تعداد بازدید: ۸۱
کد خبر: ۱۵۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۴ - 2022 31 December
نویسنده : بخش مکانیک خودرو هنرستان باهنر نی‌ریز

این که از خودروی خود به‌خوبی مراقبت کنید، در تمام فصول سال مهم است، ولی این موضوع در زمستان بیشتر اهمیت دارد. البته نسبت به دیگر فصول، تنها چند گزینه خاص وجود دارد که باید بیشتر به آن‌ها توجه کنید.  

کنترل روغن موتور
استفاده از روغن موتور مرغوب و متناسب با مکانیک خودرو از عوامل بسیار مهم در کارکرد صحیح پیشرانه اسـت. البته بهتر است با تغییر فصل، روغن موتور خودرو را نیز تعویض کنید. روغن موتور مثل خونی در رگ‌های پیشرانه اسـت که باید دارای دو مشخصه کیفی باشد: الف) عددی که به‌عنوان گرانروی یا ویسکوزیته شناخته می‌شود. به میزان غلیظ یا رقیق‌بودن (مقاومت سیال در برابر لغزیدن و جاری‌شدن) روغن گرانروی گفته می‌شود که برای مثال با اعدادی مثل ۳۰ ـ ۵، ۴۰ ـ ۱۰، ۵۰ ـ ۲۰ و ... شناخته می‌شود. هرچه عدد بازه سمت راست بیشتر باشد، روغن غلیظ‌تر و در خودرو‌ها برای استفاده در فصول گرم مناسب‌تر است. برای مثال روغن ۴۰ ـ ۱۰ از ۵۰ ـ ۲۰ رقیق‌تر است. پس توصیه می‌شود در خودرو‌های قدیمی‌تر، در فصل سرما از روغن رقیق‌تر (مثل ۴۰ ـ ۱۰) استفاده کنید. ب) میزان کیفیت روغن مهم است که با حروفی مثل SN، SL، SM و… شناسایی می‌شود که البته هر نوع روغن، بسته به فناوری پیشرانه خودرو استفاده می‌شود.  
 
گرم کردن پیش از حرکت
متأسفانه در میان عموم شایع شده کـه در روز‌های سرد بعد از استارت‌زدن، موتور باید چند دقیقه بـه صورت درجا کار کند تا گرم شود. بهترین روش برای گرم‌کردن موتور این اسـت کـه بعد از استارت آرام آرام شروع بـه حرکت کرده و از فشار‌های ناگهانی روی پدال گاز بپرهیزید. بعد از چند دقیقه حرکت با دنده سنگین و عادی‌شدن وضع موتور می‌توانید سرعت خودرا افزایش دهید.                                                   ادامه دارد

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها