تعداد بازدید: ۳۶۲
کد خبر: ۱۵۳۱۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳ - 2022 10 December
مسئولان شهرستان نی‌ریز به دادگستری و جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم فراخوانده شدند تا مشکلات مسکن مهر را حل کنند.
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

بزرگترین مشکل
در این جلسه که چهارشنبه ۱۶ آذر به ریاست حسین غضنفرنژاد رئیس دادگستری شهرستان نی‌ریز و با حضور دادستان، فرماندار، شهردار، رؤسای صمت و اتاق اصناف، جانشین فرمانده انتظامی، معاون اتحادیه مشاورین املاک و تعدادی از نمایندگان مجموعه مسکن مهر در دادگستری نی‌ریز برگزار شد، حسین غضنفرنژاد رئیس دادگستری شهرستان نی‌ریز اظهار داشت: «رسالت شورای پیشگیری از وقوع جرم بسیار مهم است تا جلوی آسیب‌ها گرفته شود. با توجه به این که قانون‌گذار صراحتاً گفته استنکاف از این مصوبات جرم است و با آن برخورد می‌شود، ضمانت اجرای مصوبات این شورا با شورا‌های دیگر فرق دارد و اگر اجرا نشود، محکمه‌ای خاص برای آن ایجاد می‌شود.»

وی با اشاره به حضور نیافتن رئیس اتحادیه مشاورین املاک در جلسه گفت: «بی‌نظمی مشاورین املاک در موضوع مسکن مهر باید اصلاح شود و کسانی که در این جلسه حضور پیدا نکردند، ما آن‌ها را احضار و مصوبات را ابلاغ می‌کنیم. چرا که عمده ایراد‌ها و بی‌نظمی‌ها در مجتمع‌های مسکن مهر از ناحیه همین افراد است. آن‌ها باید با مدیران آپارتمان هماهنگ باشند.»

خالقی‌نژاد یکی از نمایندگان مسکن مهر گفت: «اولین و بزرگترین مشکل، مشاوران املاک هستند که خانه را به افراد مجرد می‌دهند. ما در این مجموعه‌ها شاهد انواع سرقت ریز و درشت و بزهکاری هستیم. حتی اگر با کمک پلیس فرد خاطی را از یک واحد بلند کنیم، فردای آن روز به بلوک کناری می‌رود و ساکن می‌شود.»

وی افزود: «ما تسویه‌نامه داریم و پرداختمان را به تعاونی کامل کرده‌ایم. اما تعاونی بدون انجام تعهداتش می‌گوید شما باز هم پول بدهید و تورم باعث شده قیمت‌ها بالاتر برود. از طرفی واحد‌ها دست به دست فروخته شده و صاحبان جدیدبرای پرداخت هزینه‌های مختلف همکاری نمی‌کنند.»

خانه وکالتی
حمید دادگر معاون اتحادیه مشاورین املاک گفت: «مسکن مهر هیچ سند و مدرکی برای خرید و فروش ندارد. یک وکالتنامه به نام می‌زنند و آن هم به گونه‌ای نیست که دفتر املاک دیگری بتواند این معامله را رصد کند. پیش از این دادستان دستور داده بود بدون هماهنگی با مدیر بلوک خرید و فروش نشود. چون یک برگ قولنامه است و اگر کسی بخواهد، می‌تواند در یک شب به ۵ نفر بفروشد. از طرفی مسکن مهر ۱۲ ساله شده و هنوز نه محوطه دارد، نه دیوارکشی و نه بیمه آسانسور دارد.»

رئیس دادگستری هم گفت: «شک نکنید اگر دیدیم معامله‌ای بدون هماهنگی انجام شده، آن واحد پلمب می‌شود. کسی که نسبت به قوانین بی‌تفاوت است، صلاحیت کار کردن در این حوزه را ندارد.»

الزام به پایان کار
غضنفرنژاد افزود: «شما به مردم اعلام کنید که سند‌دار شدن ملکتان مهم است. ما هم حمایت می‌کنیم که شما زودتر سندهایتان صادر شود. خود اهالی هم باید همکاری کنند. در این صورت مدیران عامل را می‌آوریم و آن‌ها را الزام به اخذ پایان‌کار می‌کنیم.»

بیات یکی دیگر از نمایندگان مسکن مهر گفت: «متأسفانه مدیران عامل حاضر نیستند با ما جلسه بگذارند و مشکلات را ببینند. یکی از خدمات برای عضو تعاونی باید این باشد که صورتحساب مالی آن مشخص باشد؛ اما ما نمی‌دانیم تاکنون چقدر پول داده‌ایم، چقدر خرج شده و چقدر باقی مانده است.»

در ادامه جلسه فرماندار گفت: «ما در این دولت ایستاده‌ایم و مسکن ملی را به دو طبقه تک واحدی رسانده‌ایم تا مشکلات مسکن مهر را نداشته باشد. ما برای آسفالت معابر و جدول‌کشی آن فشار آوردیم؛ ولی مشکلات آنجا یکی دوتا نیست. اولین کار باید این باشد که یک هیئت امنا از افراد معتمد بنشینند و مشکلات را حل کنند. اگر سند نباشد، مشکلات حل نخواهد شد. اما هزینه‌ها بالا رفته و روز به روز بیشتر می‌شود. هر چه آنجا قوانین و هیئت امنا باشد، فضا برای خلافکاران تنگتر خواهد شد.»

مختار یوسفی افزود: «اگر پیمانکاران نتوانند کار انجام دهند و تعلل کنند، راه و شهرسازی باید زمین را از آن‌ها با قیمت قبل پس بگیرد تا به سازمان دیگری واگذار کنیم. وقتی زمین کم داریم، چرا استفاده نکنیم؟ من برای شهرک صدرا نمی‌توانم آب، برق و گاز بگیرم. چون زمین‌های رها شده‌ای داریم که می‌گویند اول تکلیف آن‌ها را مشخص کنید تا بعد از آن بتوانیم شهرک صدرا را جزو شهر بیاوریم.»

رئیس اداره صمت هم گفت: «اتحادیه‌های مشاورین املاک شرح شغلی دارند. یکی از این شرح‌ها احراز هویت متقاضی اعم از خریدار و فروشنده یا مستأجر و موجر است. بعد از آن احراز سند است. اگر بشود در شرح شغلی این اختیار و این اجازه را هم بدهیم که مشاورین املاک شخصیت و صلاحیت آپارتمان‌نشینی افراد را بررسی و تأیید کنند، کمک‌کننده است.»

دستور رئیس دادگستری
در ادامه، رئیس دادگستری دستور داد: «از این به بعد برای نقل و انتقالات، مشاورین املاک ملزم هستند صلاحیت و شخصیت افراد متقاضی سکونت را با مدیر ساختمان یا نماینده آن هماهنگ کنند.»

دادگر که خود نماینده مسکن مهر هم بود، عنوان داشت: «در کنار این مشکلات که در دراز مدت حل می‌شود، مشکلات ریزی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به سرعت حل کرد. مثل مسئله روشنایی بولوار ولایت یا جداول مسکن مهر که بعد از ساخت و ساز‌ها کاملاً گرفته و با یک بارندگی وضعیت زننده‌ای پیدا می‌کند.»

شهردار نی‌ریز در پاسخ گفت: «با انجام بیش از ۵۰ هزار متر مربع آسفالت و هزینه سه میلیارد تومان از جانب ما و تأمین قیر توسط راه و شهرسازی، دیگر هیچ معبر خاکی در منطقه مسکن مهر وجود ندارد. در بحث محوطه‌سازی، ۲۰ هزار مترمربع پیاده‌روسازی داریم که ۶ میلیارد تومان هزینه دارد. جدول‌ها هم طبق همان قوانین و با توجه به تعهدات پیمانکار باید بعد از اتمام عملیات ساختمانی پاکسازی می‌شد که انجام نشده است. این موضوع بار‌ها پیگیری و صورتجلسه شده تا راه و شهرسازی این جدول‌ها را تمیز کند و تحویل دهد. ولی انجام نشده و ما گفتیم حاضریم با دریافت هزینه این کار را انجام دهیم. برآورد ما ۵۰۰ میلیون تومان است که هم اکنون در دستور کار است و با تعاملی که با راه و شهرسازی داریم، محقق خواهد شد.»

اولتیماتوم دو ماهه
رئیس دادگستری، اما عنوان داشت: «این بروکراسی نباید این قدر طول می‌کشید. شهرداری هر چه سریعتر ظرف مدت دو ماه مبادرت به پاکسازی جداول کند و هزینه را طی دادخواستی قضایی از راه و شهرسازی مطالبه کند. ما با ابزار‌هایی که در اختیار داریم، پولشان را حتی اگر شده از طریق توقیف اموال راه و شهرسازی مطالبه می‌کنیم. همین امروز مکاتبه‌ای را با راه و شهرسازی انجام داده و با همکاری فرماندار مراحل آن را طی می‌کنیم. اما اگر به هر دلیلی این تفاهمنامه انجام نشد، در مدت دو ماه این کار را باید انجام دهید و بعد هزینه آن را از ما مطالبه کنید.»

شهردار نی‌ریز در ادامه گفت: «در مورد روشنایی بولوار ولایت، وظیفه‌ای متوجه شهرداری نیست. اما با پیگیری و روحیه تفاهمی، ۷۰ درصد هزینه آن را پذیرفتیم و ۳۰ درصد آن را هم اداره برق تقبل کرده است. از سه روز پیش پیمانکار عملیات فونداسیون و خرید پایه‌ها و کابل و پروژکتور را انجام داده و تا دهه فجر یا پایان امسال، یکی از روشن‌ترین و زیباترین بولوار‌ها خواهد شد.»

در ادامه جلسه، اکبر شهسوار دادستان نی‌ریز با بیان این که پیش از این هم برای مشکلات مسکن مهر جلساتی گرفته و دستوراتی داده شده است، گفت: «پیشنهاد من این است که مدیران بلوک بنری تهیه و نصب کنند تا هر خرید و فروش و اجاره‌ای که انجام می‌شود، حتماً با هماهنگی مدیر بلوک باشد. همچنین بدهی افراد در موارد مختلف مشخص باشد. قبل از نقل و انتقال و جابه‌جایی، مدیر این معامله و فرد را تأیید کند تا بدهی نداشته باشد. در ضمن مدیران حق برخورد و درگیری با افراد را ندارند و باید از طریق قانونی برخورد شود؛ شما فقط موارد را اطلاع دهید. در مورد فساد هم ما به سرعت ورود می‌کنیم؛ اما باید اطلاع دهید و بیشتر از دوربین مداربسته، چشمان خودتان ناظر باشد.»

در ادامه جلسه، رئیس دادگستری بر افتتاح هرچه سریعتر کلانتری ۱۲ سرباز در منطقه تأکید کرد و سرهنگ زنگنه‌نیا جانشین فرماندهی انتظامی، به یکسری موارد و مشکلات در مسکن مهر اشاره کرد و گفت: «باید مسیر ورودی و خروجی مسکن مهر محدود به یک مسیر و مجهز به دوربین پایش تصویری شود تا قابل کنترل باشد. همچنین دارای نگهبان باشد و واحد‌ها به افراد مجرد اجاره داده نشود. امیدواریم ساختمان کلانتری ۱۲ سرباز هر چه زودتر در این منطقه ساخته شود.»

یاراحمدی رئیس اداره راه و شهرسازی نیز عنوان داشت: «ادامه ساخت ساختمان کلانتری ۱۲ سرباز به زودی در دو سه ماه آینده به مناقصه می‌رود.»

در ادامه، فرماندار قول داد دوربین پایش تصویری را در سال جاری با همکاری شهرداری برای مسیر ورودی و خروجی مسکن مهر نصب کند و خالقی‌نژاد نماینده مسکن مهر هم گفت: «اگر این اتفاق رخ دهد و مسیر یکی شود، ما با همکاری اهالی، نگهبان را تأمین خواهیم کرد.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها