تعداد بازدید: ۲۵۳
کد خبر: ۱۵۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۹ - 2022 31 December
author
روزنامه نگار: غلامرضا شعبانپور

رئیس مجلس چهارشنبه هفته پیش دیداری با مراجع تقلید در قم داشت. سخنان این علما در شرایط کنونی حائز اهمیت است؛ چه اینکه جمهوری اسلامی متکی بر اسلام فقاهتی است. وقتی فق‌های تراز اول (مراجع عظام تقلید) مواضعی را اعلام می‌کنند باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

 آیت‌ا... جوادی آملی را باید اَعلم علمای ایران نامید، زیرا هم فقیه هستند، هم فیلسوف و هم مفسر بی‌نظیر قرآن در حال حاضر. ایشان در این دیدار به آقای قالیباف گفته‌اند: «دو چیز مملکت را نگه می‌دارد؛ یکی سواد فعلی و دیگری امید آینده که مسئولان باید تلاش کنند این دو امر از دستشان در نرود. اگرنه سواد فعلی بود و نه امید به آینده، هم فرار مغز‌ها خواهد بود و هم مشکلات اقتصادی در ازدواج و اشتغال و مسکن جوانان و هم این قرآن‌سوزی‌ها و مسجد سوزی‌ها.» 

ایشان با انتقاد از اینکه برخی، اسلامی بودن حکومت را برای حفظ آن کافی می‌دانند، گفته‌اند: «نباید مسئولیت اجرایی را به آدم‌های خوبِ بی‌عرضه و یا بداخلاق داد. اگر درست رفتار نکنیم، خداوند ما را خواهد برد و به‌وسیله قوم دیگری دینش را حفظ خواهد کرد.» 

این مرجع افزوده‌اند: حضرت امیر (ع)، کمیل را مسئول منطقه‌ای نمود، سربازان اموی به این منطقه حمله بردند و آنجا را غارت کردند، حضرت نامه‌ای به کمیل نوشته که در نهج البلاغه آمده، مضمون آن این است که برخی تنها به درد دعای کمیل می‌خورند ولی توان اداره یک منطقه را ندارند.»

آیت‌ا... ناصر مکارم شیرازی نیز گفته‌اند: «مردم نسبت به اقتصاد و فرهنگ حساس هستند و انتظار تغییر دارند.»ایشان با اشاره به افزایش نرخ دلار در کشور گفته‌اند: «وابستگی پایه‌های اقتصادی کشور به دلار سبب افزایش نرخ دلار در کشور شده، اما از مسئولین تصمیم‌گیری خاصی دیده نمی شود.» 

آیت ا... نوری همدانی نیز تأکید کرده‌اند: «متأسفانه مردم به لحاظ قدرت خرید دیگر آن توان سابق را ندارند. بیکاری، گرانی و کم‌ارزشی پول ملی اموری هستند که باعث ناراحتی مردم شده است و باید مسئولان امر برای حل این مشکلات و رفع این کمبودها تمام توان و سعی خود را به کار بگیرند.»

ایشان در ادامه افزوده‌اند: «متأسفانه پول ملی ما کم ارزش شده و قدرت خرید مردم هم کم است. مردم از ما انتظار دارند که مشکلات و نارساییها را به گوش مسئولین برسانیم. امیرمؤمنان(علیه السلام) به مالک اشتر فرمودند: اللهَ اللهَ فِی الطَّبَقَةِ السُّفْلَی مِنَ الَّذِینَ لاَ حِیلَةَ باید توجه داشته باشید بیت‌المال برای مردم است نباید هیچگونه تبعیضی وجود داشته باشد، باید تفاوتها از بین برود و شاهد رفاه و گشایش اقتصادی و ارزانی در سر سفره‌های مردم باشیم. متأسفانه چیزی از گرانی و مشکلات مردم کم نشده است. در این چند سال چیزی ارزان نشده است، باید با همت مضاعف و برنامه‌ریزی دقیق مشکلات اقتصادی را حل نمود.» 

این فقهای تراز اول ایران نه تحت تأثیر خارج کشور هستند نه مخالف نظام‌اند و نه از سرِ هوا، هوس و غرض سخن می‌گویند. آیا واقعاً مدیران ارشد کشور به تذکرات این بزرگان عمل خواهند کرد؟
 شاد و سالم و موفق باشید

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها