تعداد بازدید: ۲۴۷
کد خبر: ۱۵۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸ - 2022 10 December
استامینوفن یک داروی رایج و نسبتاً ایمن و یکی از پرمصرف‌ترین داروها در سراسر جهان است.

 اما در صورتی‌ که در خوردن آن زیاده‌روی شود، باعث ایجاد آسیبهای جدی به تندرستی بدن می‌شود.

متأسفانه بین زیان دارو به کبد و میزان مصرف مجاز خوردن آن فاصله اندکی است و همین امر عامل بسیاری از مسمومیتها با استامینوفن است. به همین دلیل، کمپانی سازنده تایلنول سقف مصرفی روزانه استامینوفن را از ۴۰۰۰ میلی‌گرم به ۳۰۰۰ میلی‌گرم کاهش داده که داروسازان و پزشکان بسیاری با آن موافقت کرده‌اند.

در بعضی از افراد، میزان مجاز خوردن روزانه از این هم کمتر است. برای مثال، افراد مبتلا به بیماریهای کبدی، کسانی که روزانه بیش از حد معمول از نوشیدنی‌های الکلی استفاده می‌کنند و کسانی که با داروی ضدانعقاد وارفارین درمان می‌شوند ممکن است سریعتر دچار آسیب کبدی ناشی از خوردن استامینوفن شوند؛ لذا باید استامینوفن را با احتیاط بیشتری بخورند.

خوردن زیاد قرص استامینوفن
استامینوفن درکل یک داروی نسبتاً ایمن است؛ اما درصورتی‌که، در خوردن آن زیاده‌روی شود، باعث ایجاد آسیبهای جدی به تندرستی بدن می‌شود.

خوردن قرص استامینوفن به تعداد زیاد و یکباره می‌تواند موجب مسمومیت شود که بسیار خطرناک است. همچنین خوردن قرص استامینوفن به تعداد زیاد در زمان طولانی، باعث ایجاد مسمومیت حاد نمی‌شود؛ اما به کبد و کلیه و ارگانهای دیگر بدن آسیب می‌زند.

علائم و عوارض خوردن تعداد زیاد قرص استامینوفن
علائم خوردن بیش از حد (Overdose) استامینوفن معمولاً شامل بی‌اشتهایی، حالت تهوع، استفراغ و درد در قسمت راست و بالای شکم است. اگرچه مشکلات ناشی از خوردن استامینوفن در بیشتر موارد درمان‌پذیر است؛ اما گاهی اوقات خوردن بیش از حد این دارو می‌تواند به نارسایی کبد بینجامد که در صورت درمان ‌نشدن، به سرعت می‌تواند باعث مرگ بیمار شود.

از این ‌رو فردی که احتمالاً تعداد زیادی قرص استامینوفن خورده (حدود هشت یا ده عدد یا بیشتر) در معرض آسیب کبدی قرار دارد و برای کمک به او باید به پزشک مراجعه کرد.

شخصی که استامینوفن بیش از حد خورده است، معمولاً نیاز به بستری در اورژانس یا بیمارستان و انجام تست خون جهت تعیین سطح استامینوفن در خون و سایر آزمایشهای کبدی دارد. درمان می‌تواند شامل شستشوی معده، تجویز سرم و داروهایی باشد که به دفع سریعتر استامینوفن از بدن کمک کند.

عوارض خوردن طولانی‌مدت استامینوفن
استامینوفن، بعد از خوردن و جذب، در کبد پردازش و متابولیزه می‌شود و درنهایت از طریق کلیه دفع می‌شود. در حالت عادی در اشخاصی که سالم هستند، خوردن دوزهای پایین این دارو مشکلات جدی ایجاد نمی‌کند. اما در کسانی که بیماری کبدی، کلیوی یا گوارشی دارند، خوردن این دارو حتی در دوزهای پایین هم می‌تواند آسیب برساند.

استامینوفن باعث مهار تولید و ایجاد یکسری فاکتورهای محافظت‌کننده معده می‌شود. خوردن طولانی‌مدت استامینوفن و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی دیگر مثل پروفن، باعث آسیب‌پذیری بیشتر معده شده و در طولانی‌مدت ممکن است موجب خونریزی و زخم معده شوند.

همچنین دفع متابولیتهای استامینوفن از کلیه و اثری که خود دارو بر عروق کلیه دارد، درصورت مصرف طولانی‌مدت، باعث ایجاد آسیب به کلیه می‌شود که حتی می‌تواند به نارسایی کلیه بینجامد. افرادی که فشار خون و بیماری زمینه‌ای کلیوی دارند، باید در مصرف این‌گونه داروها حساسیت بیشتری داشته باشند.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها