تعداد بازدید: ۲۶۱
کد خبر: ۱۵۴۶۶
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۵ - 2022 25 December
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران:
میز انار در شهرستان نی‌ریز برگزار شد و دو مسئله عجیب در آن مطرح گردید؛ یکی دپوی ۱۵۰۰۰تن انار مرغوب در استان فارس و دیگری قیمت خرید انار ۱۵۰۰ تومانی توسط کارخانه.
author
روزنامه نگار: محمد جلالی

میز ملی توسعه صادرات انار که قرار بود آبان ماه در نی‌ریز برگزار شود در آخرین روز از فصل پاییز در فرمانداری برگزار شد.

میهمانان ویژه طهماسبی نماینده مجلس، امام جمعه نی‌ریز، فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستانی، علیرضا پیمان پاک معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران،  محسن ربانی زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، و ایزدی مدیر کل سازمان صمت فارس بودند.

با وجود آنکه جلسه بعد از برداشت فصل انار برگزار شده بود کشاورزان، تولیدکنندگان و فعالان عرصه تولید انار در جلسه حضور داشتند تا مسائل و مشکلات خود را مطرح کنند.

نی‌ریز الگوی کشوری انار
نماینده مجلس با تأکید بر اینکه برای توسعه صادرات باید تلاش کنیم گفت: در استهبان میز انجیر برگزار و تصمیمات خوبی گرفته شد و در شهرستان نی‌ریز هم باید برای انجیر و هم انار تصمیمات ویژه اتخاذ شود.

نی‌ریز الگوی کشوری انار می‌باشد که تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت از آن الگو برداری می‌شود، اما در بحث فروش و بازاریابی هنوز با مشکل روبرو هستیم.  

کشاورزان یک سال زحمت می‌کشند تا محصولی صادراتی را تولید کنند، اما متأسفانه هنوز انار نی‌ریز گمنام است و بی‌نام و دلالان آن را به یغما می‌برند.

نی ریز شهری صنعتی
مدیرکل صمت با اعلام اینکه بیشترین سطح زیر کشت انار در استان فارس از آن نی‌ریز است گفت: نی‌ریز به غیر از کشاورزی شهری صنعتی است و در این حوزه هم حرف نخست را می‌زند. قرار است در آینده‌ای نزدیک فولادسازی راه‌اندازی شود و یک میلیون تن شمش وارد مدار شود که عملاً فولاد نی‌ریز به باشگاه صادرکنندگان فولادی می‌پیوندد.

با افتتاح این کارخانه ۶۵۰ شغل ایجاد خواهد شد.

فروکروم نی‌ریز امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

رینگ آلومینیومی خودرو در نی‌ریز در صادرات حرف نخست را می‌زند و اخیراً نیز در نمایشگاه ترکیه حضور داشته است.

دو واحد سیمانی در نی‌ریز با اشتغال خوب ایجاد شده و در تولید سنگ‌های تزیینی حرفی برای گفتن دارد.

این واحد‌ها می‌توانند برای توسعه صادرات غیرنفتی بسیار مفید و مؤثر باشند.

انجمن ملی انار باید راه‌اندازی شود 
مدیرکل صمت پیشنهاد داد تا انجمن ملی انار همانند انجمن انجیر در کشور تشکیل شود.

دپوی ۱۵ هزار تن انار در سردخانه.
اما مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس با اعلام اینکه ۱۵ هزار تن انار در سردخانه‌های استان به دلیل نبود مشتری دپو شده است گفت: نی‌ریز در بحث انار حرف نخست را می‌زند و در کشور سرآمد تولید است.

متأسفانه انار نی‌ریز در بازار‌های جهانی شناخته شده نیست و با وجود اینکه این انار مخصوص صادرات است و قابلیت ماندگاری دارد، اما روی آن برنامه‌ریزی نشده است.

تحریم‌ها مانع بزرگ صادرات
در ادامه یکی از مدیران شرکت مزرعه سبز گفت: به دلیل رتبه اول تولید و سطح زیر کشت انار در شهرستان نی‌ریز در سال ۱۳۸۳ کارخانه کلنگ‌زنی و در سال ۱۳۸۵ افتتاح گردید و با توجه به تولید ۱۰۰ هزارتنی انار در نی‌ریز، احداث این کارخانه کاملاً منطقی به نظر می‌رسید.

خاوندی با بیان اینکه انار میوه ایرانی است گفت: شایسته است که روی انار بیشتر سرمایه گذاری شود.

کارخانه کنسانتره انار عمدتاً محصولش کنسانتره است و خط تولید پیشرفته آن از ایتالیا وارد شده و گواهینامه‌های مختلف استاندارد را گرفتیم، ولی در صادرات با مشکل رو به رو هستیم.

با این اوصاف انار نی‌ریزرا به فرانسه، کانادا، مالزی و چین صادر کرده‌ایم و روسیه نیز جزو کشور‌های خریدار محصول ما بوده است.

او در پایان تحریم‌ها را مانع بزرگ صادرات خواند.

انار نی‌ریز را ثبت جهانی کنید 
در ادامه سید علاءالدین فقیه عضو انجمن انار کاران نی‌ریز با بیان اینکه باید کار گروه صادرات در طول سال برگزار شود گفت: امسال انار را کیلویی ۵ تا ۶ هزار تومان فروختیم در حالی که آب را ساعتی ۱۲۰ هزار تومان خریداری کردیم. هزینه تولید به شدت بالا رفته در حالی که محصولمان را ارزان فروخته ایم.

گرفتن وام برای کشاورزان بسیار سخت شده و ایجاد صندوق انار در کشور یک ضرورت است.

این انارکار در ادامه پیشنهاد ثبت جهانی انار نی‌ریز را به دلیل کیفیت و خاص بودن آن ارائه کرد و گفت: اغلب محصولات شهرستان نی‌ریز ارگانیک و طبیعی است، چون باغداران از کود‌های شیمیایی استفاده نمی‌کنند، اما برای خریدار فرقی ندارد که این محصول ارگانیک است یا با کود‌های شیمیایی رشد کرده است!

انار ۴.۵ دلاری شده نیم دلار!
زین العابدین تمنادار دیگر باغدار نی‌ریزی با بیان اینکه امسال انار درجه ۲ ما حداکثر ۱۵۰۰ تومان خریداری شد گفت: این در حالی است که کارگر برای چیدن هر کیلو انار ۱۵۰۰تومان می‌گرفت. قیمت اعلامی برای ما فاجعه بود.

در سال ۱۳۸۰ هر کیلو انار ۴.۵ دلار بود، اما امسال نیم دلار هم از ما نخریدند. ما در شرف نابودی هستیم و از شما درخواست داریم که نجاتمان دهید.

در زمینه خرید انار ۱۵۰۰ تومانی حسین خاوندی گفت: انار‌های مورد استفاده کارخانه، انار صنعتی محسوب می‌شود. قیمت انار صنعتی معمولاً ۱۰ درصد قیمت انار معمولی است ضمن اینکه انار صنعتی شامل انار درجه ۳ به پایین می‌شود. قیمت این انار امسال ۷۰۰ تومان بوده، اما ما بین ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان خریده‌ایم.

هیچ اناری را به جز انار نی‌ریز نمی‌پسندم
معاون اقتصادی استانداری فارس با بیان این که به شخصه هیچ اناری را به جز انار نی‌ریز نمی‌پسندم گفت: باید بهره تولید را کشاورزان ببرند. آنانی که زحمت کشیدند تا انار تولید شود. متأسفانه اناری که از کشاورز با قیمت ۵-۶ هزار تومان خریداری شده در خروجی بازار ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و سود اصلی را دلالان می‌برند.

کیفیت انار نی‌ریز ناشناخته مانده
معاون وزیر صمت با بیان اینکه کیفیت انار نی‌ریز ناشناخته مانده است گفت: از شما سؤالی دارم. آیا خود شما به بازار‌های صادرکننده رفته‌اید؟ شیوه فروش سال به سال در دنیا عوض می‌شود؛ هر کشوری که نتواند سهمی در این بازار داشته باشد محصولاتش فروش نمی‌رود.

این که بحث تحریم را مطرح می‌کنید قبول ندارم. ۹۵ درصد تحریم مربوط به داخل است و ما باید خودمان بتوانیم آن را حل کنیم.

باید پتانسیل‌های جدید و بازار‌های جدید را شناسایی کنید.

باید به دنبال ابتکارات جدید باشید. مثلاً مرکز تجاری ارمنستان که توسط ما راه اندازی شده می‌تواند بخشی از مشکل را حل کند و یا در نمایشگاه قطر که در اسفندماه برگزار می‌شود قرار است محصولات کشاورزی و صنایع غذایی معرفی شود و به نوعی جام جهانی معرفی محصولات است؛ باید در آن شرکت کنید و محصولاتتان را به جهان معرفی نمایید.

او پیشنهاد اصلی خود را اینگونه بیان کرد: باید مجموعه‌ای توانمند که بتواند در بحث صادرات تمام محصولات شما را ساماندهی کند توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شود و مدیریت صادرات را انجام دهد. این شرکت‌ها در ایران راه‌اندازی شده و جای خالی آن در استان فارس احساس می‌شود.

خریداران بزرگ دیگر نمی‌آیند با تک‌تک کشاورزان قرارداد ببندند بلکه این شرکت‌ها هستند که با این گونه خریداران وارد مذاکره می‌شوند و خریداران جهانی سه چیز را طلب می‌کنند: «کیفیت»، «قیمت»، و «استمرار تأمین».

ما در این مدت رایزن‌های اقتصادی را افزایش داده ایم و از ۴ رایزن به ۲۱ رایزن اقتصادی رسانده‌ایم که می‌تواند بازار فروش شما را تضمین کند.

انتظار من این است که یک مجموعه بزرگ یا یک قطب اقتصادی انار همچون شرکت روناک در شمال شکل بگیرد تا بتوانید محصولات را بدون دغدغه به بازار‌های جهانی معرفی کنید.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها