: ۹۵
کد خبر: ۱۵۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۷ - 2023 07 January
زمستان سخت که قرار بود اروپا را بلرزاند دامن خودمان را گرفت!

بر پایه پیگیری‌های نی‌ریزان فارس برای کارخانجات سیمانی نی‌ریز (سفید و خاکستری)  و فولاد سقف مصرف گذاشته شده و به آن‌ها اعلام گردیده که باید از سوخت جایگزین استفاده کنند.

مجبور به مدیریت مصرف هستیم
رئیس گاز شهرستان نی‌ریز با تأیید این خبر گفت: اگر مصرف خانگی به اوج برسد نیاز است تا اقدامات پیشگیرانه انجام گردد به همین دلیل به  واحد‌های سیمانی و فولاد اعلام کرده‌ایم که سقف مصرف جدید را که به آن‌ها اعلام شده، رعایت کنند.

در این ارتباط کارخانه سیمان سفید بر روی محدوده کار می‌کند و سیمان خاکستری با استفاده از مازوت کمبود سوخت خود را جبران کرده است.

خصوصی ادامه داد: در فصل سرما باید علاوه بر مصرف خانگی برای واحد‌هایی مثل گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و واحد‌های تولیدی- کشاورزی که به سوخت گاز نیاز دارند برنامه‌ریزی کنیم و به همین دلیل به دنبال آن هستیم تا گاز را مدیریت نماییم.

۱۰ درصد گاز، مابقی مازوت
در ادامه با مدیرعامل شرکت سیمان خاکستری شهرستان نی‌ریز گفتگو کردیم.

او با بیان اینکه تنها ۱۰ درصد از سوخت کارخانه از طریق گاز تأمین می‌شود گفت: پس از اعلام شرکت گاز مجبور شدیم به سوخت مازوت رو بیاوریم.

این سوخت گران‌تر از گاز است، ولی سعی کردیم تولید کاهش چشمگیری نداشته باشد.

شریفی در خصوص آلایندگی سوخت مازوت گفت: فیلتر‌های ما مشکلی در این ارتباط ندارد و شما خروجی دود از کارخانه را ببینید قابل تشخیص برایتان  نیست که گاز مصرفی کارخانه مازوت است یا گاز طبیعی؟
او همچنین اعلام نمود که از چهل روز پیش سوخت مازوت وارد چرخه تولید شده است.

کارخانه‌ها مازوت می‌سوزانند تا قطعی به سراغ گازخانگی نیاید!



نگرانی از خاموشی فولاد
مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز با اشاره به محدودیت‌های مصرف انرژی در این مجتمع گفت: در تابستان با یک ابلاغیه پر مخاطره مواجه شدیم، آنچه که از سمت سازمان برق منطقه استان فارس به ما ابلاغ شد این مجتمع را با ۵۷ روز تعطیلی مواجه می‌کرد که این ۵۷ روز با توجه به رفت و برگشت در زمان آغاز فعالیت کارخانه، منجر به ۹۰ روز تعطیلی در ایام تابستان می‌شد.

مصطفی‌پور افزود: خوشبختانه با مذاکرات متعدد با مسئولین منطقه‌ای و تعاملات صورت گرفته و حمایتی که از سوی مسئولان استانی و شهرستانی رخ داد؛ توانستیم این تعطیلی را به حداقل برسانیم که طبیعتاً بر روی مجموعه فعالیت‌های ما و میزان ظرفیتی که می‌بایست مطابق با برنامه تولید کنیم، تأثیر داشت.

محسن مصطفی‌پور در ادامه با اشاره به قطعی گاز در صنایع فولادی عنوان کرد: اگر آنچه که در حال حاضر به ما ابلاغ شده قرار باشد اعمال کنیم مجموعه ما با سه ماه تعطیلی مواجه خواهد شد. بر همین پایه در حال مذاکره با مسئولان وزارت نیرو، مسئولان استان، استاندار و نماینده محترم استانی هستیم.

وی در ادامه بیان کرد: ما در منطقه‌ای مشغول فعالیت هستیم که صنایع زیاد گازبر وجود ندارد و گمان می‌کنیم به واسطه یک تعامل خواهیم توانست میزان مصرف را در شبکه سراسری تنظیم کنیم.

مصطفی‌پور همچنین گفت: در حال حاضر مصرف گاز را به حداقل رساندیم و تولید نیز با حداقل انجام می‌شود، اما خاموشی نداشتیم. اما قطعاً ظرف روز‌های آینده با خاموشی مواجه هستیم و در حال برنامه‌ریزی هستیم که این کار به صورت نظامند و محدود انجام شود تا به طور قابل توجه‌ای از میزان تولید برنامه‌ریزی شده، عقب نمانیم.

رعایت محدودیت اعلام شده
شعبانپور رئیس کارخانه سیمان سفید نی‌ریز در گفتگو با ما اعلام نمود:‌چون در بحث صادارات نیاز است روی سفیدی سیمان تولیدی کار کنیم نمی‌توانیم از مازوت استفاده نماییم؛ بنابراین محدوده اعلام شده که ۹۰ هزار مترمکعب در روز است، رعایت کرده‌ایم و امیدواریم در آینده با مشکل روبرو نشویم.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها